Zilele Feroviare 2010
(Ultima actualizare: 11.10.2010, 07:29; 600 poze, 2 video)
Editia din acest an a Zilelor Feroviare s-a desfăsurat în zilele de 5 si 6 octombrie, pentru expozitia de material rulant fiind alocate liniile 4, 5 si 6 ale Gării de Nord din Bucuresti. Criza economică a afectat profund atât unitătile producătoare si reparatoare de material rulant, cât si operatorii feroviari, astfel că multe dintre ,,realizările" prezentate anul acesta fuseseră prezentate si la editia de anul trecut. Mai mult, o parte dintre ele nici măcar nu au circulat în ultimul an.
Spre deosebire de anul trecut, cei de la Softronic au pregătit niste brosuri de prezenetare destul de consistente cu date tehnice si alte informatii utile despre locomotivele produse de unitatea lor. Sunt curios cum va arăta brosura de anul viitor, având în vedere că cea de anul acesta despre locomotivele Phoenix este ilustrată (si) cu pozele făcute de mine anul trecut (!). Nu că as fi primit vreun mail între timp să fiu întrebat dacă sunt de acord... probabil s-au gândit că as fi avut exagerata pretentie să pot vizita locomotiva fără prea multe insistente si să cer o brosură numai pentru mine, fără să trebuiască să mă autoservesc din cutia ,,dosită" în sala masinilor.
Din păcate, vremea nu a fost de partea expozantilor si vizitatorilor... a plouat aproape fără încetare în cele două zile, iar temperaturile au coborât până la 10 grade Celsius. Cerul acoperit de nori si vremea închisă au pus destul de multe piedici în calea realizării unor fotografii de calitate.
Vehiculele expuse la această editie a Zilelor Feroviare:
Nr. crt. | Descriere | Expozant |
1. | Locomotiva electrică Transmontana | Softronic Craiova |
2. | Locomotiva electrică 40-2004-6 | Softronic Craiova / CFR Călători |
3. | Locomotivă electrică Phoenix | Softronic Craiova / LSD |
4. | Locomotivă electrică Siemens ES64F4 | Siemens / Cargo trans Vagon |
5. | Locomotivă electrică Bombardier TRAXX | Bombardier / Railpool |
6. | Locomotivă electrică seria 474 | Promat Craiova / IRLU / CFR Marfă |
7. | Locomotivă Diesel electrică Carpathia 2300 | Remarul 16 Februarie / Promat / CFR Marfă |
8. | LDH Carpathia 1300 | Remarul 16 Februarie / CFR Marfă |
9. | Automotor VT614 | Remarul 16 Februarie |
10. | Vagon clasa a doua ,,Unica" | Astra Arad / Arena Ways |
11. | Vagon restaurant seria 84-90 | Astra Arad |
12. | Vagon clasa întâi seria 10-70.1 | Astra Arad / CFR Călători |
13. | Vagon clasa a doua ,,Interegio" | Astra Arad / CFR Călători |
14. | Vagon clasa întâi seria 19-87 | Atelierele CFR Grivita / CFR Călători |
15. | Vagon clasa a doua seria 20-83 | Atelierele CFR Grivita / CFR Călători |
16. | Vagon clasa a doua cu acces pentru persoane cu dizabilităti si loc pentru biciclete | Atelierele CFR Grivita / CFR Călători |
17. | Vagon pt. transp. auto în trenuri de călători | Atelierele CFR Grivita / CFR Călători |
18. | Vagon clasa întâi ,,Green Hexagon" | Remar Pascani |
19. | Vagon clasa a doua ,,Blue Hexagon 2" | Remar Pascani / CFR Călători |
20. | Vagon clasa întâi si a doua seria 36-16 | Remar Pascani / CFR Călători |
21. | Garnitură de vagoane etajate TE ,,Acvila" | Remar Pascani / CFR Călători |
1. Locomotiva electrică 91 53 0480 001-3 ,,Transmontana" - Softronic Craiova
Una dintre cele mai asteptate locomotive ale acestui an a fost ,,Transmontana". Ea reprezintă prima locomotivă realizată în România dotată cu motoare electrice de tractiune (m.e.t.) asincrone trifazate. Utilizarea acestor m.e.t.-uri, MTA-ES-108, care au aceleasi dimensiuni cu vechile motoare de curent continuu LJE 108-1, a permis mărirea puterii locomotivei de la 5100 kW (locomotivă seria 47) la 6000 kW în regim nominal (de durată), respectiv de la 6600 kW la 7422 kW în regim de scurtă durată (7422 kVA fiind puterea maximă a înfăsurării de tractiune a transformatorului). Motoarele sunt suspendate de boghiu, transmisia cu roti dintate cilindrice fiind actionată printr-un arbore de torsiune, antrenat de rotorul m.e.t.-ului.
