Unde se duc vehiculele vechi?

28.02.2012

   

    Cu siguranţă, având în vedere masiva campanie de achiziţie de autobuze din ultimii ani, R.A.T.B. a fost nevoită să scoată din uz un număr mare de vehicule. Cu toate acestea, casările ridică numeroase semne de întrebare (făcând abstracţie de faptul că 1000 de autobuze Mercedes au înlocuit în jur de 1300 de autobuze de alte tipuri ori că parcul de tramvaie a tot scăzut, iar capacitatea de transport a noilor troleibuze e mai mică decât cea a celor vechi). O întrebare pe care mulţi şi-o pun este: cine se alege cu tonele de fier vechi? Cât plăteşte pentru ele? Cum sunt alese societăţile care dezmembrează şi valorifică vehiculele? Cu ce bază legală se face această operaţiune?

    Teoretic, având în vedere faptul că Regia Autonomă de Transport Bucureşti este subordonată Consiliului General al Municipiului Bucureşti, orice valorificare de bunuri ar trebui făcută prin licitaţie publică. Teoretic...

    În cele ce urmează şi în articolele viitoare pe această temă, ne propunem a răspunde la câteva din întrebările mai sus.

    Astfel, pe 30.01.2012, am trimis o solicitare Regiei Autonome de Transport Bucureşti, înregistrată electronic cu numărul 3362:

Având în vedere prevedrile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, doresc a mi se pune la dispoziţie următoarele informaţii:

-         denumirea societăţii comerciale care se ocupa începând cu luna decembrie 2011 de dezmembrarea şi valorificarea autobuzelor Rocar de Simon, Dac 112 UDM, Ikarus 256, Daf, acţiune ce deja a început;

-         data la care s-a efectuat licitaţia pentru alegerea societăţii respective, modul de desfăşurare al licitaţiei (electronică, cu strigare etc.) şi locul de desfăşurare al acesteia (nu am găsit nici pe site-ul Dvs., în lista contractelor ferme, nici pe site-ul Bursei Române de Mărfuri şi nici pe site-ul e-licitatie.ro informaţii despre organizarea vreunei licitaţii pentru vânzare de vehicule ori de fier vechi organizată de R.A.T.B.);

-         suma de bani încasată de Regia Autonomă de Transport Bucureşti de pe urma dezmembrării vehiculelor;

-         numărul de vehicule (autobuze, troleibuze şi tramvaie) ce urmeaza a fi casate şi valorificate şi numerele lor de inventar;

-         numărul Hotărârii Consiliului General al Municipiului Bucureşti prin care se aprobă casarea şi valorificarea respectivelor vehicule.

 

    Am primit răspunsul cu numărul 47843/23.02.2012:

    Referitor la solicitarea dvs., va transmitem urmatoarele:

1. Pentru activitatea de valorificare si dezmembrare a vehiculelor din parcul propriu, RATB a incheiat contract cu SC BURSA METAL SRL in asociere cu SC PLASTLINE SRL.

2. Contractul respectiv a fost incheiat in urma organizarii unei proceduri de vanzare, prin negociere directa, la sediul RATB din Bd. Dinicu Golescu, nr. 1, in data de 25.10.2011, in baza Hotararii Consiliului de Administratie al RATB nr. 8/08.09.2011.

Invitatia de participare a fost transmisa unui numar de 10 societati din domeniu, tinandu-se cont de capacitatea si experienta acestora.

3. Suma de bani estimata a se incasa de catre RATB din valorificarea si dezmembrarea vehiculelor respective este de 611.681,30 USD.

4. In procesul de dezmembrare sunt cuprinse 232  vehicule (autobuze si autocare -189 buc., troleibuze si tramvaie - 8 buc., alte vehicule - 35 buc.). Anexat va transmitem lista si numerele de inventar ale vehiculelor.

5. Planul de casare si valorificare a vehiculelor respective s-a aprobat in Consiliul de Administratie al RATB.

Va mulţumim.

