Situaţia actuală şi demersurile făcute până acum

28.02.2011

 

    Începând cu data de 21.12.2010, odată cu redeschiderea circulatiei pe Sos. Orhideelor, R.A.T.B. a considerat de cuviintă să facă un ,,cadou" si locuitorilor din Bd. Ghencea, Cal. 13 Septembrie si zonele adiacente, lăsându-i la mâna traficului auto. Astfel, prin modificarea traseului liniei 11, calea de rulare modernizată si separată complet de traficul auto de pe Bd. Ghencea si Cal. 13 Septembrie este folosită doar de linia 47, linie ce are un interval de succedare de 23 minute dimineaţa, 30 de minute la orele de vârf si până la 90 (da, NOUĂZECI) minute în afara orelor de vârf. Practic, prin traseu şi prin intervalele de succedare actuale, linia 47 nu deserveşte absolut nimic.

    Traficul pe Bd. Ghencea si pe Cal. 13 Septembrie este extrem de aglomerat. Din acest motiv, autobuzele rămân mereu blocate în trafic, iar timpul de parcurs creste foarte mult.

    Asadar, prin această modificare de traseu, a fost eliminată complet orice posibilitate de a ajunge rapid din Cartierul Drumul Taberei (se ştie că tramvaiele liniei 11 plecau la anumite ore pline până la refuz încă din staţia de coborâre a terminalului Ghencea) în Berceni si chiar în P-ta. Unirii (prin transbordare la linia 32). În schimb, s-a preferat introducerea unui traseu cu o semicursă de 16,1 km (!), ce se parcurge în peste 80 de minute! O linie care nu este folosită de nimeni pe întreg traseul si care nu face decât să încurce traficul în zona intersecţiei de la P-ţa. Danny Huwe (intersecţia Str. Răzoare cu Şos. Progresului, Dr. Sării, Bd. Timişoara si Bd. Geniului). În plus, din cauza traseului foarte lung, linia 11 este predispusă la blocaje de circulaţie (mai ales în zona Pieţei Danny Huwe şi a Podului Grozăveşti), ceea ce duce la imposibilitatea respectării graficelor de circulaţie, deci la o deservire mult mai proastă (faţă de situaţia anterioară datei de 21.12.2010) a zonelor străbătute de acest traseu.

 

Asta în timp ce Bd. Ghencea se parcurge, în cel mai fericit caz, în 20 - 25 de minute, traficul fiind, în general, ca cel din imaginile de mai jos:

 

Bd. Ghencea şi Cal. 13 Septembrie pe 21.12 (traficul fiind mai lejer din cauza apropierii de Sărbătorile de iarnă), ora 14:00:

Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza

 

intersecţia Bd. Ghencea cu Str. Petre Ispirescu, Sos. Antiaeriană, Drumul Sării şi Cal. 13 Septembrie pe 11.01, ora 14:30:

Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza

 

Bd. Ghencea pe 11.01.2011, ora 14:45... zilnic, coloanele de maşini ajung, în cel mai fericit caz, până la terminalul Ghencea!

Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza Faceti click pentru a mari poza

 

    Cu toate acestea, R.A.T.B. NU consideră necesară o linie de tramvaie cu un interval decent prin Bd. Ghencea si Cal. 13 Septembrie! Asta deşi plătim aceleaşi bilete şi abonamente ca restul bucureştenilor. În plus, şinele tramvaiului sunt 100% separate de trafic, astfel că tramvaiul nu este afectat de blocajele în trafic din această zonă! Practic, asistăm la o cruntă bătaie de joc din partea autorităţilor în măsură să soluţioneze această problemă.

   

    Încă de la apariţia zvonurilor privind renunţarea la linia 11 pe Bd. Ghencea, am solicitat un punct de vedere oficial din partea R.A.T.B., regie care supravieţuieşte din bani publici deci, cel puţin teoretic, ar trebui să aibă interes în a servi cât mai bine călătorii din ale căror impozite sunt plătite salariile (unele fiind deloc negrijabile) angajaţilor acestei regii. Prima sesizare am făcut-o în luna decembrie, în mod electronic, ea fiind înregistrată cu ID-ul 8949.