Locomotiva este echipată cu un singur transformator principal, ce asigură atât alimentarea celor sase m.e.t.-uri , cât si a serviciilor auxiliare si a încălzirii trenului. Curentul alternativ utilizat are frecventa nominală de 50 Hz. Să introducem caracteristicile principale ale acestui agregat:
Putere (kVA) | Tensiune (V) | Intensitate (A) | |
Înfăsurare primară a trafo: | 8.322 | 25.000 | 333 |
Înfăsurare de tractiune: | 7.422 | 6 x 1.050 | 6 x 1.178 |
Înfăsurare pentru servicii auxiliare: | 200 | 394 | 508 |
Înfăsurare pentru încălzirea trenului: | 700 | 1.500 | 467 |
Motoarele sunt actionate cu ajutorul a sase convertizoare (câte unul pentru fiecare m.e.t.). Astfel, până la atingerea tensiunii nominale, reglarea turatiei motoarelor se realizează prin varierea tensiunii, iar la atingerea valorii nominale a tensiunii se foloseste varierea frecventei curentului. Fiecare convertizor are următoarele caracteristici: tensiunea nominală de alimentare: 1.050 V; tensiunea nominală de iesire 1.200 V; frecventa tensiunii de iesire: 0 ... 125 Hz; curentul nominal de iesire: 650 A.
Serviciile auxiliare ale locomotivei sunt asigurate, în principal, cu motoare electrice trifazate (3 x 380 V, 50 Hz), alimentate de la înfăsurarea pentru servicii auxiliare a transformatorului . Această înfăsurare poate furniza o putere de 200 kVA, la o tensiune de 394 V si o intensitate maximă de 508 A.
Încălzirea trenului se realizează printr-o sursă de alimentare la tensiunea de 1500 V c.a. si frecventa de 50 Hz, puterea maximă fiind de 700 kVA si intensitatea maximă a curentului de 467 A.
Locomotiva este echipată cu frână pneumatică indirectă (automată) Knorr KE-GPR, comandată cu robinete FHD4-EP si distribuitor de aer tip KE. Optional, sistemul permite si utilizarea instalatiei electropneumatice. Deasemenea, locomotiva este prevăzută si cu frână directă. Aerul necesar este asigurat de un compresor cu surub tip ECE 3,5 LE, actionat de un motor electric asincron cu o putere nominală de 37 kW.
Acest tip de locomtivă este echipat si cu frână electrică. Frânarea recuperativă se realizează cu ajutorul celor 6 convertizoare. Deasemenea, în cazul în care frânarea recuperativă nu este posibilă, se trece la frânarea reostatică, curentul astfel obtinut fiind debitat pe rezistente.
Boghiurile sunt realizate asemănător cu cele utilizate de celelalte locomotive electrice de 5100 kW. Astfel, acestea sunt echipate cu osii cu roti monobloc, diametrul fusului osiei fiind de 170 mm. S-au adus modificări suspensiei secundare. Astfel, fată de modelele vechi, locomotiva seria 480 aduce suspensie tip Hourglass (câte două elemente pe fiecare parte a boghiului), în locul perechilor de arcuri elicoidale.
Locomotiva este echipată cu pantografe produse de firma Stemman-Technik.
Farurile sunt alcătuite din LED-uri, iar confortul mecanicului este asigurat prin izolarea si climatizarea posturilor de conducere. De asemenea, oglinzile retrovizoare au fost înlocuite cu camere de luat vederi, imaginile putând fi vizualizate pe câte un monitor în fiecare post de conducere. Locomotiva poate fi urmărită si localizată prin GPS. În ceea ce priveste echipamentele de sigurantă, locomotiva este aptă a circula atât pe reteaua de căi ferate din România, cât si pe cea din Ungaria.