    Aceasta este anexa (atenţie, format PDF, aveţi nevoie de soft care să permită vizualizarea documentelor PDF): DOWNLOAD. *

    Toate bune şi frumoase, însă, invitaţia a fost transmisă doar unui număr de 10 societăţi? Poate eu vroiam să le cumpăr pentru mine... dar de unde să ştiu? Nu consider normală situaţia.

    Suma estimată ar fi în jur de 2640 USD pe vehicul (USD... deşi, teoretic, tranzacţiile în România se fac în lei, eventual în euro). La o medie de 10 t / vehicul rezultă 0,264 USD / kg, adică 0,8543 RON (la cursul oficial BNR din 29.02.2012, pentru 1 USD = 3,2360 RON). Să spunem că ăsta ar fi preţul pieţei (chiar dacă unităţile industriale mari, care se ocupă de prelucrarea lui, îl cumpără şi cu 2 RON / kg). Din nou, iar sună frumos... dar ce ne facem cu autobuzele cu cutie din aluminiu (adică toate Rocarurile şi Daf-urile)? Aluminiul costă mai mult.

    Nu vom sta să judecăm ,,corectitudinea" preţului oferit şi nici faptul că aceste sute de tone de ,,fier" vechi (care, în mare parte, e aluminiu) au ajuns la două firme din acelaşi sat (Dobreni, jud. Giurgiu) şi nici că, din cele două firme, prima (S.C. Bursa Metal S.R.L.) nu a avut niciun angajat în anul 2010, iar cea de-a doua (S.C. Plastiline S.R.L.) avea, la sfârşitul anului 2010 doar 8 angajaţi (probabil 8 angajaţi pot transporta şi dezmebra peste 200 de vehicule grele), ci doar aspectele legale ale procedurii.

    Lista trimisă de către R.A.T.B. cuprinde numeroase vehicule, majoritatea retrase din circulaţie în martie 2011, când directorul general de atunci, Adrian Criţ, a dispus scoaterea din circulaţie a tuturor autobuzelor Rocar de Simon şi Daf (reactivând ulterior câteva autobuze Daf), evident totul făcut peste noapte. Dacă în luna februarie 2011 parcul criculant maxim al unei zile de lucru era de 1099 autobuze (fără rezerve!), în luna martie 2011 a fost de 876 autobuze (cu tot cu rezerve!), în luna noiembrie 2011 a fost de 825 autobuze, iar în luna februarie 2012 este unde între 750 şi 800 autobuze!

    În urma analizării listei şi comparării ei cu lista noastră (format XLS: DOWNLOAD), au apărut diverse neconcordanţe, astfel că un număr de vehicule deja casate (!) nu apar în lista trimisă de R.A.T.B.. Este vorba despre:

  •  Daf SB 220: 669, 695, 700, 723, 725, 729, 731, 837, 846, 847, 849, 866, 869, 876, 882, 885
  •  Hess: 904
  •  Rocar de Simon U 412-260: 1022, 1047, 1057, 1062, 1083, 1165, 1169, 1179, 1183, 1191, 1193, 1199, 1206, 1207
  •  Ikarus 256: B-01-TGK

    Deasemenea, se pare că s-ar fi început şi casarea vagoanelor Tatra T4R, deşi acest lucru nu precizat în materialul primit de la R.A.T.B.!

    Voi solicita informaţii actualizate, informaţii pe care vi le voi aduce la cunoştiinţă de îndată ce le voi primi.

 

*) Pentru o mai bună citire, iată conţinutul documentului:

<< Înapoi la campanii

 

Prezentarea depourilor

SECŢIUNE ÎN CONSTRUCŢIE

URAC - Uzina de Reparaţii ,,Atelierele Centrale"

Tramvaie: Alexandria, Bucureştii-Noi, Colentina, Dudeşti, Giurgiului, Militari, Titan, Victoria

Troleibuze: Berceni, Bucureştii-Noi, Bujoreni, Vatra Luminoasă

Autobuze: Alexandria, Floreasca, Ferentari, Militari, Nordului, Obregia, Pipera, Titan

Altele