        Având în vedere că, în curând, se va redeschide circulaţia tramvaielor pe Bd. G-ral. Vasile Milea, Podul Grozăveşti şi Şos. Orhideelor (între Podul Grozăveşti şi intersecţia cu Cal. Giuleşti), doresc să vă aduc unele sugestii cu privire la traseele de tramvaie din zona afectată. În anul 2007, odată cu suspendarea liniilor 12 si 35, modificarea traseului liniei 11 şi înfiinţarea liniei 25 au fost create alte legături care s-au dovedit a fi utile călătorilor (dinspre cartierul Drumul Taberei spre Berceni şi Progresul). Vă propun următoarele modificări de trasee:

1) menţinerea liniei 11 pe traseul actual, între terminalele ,,Ghencea” şi ,,Romprim”, cu parcul actual. Nu consider oportună revenirea pe traseul avut până în 2007 (Romprim – Cart. 16 Februarie). Traseul creat ar fi foarte lung (necesitând o durată mare de parcurgere şi un număr mare de tramvaie pentru a se menţine intervalul de succedare din prezent, interval cu care călătorii s-au obişnuit) şi utilizat doar pe porţiuni (P-ţa. Sudului – Cal. Rahovei, respectiv Bd. Vasile Milea – Giuleşti). În plus, ar duce la distrugerea legăturii dintre cartierul Drumul Taberei (zona Ghencea) şi Berceni. Având în vedere traficul din zona Bd. Ghencea şi a Caii 13 Septembrie, linia 173 nu poate fi considerată soluţia de deplasare rapidă între aceste doua cartiere (mai ales că se limiteaza la P-ţa. Eroii Revoluţiei, în condiţiile în care mulţi călători circulă spre P-ta. Sudului). În ceea ce priveşte legătura între Berceni şi Grozăveşti, ea se realizează mult mai rapid cu metroul, nefiind nevoie de un traseu de transport în comun de suprafaţă pe aceasta rută.

2) modificarea traseului liniei 8 astfel: traseul actual între terminalul ,,Zeţarilor” şi intersecţia Bd. Timişoara cu Bd. G-ral. Vasile Milea, apoi un traseu modificat prin Bd. G-ral. Vasile Milea, Podul Grozăveşti, Şos. Orhideelor, Cal. Giuleşti până la terminalul ,,Cart. 16 Februarie”. În acest fel, s-ar recrea legatura directă între Rahova şi zona Grozăveşti. În plus, nu ar fi nevoie de suplimentarea numărului de tramvaie de pe această linie.

3) menţinerea în circulaţie pe traseul actual a liniei 25 (Depoul Militari – CFR Progresu), cu parcul de vehicule actual. Având în vedere numărul de călători de pe tronsonul Depoul Militari – Comautosport, nu este necesar un alt traseu in zonă, cu atât mai puţin reînfiinţarea traseului 35 (Depoul Militari – Cart. 16 Februarie), desfiinţat în 2007 din cauza lucrărilor la Pasajul Basarab. Legătura acestei zone cu zona Universităţii ,,Politehnica”, de exemplu, este oricum asigurată de traseele de transport de pe Bd. Iuliu Maniu (61, 62, 136, 236) şi de metrou, pentru zona Orhideelor se poate folosi linia 178, iar pentru Bd. Timişoara rămâne, în continuare, traseul 25.

4) modificarea traseului liniei 47 astfel: CET Vest – Bd. Timişoara – Bd. G-ral. Vasile Milea – Pod Grozăveşti – Şos. Orhideelor – Cal. Giuleşti – Cartier 16 Februarie. În acest fel, s-ar asigura legatura directa între cartierul Drumul Taberei şi zona Universităţii ,,Politehnica”, Grozăveşti şi Cartierul Giulesti. Intervalul de succedare dintre vehiculele acestui traseu ar trebui să fie in jur de 8 – 9 minute la ore de vârf, la o durata a cursei de 120 de minute, inclusiv staţionările la cap de linie, fiind nevoie de 14 tramvaie. Acestea ar putea fi asigurate integral de către Depoul Militari, cu condiţia ca Depourile Alexandria şi Giurgiului să mai preia cate 3 – 4 ture pe liniile 8 şi 25 în locul Depoului Militari.

Practic, pentru toate modificările pe care le propun sunt necesare numai 10 tramvaie in plus pe trasee faţă de situaţia actuala. Având în vedere că, în urmă cu câteva săptămâni, cele 14 vagoane V3A-2S-93 au fost mutate la Dep. Victoria (pentru deservirea liniei 5), s-a creat oricum un ,,exces” de tramvaie, care, prin regândirea repartizărilor sau, pur şi simplu, prin mutarea lor la unul din depourile Alexandria, Giurgiului sau Militari, ar putea deservi linia 47 de pe traseul propus.