La final, să precizăm câteva date tehnice:
Formula osiilor: | Co-Co |
Lungimea peste tampoane: | 19.740 mm |
Lătimea: | 3.000 mm |
Domeniul de lucru al pantografului, măsurat de la NSS: | 4.850 ... 6.700 mm |
Ampatamentul: | 10.300 mm |
Ampatamentul unui boghiu: | 4.350 mm |
Diametrul rotii noi: | 1.250 mm |
Diametrul rotii semi-uzate: | 1.210 mm |
Masa totală (fără balast): | 120 t ± 2% |
Sarcina pe osie: | 20 t ± 2% |
Puterea nominală: | 6.000 kW |
Forta de tractiune nominală: | 292 kN |
Puterea nominală a transformatorului de tractiune: | 7.422 kVA |
Raza minimă a curbelor: | 90 m |
Ecartamentul căii: | 1.435 m |
Panta maximă / supraînăltarea maximă / supralărgirea maximă pentru curbe cu raza de 170 m, la viteza maximă de 60 km/h: | 26 ‰ / 115 mm / 25 mm |
Deplasarea maximă laterală a firului de contact fată de axa căii (în aliniament): | ± 400 mm |
Tensiunea si frecventa nominală: | 25 kV, 50 Hz |
Tensiunea maximă / maximă de scurtă durată: | 27,5 kV / 29 kV |
Tensiunea minimă / minimă de scurtă durată: | 19 kV / 17,5 kV |
Vechi si nou: 480 001 lângă 41-0030-1...
... lângă 40-0637-5...
... si lângă 80-0163-8:
Pantografe:
Boghiuri... observati suspensia secundară tip Hourglass. Dealtfel, în ultima poză se vede diferenta între suspensia secundară a locomotivei 478 001 si cea a locomotivei 40-2004-6.
Una dintre camerele foto ce înlocuieste oglinzile:
Încuietoarea de la usa unui post de conducere:
Să urcăm... post de conducere:
Echipamente de frână:
Aspecte din sala masinilor:
2. Locomotiva electrică 40-2004-6 - Softronic Craiova / SNTFC ,,CFR Călători" S.A.
A patra locomotivă din ,,familia" Phoenix, 40-2004-6 se află în probe încă din aprilie 2010. Ca si constructie, 2004 nu este diferită de locomotiva 2003, prezetată anul trecut si aflată în exploatare la Depoul Bucuresti Călători. Locomotiva are o putere nominală de 5100 kW (la regimurile de scurtă durată ale m.e.t.-urilor se pot dezvolta maxim 6600 kW).
Cele 6 motoare electrice de tractiune (LJE 108-1) sunt actionate în curent continuu, fiecare având o putere nominală de 850 kW (900 kW în regim uniorar), la o tensiune de 770 V si un curent de 1180 A (1250 A în regim uniorar), turatia nominală fiind de 1100 rot/min (si 1085 rot/min în regim uniorar). Intensitatea maximă a curentului este de 2000 A, iar turatia maximă de 1920 rot/min. Motoarele sunt suspendate de boghiu si actionează, fiecare m.e.t. actionând câte o osie, prin intermediul unui arbore de torsiune si a unui angrenaj cu roti dintate cilindrice. Dealtfel, sistemul este ,,clasic", fiind utilizat de toate locomotivele electrice de 5100 kW (seriile 40, 41, 42, 47), dar si de locomotiva seria 480 prezentată cu câteva rânduri mai sus.
