Inaugurarea noului tronson al Magistralei 4

 

1 Mai - Jiului - Parc Bazilescu

 

(64 poze, 4 video)

03.07.2011, 16:32

   

    Ziua de 1.07.2011 a adus reţelei de metrou din Bucureşti un nou tronson, cu o lungime de puţin peste 2 km, ce curpinde două staţii noi: Jiului şi Parc Bazilescu. Excecuţia acestui tronson a fost începută în anul 1988, lucrările fiind - ca, de altfel, toate proiectele majore începute în România în acea perioadă - întrerupte după evenimentele din decembrie 1989 şi trecute în ,,conservare". Aceasta a dus la degradarea continuă a tunelelor, cu toate că, în 1989, erau complet finalizate, exceptând subtraversarea căii ferate şi a apeductului din zona Pasajului Constanţa. Lucrările au reînceput prin anul 2002, doar pomparea apei ce indundase galeriile durând câţiva ani. În cele din urmă, după ani ,,de chin", la 1.07.2011, ora 10:30, au circulat primele trenuri pentru călători pe tronsonul amintit, evident după tăierea paglicilor de către reprezentanţi de vază ai Partidului şi Statului: Emil Boc (premier), Anca Boagiu (ministrul transporturilor) şi Gheorghe Udrişte (director Metrorex). Totodată, a fost anunţată oficial intenţia prelungirii magistralei până la Lacul Străuleşti, concomitent cu demararea lucrărilor magistralelor de metrou spre Drumul Taberei şi spre Aeroportul Otopeni. Având în vedere ritmul de execuţie al lucrărilor la metrou, mă îndoiesc că voi mai apuca să vă prezint şi alte inaugurări de metrou în Bucureşti...

    Inaugurarea era prevăzută a avea loc la ora 10:00. Prin urmare, pe la 9:55 am ajuns în staţia 1 Mai. Staţia a fost zugrăvită într-o nuanţă de crem, care, însă, nu a putut ascunde infiltraţiile de apă prezente peste tot... ploaia din ziua precedentă inaugurării a dat peste cap planurile Metrorex de a raporta ministrului că totul este în regulă... prin urmare, toate momentele oficiale s-au desfăşurat în staţia Parc Bazilescu.

    Să revenim în staţia 1 Mai... la ora 10:00 era destul de multă linişte în staţia de metrou, doar numărul mai mare decât de obicei de angajaţi Metrorex şi acordul tacit al celor de la Scorseze pentru fotografiere ducându-ne cu gândul la faptul că urmează a fi deschis un nou tronson de metrou, tronson aşteptat de locuitorii Cartierului Bucureştii-Noi de peste 23 de ani.

    Am început fotografierea garniturilor prezente în acel moment pe traseu, garnituri ce se succedau la 7 - 8 minute. Pentru început 068 + 008 + 014, singura garnitură compusă din trei rame aflată pe traseu şi, totodată, singura la care vagoanele din capete nu mai au cutia de cuplaj automat lângă cuplă:

Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza

 

    056 + 037:

 Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza

 

    086 + 075:

Faceti click pentru a mari poza

   

    Pe la ora 10:25 se răspândise vestea că ,,următorul tren merge la Bazilescu", prin urmare angajaţii alergau cu plăcuţele cu noul traseu pe lângă garnitura 068 + 008 + 014, anunţând călătorii că trenul merge la Bazilescu... concomitent, mecanicii urlau în microfon că trenul circulă la Gara de Nord 2... până la urmă s-a lămurit problema, următorul trenu urma să meargă la Bazilescu, 014 + 008 + 068 întorcându-se la Gara de Nord 2.

    La ora 10:32 soseşte primul tren pentru călători dinspre Parc Bazilescu, fiind vorba de rama 177 + 109, iar spre Parc Bazilescu urma să plece 056 + 037:

 

    Urcăm în vagonul 037B pentru a merge spre staţia Parc Bazilescu, staţie unde deja toată presa aştepta şi filma. Staţia Parc Bazilescu a reprezentat o soluţie ,,de compromis", nefiind prevăzută în proiectul iniţial, în care linia trebuia să se oprească la întreprinderea Laromet (acum închisă, precum 99% din industria românească). Din punctul de vedere al execuţiei, staţia Parc Bazilescu este asemănătoare cu staţia Dristor 1, fiind executată direct între cele două tunele circulare ale celor două sensuri de mers.

Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza

 

    Linia 1:

Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza

   

    Linia 2:

Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza

 

    Cel puţin la capătul dinspre Parcul Bazilescu, staţia nu are scări rulante, dar are multe scări ,,clasice" şi... un ascensor perfect funcţional. Dealtfel, cele două staţii nou-deschise sunt prevăzute cu lifturi pentru accesul persoanelor cu mobilitate redusă, dar şi pentru a facilita accesul celor cu bagaje grele.