 

Răspunsul a venit cu numărul de înregistrare 106207/17.12.2010, el fiind semnat de doamna Brînduşa Raeceanu, şeful Serviciului de Relaţii Publice.

    Am retinut prounerea dumneavoastra.
    Precizam ca traseele de transport nu sunt stabilite in urma unor propuneri singulare, ci pe baza fluxurilor de calatori.

    Precizam ca pe adresa regiei au sosit de-a lungul timpului solicitari din partea calatorilor privind revenirea liniilor 11 si 44 pe traseele de baza(traditionale).

    Darea in exploatare a pasajului Basarab va modifica semnificativ fluxurile de trafic dar si interesul calatorilor pentru deplasarea pe o anumita relatie. Toate acestea vor conduce la o reoganizare treptata a retelei de transport si in special a retelei de tramvaie.

    Traseul traditional al liniei 8 este in cartierul Militari, modificarea acestuia ar creea justificate nemultumiri din partea beneficiarilor actuali
    Linia 25 s-a infiintat odata cu suspendarea liniilor 12 si 35, cu parcul circulant al acestor linii. Dupa finalizarea lucrarilor atat la Pasajul Basarab (si terminalul Gara Basarab), cat si pe Str. Berzei vom fi nevoiti sa revenim pe traseele anterioare, trasee de asemenea solicitate de calatori in numeroase randuri.

 

        Aflăm, deci, că traseele din Bucureşti sunt ,,tradiţionale". Probabil R.A.T.B. încă mai crede că scopul transportului e să care oamenii de la platformele industriale în cartierele-dormitor, după cum era rânduiala pe vremea Tovarăşului. Ce adaptări ale traseelor în funcţie de fluxurile de călători? Ce extindere a ariei de servire? Ce eficienţă a traseelor? Ce transport civilizat? Poate la Cluj-Napoca sau Ploieşti, în niciun caz la Bucureşti!

        Evident, am revenit cu o nouă solicitare, înregistrată electronic cu ID-ul 9036:

La data de 9.12.2010 v-am trimis o sugestie cu privire la traseele din zona Pasajului Basarab, dar şi a celorlalte trasee afectate direct sau indirect de modificările din zona Basarab. În răspunsul cu numărul de înregistrare 106207/17.12.2010, Dumneavoastra amintiti de ,,traseele traditionale” ale anilor 2006-2007. Nu cred că trebuie să vă amintesc eu că, din 2007 şi până acum au fost scoase din circulaţie cele 21 de tramvaie Rathgeber M5.65, la care se pot adăuga vagoane precum #3001, #3002, #3003, #192 şi #361 care nu vor mai circula prea curând din cauza problemelor tehnice pe care le au. Asta inseamna, practic, o reducere de parc de 25 de vehicule (26 de vehicule retrase/casate, înlocuite cu un singur tramvai nou, Bucur LF #401). În aceste condiţii nu cred ca s-ar mai putea pune problema dublării unor trasee pe distante lungi (precum 8 şi 25/35 între Depoul Militari şi Bd. Vasile Milea, 11 şi 12 – în cazul în care vor fi reînfiinţate – între Eroii Revolutiei şi Cal. Giuleşti), în vreme ce alte zone rămân exclusiv cu 47, o dată la 30-40 de minute.

            Acel traseu, 47, în cel mai fericit caz îl putem considera ,,o glumă” (ca să nu zic ,,bătaie de joc”): între Ghencea şi Şos. Progresului va rămâne singura alternativă de deplasare rapidă în condiţiile eliminării traseului 11 din zonă. Or, 47 circulă la 23 – 30 de minute, iar seara la 90 de minute (dupa cum scrie chiar pe site-ul Dvs.), faţă de cele 7 – 15 minute dintre tramvaiele liniei 11. Vă reamintesc, pe aceasta cale, că traficul auto în zonă este extrem de aglomerat, deci e greşită din start ideea folosirii liniilor de autobuz din zonă pentru a ajunge rapid la destinaţie, indiferent cât de mult vor fi acestea suplimentate (vă recomand să încercaţi să călătoriţi cu un autobuz de la Ghencea la Sos. Progresului dimineaţa la ora 8 sau după-amiaza la ora 17 şi să număraţi câte tramvaie trec pe lângă autobuz).