Transformatorul principal cuprinde trei unităti de transformare montate în aceeasi cuvă: transformatorul pentru încălzirea trenului servicii auxiliare, transformatorul de tractiune si transformatorul pentru excitatia m.e.t.-urilor în regim de tractiune si frânare electrică. Caracteristicile principale ale acestui transformator sunt:
Putere (kVA) | Tensiune (V) | Intensitate (A) | |
Înfăsurare primară a trafo de tractiune: | 6.650 | 25.000 | 266 |
Înfăsurare de tractiune: | 5.790 | 6 x 943 | 6 x 1.000 |
Înfăsurare primară a trafo pt. servicii auxiliare: | 860 | 25.000 | 35 |
Înfăsurare pentru încălzirea trenului: | 700 | 1.500 | 466 |
Înfăsurare pentru servicii auxiliare: | 160 | 386 / 460 | |
Înfăsurare primară a trafo de excitatie: | 108 | 943 | 115 |
Înfăsurare secundară a trafo de excitatie: | 108 | 108 | 1.000 |
Motoarele electrice de tractiune sunt actionate cu ajutorul a 6 convertizoare electronice de tractiune (câte unul pentru fiecare motor), pentru indusul m.e.t.-ului, respectiv pentru înfăsurarea de excitatie. Aceste convertizoare permit si frâna electrică reostatică, curentul generat fiind debitat pe rezistente de 0,42 Ω, 900 A.
Serviciile auxiliare sunt asigurate, în principal, de motoare asincrone trifazate de c.a. (3 x 380 V, 50 Hz). Încălzirea trenului se realizează cu o sursă cu puterea maximă 700 kWA la tensiunea de 1500 V, intensitatea maximă 466 A si frecventa 50 Hz.
Boghiurile sunt produse de Caromet Caransebes, respectând aceleasi specificatii tehnice ca si boghiurile utilizate pentru celelalte locomotive electrice seriile 40, 41, 42 si 47. Fiecare boghiu este echipat cu câte 6 osii cu roti monobloc, diametrul fusului unei osii fiind de 170 mm.
Locomotiva este echipată cu frână pneumatică indirectă (automată) Knorr KE-GPR, comandată cu robinete FHD4-EP si distribuitor de aer tip KE 1c-SL. Optional, sistemul permite si utilizarea instalatiei electropneumatice. Deasemenea, locomotiva este prevăzută si cu frână directă tip FD1-Oerlikon. Aerul necesar este asigurat de un compresor cu surub tip ECE 3,5 LE, actionat de un motor electric asincron cu o putere nominală de 37 kW.
Posturile de conducere beneficiază de instalatie de climatizare, dar si de chiuvetă.
Locomotiva este aptă a circula atât pe reteaua de căi ferate din România, cât si pe cea din Ungaria, fiind prevăzută cu instalatiile de sigurantă corespunzătoare.
Să precizăm si câteva date tehnice:
Viteza maximă: | 120 km/h | 160 km/h | 200 km/h |
Formula osiilor: | Co-Co | ||
Lungimea peste tampoane: | 19.800 mm | ||
Lătimea: | 3.000 mm | ||
Domeniul de lucru al pantografului, de la NSS: | 4.850 ... 6.700 mm | ||
Ampatamentul: | 10.300 mm | ||
Ampatamentul unui boghiu: | 4.350 mm | ||
Diametrul rotii noi: | 1.250 mm | ||
Diametrul rotii semi-uzate: | 1.210 mm | ||
Masa totală (fără balast): | - | 120 t ± 2 % | 120 t ± 2 % |
Masa totală (cu balast): | 126 t ± 2 % | - | - |
Sarcina pe osie (fără balast): | - | 20 t ± 2 % | 20 t ± 2 % |
Sarcina pe osie (cu balast): | 21 t ± 2 % | - | - |
Puterea nominală: | 5.100 kW | ||
Forta de tractiune nominală la obadă, cu bandaje semiuzate: |
|||
- excitatie 100%: | 265 kN (la 69,5 km/h) | 199 kN (la 92,5 km/h) | 150 kN (la 122 km/h) |
- excitatie 50%: | 206 kN (la 90,5 km/h) | 154 kN (la 120 km/h) | 110 kN (la 163 km/h) |
Raportul de transmitere: | 1:3,65 | 1:2,66 | 1:2,108 |
Forta de tractiune la pornire: | 440 kN | 288 kN | 228 kN |
Puterea nominală a transformatorului de tractiune: | 5790 kVA |
3. Locomotiva electrică 91 53 0478 001-7 ,,Phoenix" - Softronic Craiova / Logistic Services Danubius
Prima locomotivă produsă de Softronic (în anul 2008) a fost o prezentă constantă a ultimelor 3 editii ale Zilelor Feroviare. De câteva luni, ea si-a găsit un proprietar, firma Logistic Services Danubius, filială a DB în România, fiind si vopsită în culorile companiei. Astfel, locomotiva ajunge la a treia schemă de vopsire după ce, în această primăvară, fusese vopsită în culorile operatorului Softrans (ce face parte din acelasi grup de companii cu Softronic).