Faceti click pentru a mari poza

 

    Turnicheţii sunt plasaţi la nivelul solului, de aici exprimarea unor ziarişti cum că ,,staţia nu are vestibul". Accesele au fost prevăzute şi cu automate pentru vânzarea cartelelor de metrou şi toalete. Alegerea aceasta a turnicheţilor şi a automatelor de cartele vine să confirme faptul că ,,măreţul" Sistem Automat de Taxare nu a fost decât un mare fâs, neexistând intenţia renunţării la actualele cartele magnetice în viitorul apropiat.

Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza

 

    Staţiile Parc Bazilescu şi Jiului sunt foarte apropiate, iar tunelul este drept. Astfel, putem vedea ,,luminiţa de la capătul tunelului", capăt aflat la ~ 400 m distanţă de obiectiv:

Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza

 

    Urcăm în vagonul 177A alături de presă şi oficialităţi, pentru a merge înapoi în staţia Jiului:

Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza

 

    Staţia Jiului (denumită iniţial Pajura) este realizată cu peron central, stâlpii de susţinere fiind plasaţi la mijlocul peronului:

Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza

   

    Tunelul spre Bazilescu şi noua instalaţie de ceasoficare, asemănătoare (ca design) cu ce de pe tronsonul Nicolae Grigorescu 2 - Anghel Saligny (ci nu Salingy cum scrie pe hărţile oficiale), dar executată cu LED-uri:

Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza

   

    Ambele accese ale staţiei sunt prevăzute cu ascensoare şi escalatoare:

Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza

   

    S-au instalat panouri informative... evident, călătorii vor fi derutaţi de faptul că trenurile vor circula în ambele sensuri pe ambele linii, din cauza unei mari tâmpenii în proiectare, care nu a prevăzut macaze pe noul tronson. Tot din cauza asta au trebuit puse şi ceasuri, oglinzi şi monitoare al ambele capete ale fiecărui peron.

Faceti click pentru a mari poza

 

    Să vedem şi câteva garnituri de metrou în noile staţii. Pentru început în staţia Jiului:

    056 + 037, linia 2, spre Parc Bazilescu:

Faceti click pentru a mari poza

    037 + 056, linia 2, spre Gara de Nord 2:

Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza

    075 + 086, linia 1, spre Gara de Nord 2:

Faceti click pentru a mari poza

 

    Trenuri în staţia Parc Bazilescu:

    056 + 037, linia 2:

Faceti click pentru a mari poza

    086 + 075, linia 1:

Faceti click pentru a mari poza

    068 + 008 + 014, linia 2:

Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza

    177 + 109, linia 1:

Faceti click pentru a mari poza

   

    Lăsăm în urmă noul tronson şi plecăm spre Gara de Nord 2 cu garnitura 037 + 056, garnitură în care au fost reactualizate noile hărţi privind cu numele corect al marelui inginer Anghel Saligny:

Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza

   

    La final, merită să precizăm faptul că tronsonul nou nu are macaze. Astfel, între Parc Bazilescu şi 1 Mai se va circula alternativ pe câte o linie, ceea ce va produce nemulţumiri în rândul călătorilor care se vor trezi că urcă în trenul greşit, mai ales că garniturile nu au sisteme vizuale de informare decât la extremităţi. În plus, staţia Parc Bazilescu are o lungime destul de mică, astfel că, la garniturile compuse din 3 rame, prima şi ultima uşă se vor găsi pe un peron îngust de mai puţin de 50 cm. Din acest motiv, în această staţie au fost instalate două seturi de sisteme de monitoare LCD, un set la capătul fiecărui peron şi unul în tunel, pentru ca şi mecanicii garniturilor compuse din trei rame să poată supraveghea uşile de acces ale vehiculului. Oare acest lucru nu putea fi prevăzut din proiectare?

    Noul tronson nu beneficiază încă nici de sisteme de siguranţă şi semnalizare, circulaţia fiind organizată ,,în cale liberă". Vestea bună este că s-au finalizat procedurile de licitaţie pentru a fi instalat sistemul siguranţă şi conducere automată produs de firma Invensys Rail Dimetronic, sistem aplicat cu succes pe restul magistralei 4 şi care şi-a dovedit fiabilitatea şi eficienţa în timp, neexistând cazuri de trenuri trecute de staţie sau oprite cu uşile în afara peronului, după cum s-a întâmplat cu sistemele ATP/ATO instalate pe magistralele 1, 2 şi 3, sisteme livrate odată cu trenurile Bombardier. Sistemul ATC instalat pe magistrala 4 permite operarea automată a trenurilor (ATO), circulaţia cu viteze impuse, respectarea intervalelor minime dintre trenuri şi chiar, dacă va fi vreodată cazul, operarea şi sincronizarea unor ,,platform-doors".

 

Dragoş Anoaica

<< Arhiva reportaje

 

Prezentarea depourilor

SECŢIUNE ÎN CONSTRUCŢIE

URAC - Uzina de Reparaţii ,,Atelierele Centrale"

Tramvaie: Alexandria, Bucureştii-Noi, Colentina, Dudeşti, Giurgiului, Militari, Titan, Victoria

Troleibuze: Berceni, Bucureştii-Noi, Bujoreni, Vatra Luminoasă

Autobuze: Alexandria, Floreasca, Ferentari, Militari, Nordului, Obregia, Pipera, Titan

Altele