În aceste condiţii, îmi permit să vă intreb de ce nu desfiinţaţi calea de rulare de pe Bd. Ghencea şi Cal. 13 Septembrie? Pentru că serveşte ca traseu de acces şi retragere pentru o parte dintre tramvaiele liniei 41? Sau, măcar, de ce nu luaţi măsuri ca linia 47 să circule spre alt capăt de linie (de exemplu Şura Mare), în loc de CET-Vest Militari şi la un interval de succedare decent (~ 10 minute) pentru a putea deveni atractiv pentru călători.

   

    Am primit răspunsul cu numărul 106207/21.12.2010 (acelaşi număr ca primul răspuns... oare e legal?):

    Traseele de transport public au la baza studii de circulatie, studii care sunt valabile pe o perioada lunga de timp.

    Ca si in marile orase europene, reteaua de transport public din municipiul Bucuresti este una stabila. Aceasta poate inregistra modificari din cauza lucrarilor edilitare, insa dupa finalizare suntem obligati sa revenim cu liniile afectate pe traseele de baza.

    Relatia de transport Bd. Ghencea-Cal 13 Septembrie-Sos. Progresului-Sos. Oltenitei nu a existat in trecut. Legatura intre cartierul Ghencea si cartierul Berceni este asigurata de linia 173 de autobuze.

    In functie de fluxurile de calatori dar si de dotarea parcului circulant, vom studia posibilitatea realizarii unei relatii suplimentare intre cartierele mentionate.

 

    Practic, un răspuns standard, ba chiar cu o uşoară tendinţă de dezinformare. Reţelele de transport ale marilor oraşe europene (inclusiv cele din România, de exemplu Ploieşti, unde, la solicitarea călătorilor, liniile 35 şi 35b au fost prelungite la Halele Centrale, de unde se poate face transbordare spre toate zonele oraşului)  se îmbunătăţesc continuu, nu rămân aceleaşi pentru perioade foarte lungi de timp. În ceea ce priveşte linia 173, sunt curios cum poate ajunge în Berceni... probabil cu un pistol pus la tâmpla soferului, în rest acest traseu având capătul la Piata Eroii Revolutiei, de unde trebuie oricum făcută transbordare la 11 sau 232. Transbordarea la linia 11 este de-a dreptul ,,criminală", peronul staţiei de transport fiind foarte îngust, nesemnalizat corespunzător şi lipsit de treceri de pietoni (!), călătorii din staţie fiind în permanenţă supuşi riscului de a fi accidentaţi de autovehicule sau chiar acroşaţi de tramvaiele în mers.

 

    Am revenit pentru a 3a oară, sesizarea fiind înregistrată electronic sub ID-ul 9063:

La data de 18.12.2010 am revenit cu încă o sesizare cu privire la necesitatea înfiinţarii şi menţinerii în circulaţie a unei linii de tramvai pe Bd. Ghencea şi Cal. 13 Septembrie către Cartierul Berceni. Răspunsul primit de la Dumneavoastră, având numarul de înregistrare 106207/21.12.2010 precizează, printre altele, că ,, Ca şi în marile oraşe europene, reţeaua de transport public din municipiul Bucureşti este una stabilă.” O reţea de transport care să deservească într-un mod optim călătorii unui oraş nu trebuie să fie în permanenţă adaptată nevoilor de transport ale acestora?

Relaţia de transport Bd. Ghencea-Cal 13 Septembrie-Şos. Progresului-Şos. Olteniţei nu a existat în trecut, însă a mai fost pusă in funcţiune, tot provizoriu, în anul 2007 (linia 52 Ghencea – Şura Mare). Tot cu titlu provizoriu au fost introduse, pentru o perioadă de câteva luni, în anul 2003, liniile 15 (Ghencea – Complex R.A.T.B. Titan) şi 33 (Ghencea – P-ţa. Unirii), linii care şi ele s-au dovedit utile călătorilor din zonă. Linia 11 a fost introdusă în Ghencea în anul 2008, deci acest traseu ,,provizoriu” a funcţionat astfel mai bine de 2 ani, creându-şi un număr stabil de călători.