Din punct de vedere tehnic, toate caracteristicile ei se regăsesc în prezentarea făcută mai sus locomotivei 40-2004-6. 478 001 are viteza maximă de 120 km/h, fiind destinată, în principal, remorcării trenurilor de marfă.
Să remarcăm si umorul (involuntar, sper) al celor de la Softronic. DB Schenken? Probabil au vrut să scrie DB SchenkeR...
Aspecte dintr-un post de conducere:
4. Locomotiva electrică Siemens ES64F4 91 53 3189 700-8 - Siemens / Cargo Trans Vagon
Produsă în 2009 si făcând parte dintr-un lot de două locomotive pentru operatorul privat Cargo Trans Vagon, această locomotivă Bo'Bo' a fost prezentată si în editia anterioară a Zilelor Feroviare. Este dotata cu 4 motoare asincrone trifazate de c.a., cu rotor în scurtcircuit, actionate cu invertoare HV-IGBT. Sistemul central de comandă si control cuprinde module centrale de comandă si module de control al tractiunii tip SIBAS 32, monitor color si diagnoză centralizată cu interfata în limba româna, sistem antipatinaj, contor pentru energia consumată si pentru energia recuperată, sistem de camere video, tractiune multiplă (până la 4 locomotive), pantograf cu supraveghere automată a patinei de grafit si limitarea inăltimii de urcare. În ceea ce priveste frânarea, frâna principală de serviciu este cea electrică, recuperativă, iar frâna secundară de serviciu este cea pneumatica indirectă. Totodată, locomotiva beneficiaza si de frâna pneumatică directă. Pentru frâna pneumatică, locomotiva este prevazută cu discuri de frânare pe roti. Confortul mecanicului este asigurat de postul de conducere ergonomic, prevăzut cu sistem de reglare automată a vitezei trenului, scaun cu reglare pneumatică, climatizare, frigider si incălzitor.
Lungimea peste tampoane: | 19.580 mm |
Lătimea cutiei: | 3.000 mm |
Înăltimea peste NSS cu pantograful coborât: | 4.245 mm |
Diametrul rotii în stare nouă / complet uzată: | 1.250 / 1.170 mm |
Ampatamentul locomotivei: | 9.900 mm |
Ampatamentul boghiului: | 2.900 mm |
Masa totala (cu roti noi si 2/3 din balast): | 87 t ± 1% |
Tensiuni de alimentare: | - 15 kV 16,7 Hz c.a. - 25kV 50 Hz c.a. |
Puterea nominală: | 6.400 kW |
Forta de tractiune continuă maximă la viteza de 85 km/h: | 270 kN |
Forta de tractiune maximă la demaraj (Coef. de aderentă μ0=0,36): | 300 kN |
Forta maximă de frânare cu frâna electrică: | 150 kN |
Putere frână electrică de retea: | 6.400 kW |
Viteza maximă: | 140 km/h |
Ecartamentul: | 1.435 mm |
Înăltime dispozitiv de tractiune si tamponare de la NSS: | 1.040 mm |
Raza minimă de inscriere in curbă: | 80 m |
Raza minimă de racordare la punct schimbare declivitate: | - racordare concavă: 250 m - racordare convexă: 200m |
Aparat de tractiune si legare si semiacuplări flexibile pentru aer:
Far cu LED-uri:
Post de conducere:
Distribuitor si echipamente de frână:
Disjunctor:
Locomotiva este prevăzută cu instalatie de stingere automată a incendiilor din sala masinilor:
5. Locomotiva electrică Bombardier TRAXX P160 AC 91 80 6185 683-0 - Bombardier / Railpool
Locomotiva Bombardier TRAXX P160 AC face parte din gama de locomotive TRAXX (prescurtare de la ,,Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility"), derivate din locomotiva seria 185 a Căilor Ferate Germane (DB - Deutsche Bahn AG), gamă ce cuprinde cele mai bine vândute locomotive din Europa. Designul exterior este asemănător cu cel al concurentilor de la Siemens, prin urmare, înainte să trecem la prezentarea detaliată a locomotivei TRAXX expusă, să o vedem împreună cu ES64F4-ul:
Locomotiva expusă apartine Railpool, o companie din Germania, specializată în închirierea locomotivelor. Locomotiva 185 683-0 a fost fabricată în 2010 si este dotată cu 4 motoare asincrone trifazate de curent alternativ (suspendate de boghiu), actionate cu convertizoare MITRAC TC3200. Este o locomotivă bi-sistem (25000 V, 50 Hz c.a., respectiv 15000 V, 16,7 Hz c.a.), cu formula osiilor Bo'Bo', deja agrementată să circule în Austria, Bosnia, Bulgaria, Croatia, Danemarca, Elvetia, Franta, Germania, Grecia, Luxemburg, Macedonia, Norvegia, România, Serbia, Suedia, Turcia si Ungaria.
Să vedem câteva date tehnice:
Lungimea peste tampoane: | 18.900 mm |
Lătimea maximă a cutiei: | 2.977 mm |
Înăltimea maximă peste NSS (cu pantografele coborâte): | 4.283 mm |
Ampatamentul locomotivei: | 10.440 mm |
Ampatamentul unui boghiu: | 2.600 mm |
Formula osiilor: | Bo'Bo' |
Diametrul rotii noi / uzate: | 1.250 mm / 1.170 mm |
Masa locomotivei: | 84 tone |
Sarcina pe osie: | 21 tone |
Ecartamentul căii: | 1.435 mm |
Gabarit: | conform fisei UIC 505-1 |
Tensiuni de alimentare: | 25 kV 50 Hz c.a. / 15 kV 16,7 Hz c.a. |
Alimentarea electrică a trenului: | 1 kV 16,7 Hz c.a / 1,5 kV 50 Hz c.a. |
Număr de motoare electrice de tractiune: | 4 * 1.400 kW |
Puterea maximă: | 5.600 kW |
Forta de tractiune la demaraj: | 300 kN |
Forta la frânare electrică: | 150 kN |
Puterea frânei electrice: | 5.600 kW |
Viteza maximă: | 160 km/h |
Capacitatea de producere a aerului de către compresor: | 2400 l/min |
Volumul rezervoarelor de aer: | 780 l |
Să vedem si câteva detalii ale boghiurilor si rotilor, dar si inscriptiile de pe cutia locomotivei. Discurile de frână sunt montate pe roti. Se pot observa si carcasele m.e.t.-urilor:
Ca si locomotiva Siemens ES64F4, Bombardier TRAXX P160 AC este dotată cu nisipare cu încărcare laterală, pentru a preveni intrarea apei în rezervoarele de nisip. Desi acest sistem este utilizat pe scară largă la locomotivele moderne, locomotivele romanesti (chiar si cele noi) sunt echipate cu ,,traditionalul" nisipar prins de cadrul de boghiu, supus ploii si altor intemperii ale vremii.
Să vedem interiorul postului de conducere numărul 1:
Sala masinilor:
6. Locomotiva electrică 91 53 0474 027-4 - Promat / IRLU / SNTFM ,,CFR Marfă" S.A.
474 027 continuă seria de locomotive electrice modernizate cu sistem de reglare continuă a tractiunii (prima locomotivă a fost astfel modernizată în anul 2005) cu tiristori de joasă tensiune, serie ce si-a dovedit deja eficienta. Deasemenea, locomotiva este echipată cu compresor elicoidal monobloc, sistem informatic integrat cu microcontroller-e, convertizoare statice pentru alimentarea serviciilor auxiliare, sistem anti-patinare, monitorizare prin GPS. Confortul mecanicului si al mecanicului-ajutor este asigurat de scaunele ergonomice, controlerul de tip mansă, sistem automat de degrivare pentru ferestrele frontale si oglinzi, climatizare si chiuvetă.
Modernizarea s-a efectuat de către S.C. CFR-IRLU S.A. (filială a SNTFM ,,CFR Marfă" S.A.) în colaborare cu S.C. Promat S.R.L. Craiova. Locomotiva 474 027 este arondată Remizei Fetesti.