Aţi precizat în răspunsul Dumneavoastră faptul că legătura între cartierul Ghencea şi cartierul Berceni este asigurată de linia 173 de autobuze. Această afirmaţie nu este 100% corectă, având în vedere că linia 173 se limitează la P-ţa. Eroii Revoluţiei (de unde se impune transbordarea la 11 sau 232 spre P-ţa. Sudului, prin Şos. Olteniţei), nicidecum în cartierul Berceni. În plus, linia 173 străbate un traseu aglomerat şi din punct de vedere al traficului rutier, ceea ce duce la apariţia unor întârzieri mari în circulaţie. Aceasta în condiţiile în care, pe un traseu asemănător, există o infrastrctură de tramvai nouă, modernă şi separată total de traficul rutier, a cărei utilizare ar duce la timpi de parcurs mult mai mici, implicit o mai bună deservire a zonelor adiacente acestei infrastructuri, întrucât intervalul de succedare poate fi asigurat cu un număr mai mic de vehicule (deci cu cheltuieli mai reduse), ceea ce a fost dovedit de linia 11. În plus, energia electrică este mai ieftină decât combustibilii fosili (motorina în cazul autobuzelor) şi eventualii aditivi (precum ,,AdBlue” pentru motoarele Euro 4) necesari exploatării autobuzelor. Nu în ultimul rând, trebuie luat în considerare şi aspectul ecologic, având în vedere că Bucureştiul nu excelează din punct de vedere al calităţii aerului.

Revenind la traseele de tramvai de pe Bd. Ghencea şi Cal. 13 Septembrie, până în anul 2002 linia 8 circula între Depoul Militari şi Zeţarilor prin Str. Braşov, Bd. Ghencea şi Cal 13 Septembrie, asigurând o bună deservire a zonei şi posibilitatea facilă de transbordare a călătorilor din cartierele Drumul Taberei şi Ghencea cu liniile de tramvai spre zone precum Berceni (11) sau Titan (23). Cu toate acestea, traseul liniei 8 a fost modificat, prin Bd. Timişoara şi Şos. Progresului, călătorii din zona bulevardului Ghencea şi a Căii 13 Septembrie rămânând doar cu autobuzele şi cu linia de tramvaie 47, linie a cărui interval de succedare este de-a dreptul jenant (~30 de minute), mai ales că orele de trecere prin staţii nu sunt afişate nicăieri. Acest traseu nu face parte din ,,stabilitatea reţelei de transport” pe care chiar Dumneavoastră o invocaţi? Călătorii din acele zone nu merită o linie de tramvai utilă, mai ales că infrastructura este modernizată? Traficul auto din zonă nu permite legături rapide cu autobuze, dupa cum se poate observa în aceste 2 fotografii, făcute pe Cal. 13 Septembrie, respectiv Bd. Ghencea: http://transport-in-comun.ro/temp/IMG_3848.JPG şi http://transport-in-comun.ro/temp/IMG_3806.JPG .
    Aţi făcut referire la unele studii de circulaţie, valabile pe perioade lungi. Cine a făcut aceste studii şi când? Având în vedere că aceste studii au efecte asupra reţelei de transport, consider că ele se încadrează în prevederile Legii Nr. 544/2001 (publicată în Monitorul Oficial al României Nr. 663 din 23 octombrie 2001) privind liberul acces la informaţiile de interes public, prin urmare vă rog să mi le puneti la dispozitie.

 

    Răspunsul a venit tot sub numărul 106207 (!), dar pe 29.12.2010:

    In legatura cu sesizarea dumneavoastra, va comunicam faptul ca liniile 33 si 52 de tramvaie au fost linii infiintate provizoriu pe perioada lucrarilor la calea de rulare de pe arterele adiacente. Toate informatile sunt prezentate pe site-ul Regiei Autonome de Transport Bucuresti. In functie de dotarea cu vagoane, vom studia posibilitatea imbunatatirii ofertei de transport, in cazul in care cererea o impune.
    Sarbatori Fericite!

 

    Trebuie remarcată şi ironia celor ce răspund la mesaje, care îmi urează chiar şi ,,Sărbători Fericite". Drăguţ din partea lor, chiar am fost fericit stând blocat în autobuzele prinse în traficul din Bd. Ghencea. E un mod foarte bun de a cunoaşte mai bine zona şi de a asculta vrobele ,,de bine" ale călătorilor care trebuie să circule zi de zi în aceste condiţii, în vreme ce o investiţie de milioane de euro rugineşte pe mijlocul bulevardului, călcată o dată la 23 - 87 de minute de câte un tramvai al liniei 47.