Să vedem câteva date tehnice:
Lungimea peste tampoane: | 19.800 mm |
Lătimea cutiei: | 3.000 mm |
Înăltimea peste NSS cu pantograful coborât: | 4.500 mm |
Diametrul rotii în stare nouă: | 1.250 mm |
Masa totală (cu balast): | 126 t ± 2% |
Sarcina pe osie (cu balast): | 21 t ± 2% |
Puterea nominală: | 6.600 kW |
Forta de tractiune în regim nominal, cu bandaje semi-uzate: | |
-locomotivă cu viteza maximă 120 km/h: |
- excitatie 90%, la 72 km/h: 31,5 tf - excitatie 50%, la 92 km/h: 25 tf |
-locomotivă cu viteza maximă 160 km/h: | -excitatie 90%, la 97 km/h: 23,5 tf - excitatie 50%, la 122 km/h: 18,6 tf |
Forta de tractiune la pornire: | - locomotivă cu Vmax=120 km/h: 42 tf (pentru
masa 126 t) - locomotivă cu Vmax=160 km/h: 31,5 tf (pentru masa 120 t) |
Motoare de tractiune: | tip LJE 108-1, 6 unităti |
Rezistenta de frânare: | 0,42 ohm |
Ecartamentul căii: | 1.435 mm |
Raza minimă de înscriere în curbă: | - în depou: 90m - la schimbătorul de cale: 170 m - in linie curentă: 250 m |
Roată, cutie de osie, suspensie primară, amortizor, nisipar si instalatie INDUSI:
Rezervoare de aer:
Pantograf:
Disjunctor:
Cuplă:
Postul de conducere numărul 2:
7. Locomotiva Diesel Electrică Carpathia 2300 DE-M 60-1035-9 - Remarul 16 Februarie / Promat / SNTFM ,,CFR Marfă" S.A.
Carpathia 2300 DE-M a fost una dintre cele mai asteptate locomotive ale acestei expozitii. Este prima locomotivă Diesel din România cu motoare electrice de tractiune de curent alternativ. Din vechea locomotivă LDE 2100 au mai fost păstrate doar sasiul si boghiurile, cutia si echipamentele fiind complet noi.
Modernizarea s-a efectuat de către S.C. Remarul 16 Februarie S.A. Cluj-Napoca în colabolare cu S.C. Promat S.R.L. Craiova. O parte dintre solutiile tehnice folosite pe această locomotivă au fost cu succes testate pe versiunile anterioare de locomotive LDE 2100 modernizate. Astfel, suspensia secundară tip Half-Hourglass a fost deja aplicată la peste 20 de locomotive, în vreme ce primele locomotive cu serviciile auxiliare actionate în curent alternativ circulă deja de mai bine de un an.
Motorul Diesel Sulzer 12LDA28 a fost înlocuit cu un motor Caterpillar 3512 C, cu 12 cilindri în V. Acesta are o putere nominală de 2300 CP (1700 kW), cuplul motor maxim fiind de 9019 Nm, la o turatie maximă de 1800 rot/min.. Turatia de relanti este de 600 rot/min, iar consumul de combustibil la relanti este de 5,7 kg/h.
Motorul antrenează un generator sincron de curent alternativ (GFP 560 M8), cu o putere nominală de 1800 kVA, o turatie maximă de 1400 rot/min, ce generează curent la tensiunea de 1400 V, frecventa de 120 Hz si intensitatea maximă 742 A, având un randament de 0,95.
Cele 6 motoare electrice de tractiune sunt actionate cu convertizoare de frecventă (permit si frână electrică), câte unul pentru fiecare motor. Motoarele sunt de tip GDTM 533 F, asincrone, fiecare având o putere nominală de 475 kVA si o turatie maximă de 2380 rot/min. Ele lucrează la o tensiune nominală de 1400 V, o frecventă de 48 Hz si o intensitate maximă a curentului de 238 A, având randamentul 0,947.
Echipamentul de frână pneumatică este produs de firma Knorr-Bremse, majoritatea componentelor (inclusiv distribuitorul de aer) fiind localizate pe un panou din sala masinilor. Aerul necesar instalatiei de frână este produs de un compresor Almig TrackAir TA22E, elicoidal, ce poate produce aer comprimat cu un debit de maxim 2770 l/min la presiunea de 10 bar. Acesta este actionat cu un motor asincron de 22 kW, având o turatie de 3000 rot/min. Deasemenea, compresorul este prevăzut cu uscător de aer, răcitor si încălzitor de ulei.