    Care cere să o impună? Că nu s-a luat în considerare nicio cerere până acum! SIngurele modificări de trasee au fost făcute la solicitarea unor societăţi comerciale (oare de ce?).

    Evident, R.A.T.B. nu mi-a pus la dispoziţie niciun studiu de trafic, sondaj de încărcare, statistică a numărului de călători sau altfel de studiu care să arate eficenţa unor trasee şi ineficienţa liniei 11 pe Ghencea. Conform Legii 544/2001, am dreptul să mă adresez justiţiei. Cu toate astea, cum poate R.A.T.B. să îmi pună la dispoziţie ceva ce nu are? Nici măcar o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă nu poate schimba acest lucru, prin urmare am încetat să solicit acele studii.

  

 Ultima sesizare către R.A.T.B. am făcut-o la 15.02.2011, ea fiind înregistrată electronic sub ID-ul 9697:

Doresc să vă aduc încă o dată la cunoştiinţa condiţiile jalnice de transport în comun de pe Cal. 13 Septembrie şi Bd. Ghencea. În ciuda existenţei unei linii de tramvai complet separată de trafic, ea NU este folosită, transportul fiind asigurat aproape 100% de cele 3 trasee de autobuz (122, 173 şi 385). Acestea circulă la intervale (teoretice) cuprinse între 10 şi 18 minute la orele de vârf. Având în vedere condiţiile de trafic din zonă, dar şi de pe alte porţiuni ale acestor trasee, intervalele nu pot fi asigurate, iar parcurgerea unui traseu de 2 km pe Cal. 13 Septembrie şi Bd. Ghencea, între Şos. Progresului şi terminalul Ghencea durează şi 40 de minute, la care se adaugă durata de aşteptare în staţie. Acelaşi traseu se parcurge în maxim 8 minute cu tramvaiul. Vă prezint câteva imagini de pe Bd. Ghencea. Aceste condiţii trebuie să le suportăm în fiecare zi circulând cu autobuzele, în vreme ce linia de tramvai este, practic, NEFOLOSITĂ: http://www.transport-in-comun.ro/temp/IMG_4842.jpg ; http://www.transport-in-comun.ro/temp/IMG_4844.jpg ; http://www.transport-in-comun.ro/temp/IMG_4847.jpg ; http://www.transport-in-comun.ro/temp/IMG_4848.jpg ; http://www.transport-in-comun.ro/temp/IMG_4850.jpg ; http://www.transport-in-comun.ro/temp/IMG_4851.jpg ; http://www.transport-in-comun.ro/temp/IMG_4852.jpg ;

            Intersecţia Bd. Ghencea cu Şos. Antiaeriană, Str. Petre Ispirescu şi Drumul Sării: http://www.transport-in-comun.ro/temp/IMG_4838.jpg ; http://www.transport-in-comun.ro/temp/IMG_4839.jpg .

             Toate traseele de tramvai introduse prin Bd. Ghencea după anul 2002 (când a fost scos traseul 8) au avut statut de linii provizorii (cu excepţia liniei 47, cu intervale de succedare făcute în bătaie de joc), în ciuda numărului mare de călători. Astfel, toate legăturile dintre Ghencea şi centru (Piaţa Unirii) sau Berceni se rezumă la 385 + tramvai 8, 11, 25, respectiv 173 + tramvai 11, astfel putându-se ajunge mult mai rapid la destinaţie, date fiind condiţiile de trafic de pe traseul liniei 385 sau 173.

În anul 2003 a circulat, pentru câteva luni, linia 33 pe traseul Ghencea - Bd. Ghencea - Cal. 13 Septembrie - Şos. Progresului - Str. Dr. Istrate - Str. 11 Iunie - Str. Regina Maria - Piaţa Unirii. Acest traseu, din păcate provizoriu, asigura o legătura mult mai bună între cele două zone (Ghencea şi Piaşa Unirii), ţinând cont de capacitatea de transport mai mare a tramvaielor şi de existenţa căii de rulare separate. În prezent, traseul fostei linii 33 este modernizat în proporţie de 100%, iar mai bine de 65% din calea de rulare este separată eficient de traficul rutier. Lungimea acestui traseu ar fi de 6,48 km cale dublă, din care 4,96 km cale dublă separaţi de trafic (76,54% din traseu), restul de 2,02 km (Bd. Regina Maria, Str. 11 Iunie, Str. Dr. Istrate – între Bd. Mărăşeşti şi Piaţa Gării Filaret) neavând probleme deosebite de trafic. Traseul ar cuprinde 12 staţii pe sensul Ghencea – Piaţa Unirii şi 13 staţii pe sensul Piaţa Unirii – Ghencea (staţia ,,Piaţa Unirii” fiind folosită atât pentru coborârea, cât şi pentru urcarea călătorilor). Acest traseu ar putea fi parcurs maxim 35 de minute pe semicursă, rezultând timpul de 80 de minute pe cursă completă (incluzând 10 minute de staţionare la terminalul Ghencea). Având în vedere aceste lucruri, pentru asigurarea unui interval atractiv pentru călători de 8 - 9 minute la orele de vârf ar fi nevoie 9 tramvaie (+ un vehicul de rezervă). Îmi vine greu a crede că nu se pot găsi tramvaie pentru un asemenea traseu, în condiţiile în care, de exemplu, Depoul Alexandria scoate zilnic la traseu 51 de vagoane, dintr-un parc de 73 (deci un Coeficient de Utilizare a Parcului de 69%, foarte mic, avand in vedere că depoul este dotat parţial cu vagoane noi, iar cele ,,vechi” sunt produse după 1995). Nu cunosc situaţia Depoului Militari, dar sunt convins ca şi de acolo ar putea fi aisgurate măcar 3 – 4 vehicule (eventual cu desfiinţarea/modificarea inutilului traseu 47).

O altă soluţie aproape la fel de utilă ca înfiinţarea unui traseu între Ghencea şi Piaţa Unirii ar fi prelungirea liniei 27 prin Str. Dr. C-tin. Istrate – Şos. Progresului – Cal. 13 Septembrie – Bd. Ghencea.

 

    Răspunsul a venit câteva zile mai târziu, sub numărul de înregistrare 29535/24.02.2011:

    Referitor la sesizarea dumneavoastra transmisa prin e-mail, va comunicam urmatoarele:

     Sunt  cunoscute problemele legate de traficul din  Capitala, ambuteiajele contribuind negativ la pierderi foarte mari de timp pe traseu si implicit la pierderea ritmicitatii  in circulatie. Toti acesti factori duc la cresterea duratei semicurselor care, in unele cazuri, au drept rezultat cresterea intervalului de succedare, precum si marirea duratei de asteptare in statii.

     Din pacate, acest caz nu este singular, RATB confruntandu-se foarte des cu aceasta problema pe majoritatea liniilor. Pentru transportul in comun, o solutie ar fi banda proprie de circulatie, masura care ar avea drept efecte pozitive o imbunatatire vizibila a calitatii serviciilor oferite de Regie, precum si o crestere a ofertei de transport. In acest sens, noi am transmis mai multe propuneri Primariei Capitalei, care speram sa fie aplicate in viitorul apropiat.

    De asemenea, dorim sa subliniem ca aria de deservire a orasului este foarte mare, iar resursele materiale, tehnice si financiare precum si infrastructura si restrictiile de trafic sunt doar o parte din factorii care nu permit asigurarea unor noi  legaturi  sau infiintarea unor linii in acest moment.

[...]

    Va multumim pentru intelegere si ramanem receptivi la orice sugestii din partea publicului calator, care pot contribui la cresterea calitatii serviciilor de transport oferite.

   

    Trecând peste faptul că alocarea numerelor de înregistrare nu are nicio logică (de la 106207 au ajuns la 29535 ... poate numerotează răspunsurile în sens descrescător? Sau poate corect era 129535?), domna Brînduşa Raeceanu îmi răspunde că problemele traficului din capitală sunt cunoscute Regiei. Mă întreb şi eu cât de cunoscute sunt, având în vedere că nu se ia nicio măsură privind utilizarea eficientă a infrastructurii de tramvai la care am făcut referire în această pagină. Poate domna Raeceanu nu este informată corespunzător? Iar dacă afirmaţia din primul paragraf al răspunsului primit de la R.A.T.B., să luăm la analizat fiecare afirmaţie.

1) ,,Pentru transportul in comun, o solutie ar fi banda proprie de circulatie, masura care ar avea drept efecte pozitive o imbunatatire vizibila a calitatii serviciilor oferite de Regie, precum si o crestere a ofertei de transport" - pe Bd. Ghencea există linie de tramvai separată de trafic. Utilizarea ei nu ar avea aceleaşi efecte pozitive? Mai ales că linia de tramvai este separată de trafic prin borduri, ceea ce nu permite deloc accesul altor autovehicule, spre deosebire de o bandă pentru autobuze (care oricum nu e permisă de lăţimea Bd. Ghencea şi de modul în care se parchează pe Cal. 13 Septembrie) care ar fi disponibilă autobuzelor R.A.T.B. doar cât timp o maşină de Poliţie va patrula prin zonă şi va aplica amenzi (adică niciodată).

2),,Aria de deservire a orasului este foarte mare, iar resursele materiale, tehnice si financiare precum si infrastructura si restrictiile de trafic sunt doar o parte din factorii care nu permit asigurarea unor noi  legaturi  sau infiintarea unor linii in acest moment." - resursele financiare? Oare costă atât de mult sa modifici câteva panouri de tablă din staţii şi să actualizezi nişte afişaje de pe vehicule? Costă atât de mult să trasezi nişte grafice de circulaţie? Mă ofer să fac eu aceste lucruri în mod gratuit şi pe timpul meu!!! Resurse tehnice? Tramvaie sunt, infrastructură există, staţiile de redresare fac faţă. Infrastructura? Păi e nouă, în stare foarte bună şi aproape nefolosită. Restricţii de trafic? Care restricţii? Nu există aşa ceva nici în Ghencea, nici pe traseele propuse în petiţiile făcute.

3),,Ramanem receptivi la orice sugestii din partea publicului calator, care pot contribui la cresterea calitatii serviciilor de transport oferite." - poanta zilei... se vede din cele de mai sus cât de receptivi sunt.

   

    În concluzie, R.A.T.B. îşi bate joc zilnic de călătorii din zona Bd. Ghencea şi Cal. 13 Septembrie (indirect şi de cei din Cartierul Drumul Taberei - cel mai mare cartier al Bucureştiului - care ar avea nevoie de legături rapide cu zona centrală şi cu cartierele învecinate - Rahova, Berceni)! Fiecare călător ajunge zilnic la muncă, facultate, şcoală sau alte instituţii un pachet de nervi, după călătoria cu autobuzele mereu blocate în trafic şi mereu supra-aglomerate ce străbat Bd. Ghencea şi Cal. 13 Septembrie! Asta deşi tarifele biletelor şi abonamentelor sunt aceleaşi şi pentru această zonă ca cele din restul oraşului!

   

    A venit momentul să luăm atitudine faţă de această nedreptate! Va urma un proiect mult mai detaliat cu privire la funcţionarea unei linii de tramvai în zonă, proiect ce va conţine traseul, staţiile, propuneri de programe de circulaţie. Acest proiect va fi trimis spre toţi factorii de decizie implicaţi.

 

    Deasemenea, trebuie şi dumneavoastră trebuie să luaţi atitudine! Trimiteţi cât mai multe sesizări spre R.A.T.B. pentru ca reprezentanţii acestei instituţii să realizeze că toţi călătorii merită transport civilizat. Sesizările se pot depune în format electronic, la adresa http://www.ratb.ro/sesizari.php (prin formularul de contact) sau se pot depune pe suport clasic (hârtie) la sediul regiei din Bd. Dinicu Golescu, nr. 1, sector 1, Bucureşti, între orele 7 şi 15. În ambele cazuri, sesizările trebuie să conţină datele de identificare reale ale solicitanţilor: numele şi adresa, preferabil şi o adresă de e-mail.

 

<< Înapoi la pagina principală a campaniei

 

Prezentarea depourilor

SECŢIUNE ÎN CONSTRUCŢIE

URAC - Uzina de Reparaţii ,,Atelierele Centrale"

Tramvaie: Alexandria, Bucureştii-Noi, Colentina, Dudeşti, Giurgiului, Militari, Titan, Victoria

Troleibuze: Berceni, Bucureştii-Noi, Bujoreni, Vatra Luminoasă

Autobuze: Alexandria, Floreasca, Ferentari, Militari, Nordului, Obregia, Pipera, Titan

Altele