Locomotiva este echipată cu bloc de comandă produs de firma S.C. Promat S.R.L. din Craiova care, printre alte functii, asigură pragurile de curent pe m.e.t.-uri si aderenta optimă a rotilor si permite diagnoza echipamentelor instalate pe locomotivă.
Cutia locomotivei este prevăzută cu două cabine de conducere (la capete), iar sala masinilor este împărtită în trei compartimente: electric, termic (motor Diesel) si un compartiment pentru echipamentele pneumatice si hidraulice. Pentru confortul mecanicului, cele două cabine de conducere sunt climatizate si prevăzute cu frigider si scaune ergonomice.
Locomotiva a fost prezentată si la Innotrans 2010, unde a fost prezentată cu numărul 91 53 0630 001-1.
Să vedem câteva date tehnice ale ei:
Formula osiiilor: | Co'Co' |
Puterea maximă: | 2300 CP |
Viteza maximă: | 100 km/h |
Masa maximă: | 115 t |
Sarcina maximă pe osie: | 19 t |
Forta de tractiune maximă la pornire: | 350 kN |
Diametrul rotii cu bandaje noi: | 1.100 mm |
Ampatamentul: | 9.000 mm |
Lungimea peste tampoane: | 17.000 mm |
Lătimea: | 3.000 mm |
Înăltimea peste NSS: | 4.475 mm |
Boghiurile sunt echipate cu suspensie secundară Half-Hourglass:
Rezervorul de motorină (4000 l):
Cuplă si semiacuplări flexibile pentru aer:
Oglindă:
Postul de conducere numărul 2:
Motorul Diesel:
Generatorul sincron:
Panoul instalatiei de frână:
Compresorul si rezervoarele de aer:
Blocul de comandă:
8. Locomotiva Diesel hidraulică 92 53 0841 024-8 - Remarul 16 Februarie / SNTFM ,,CFR Marfă" S.A.
A 24-a locomotivă modernizată astfel a fost expusă la Zilele Feroviare 2010. Această modernizare nu mai reprezintă de mult o noutate, prima locomotivă mdernizată astfel fiind prezentată în 2007 si dovedindu-si eficienta în timp. Locomotiva este echipată cu motor Caterpillar 3508C, instalatie hidrostatică Behr, compresor elicoidal fără ungere VV 270T Knorr, instalatiei IAACC anti-patinaj si anti-blocare, cabină de conducere modernizată.
Motorul Caterpillar 3508 C dezvoltă o putere maximă de 1360 CP (1000 kW), la o turatie de 1800 rot/min, având un consum nominal de combustibil de 153,8 g/CPh, o masă de 4.795 kg (în stare uscată), pornirea sa fiind realizată cu doua demaroare electrice la tensiunea de 24 V. Totodata, motorul corespunde normelor de poluare EURO3.
Spre deosebire de primele locomotive modernizate cu motor Caterpillar, 024 este echipată cu compresor cu surub Almig TA11H, ce poate asigura un debit de aer de 2400 l/min la presiunea de 10 bar si este actionat de un motor electric cu turatia nominală de 1750 rot/min. Volumul rezervoarelor de aer este de 670 l.
Transmisia hidraulică este tip TH2, fiind păstrată de la locomotiva ,,originală". A fost păstrat si reductorul-inversor NG1200/2 (care permite operarea în două regimuri: greu si usor), iar actionarea osiilor se face cu ajutorul atacului de osie simplu F35P si a celui dublu F35SP.
La modernizare au fost păstrate vechile boghiuri.
Cabina mecanicului a fost prevazută cu instalatie de climatizare, geamuri termopan, geamuri frontale încălzite electric si modificate pentru o mai bună vizibilitate, scaune ergonomice, două statii de emisie-receptie si frigider.
Câteva detalii tehnice:
Formula osiiilor: | B'-B' |
Puterea maximă: | 1360 CP |
Viteza maximă: | 100 km/h |
Masa maximă: | 70 t |
Sarcina maximă pe osie: | 17,5 t |
Forta de tractiune maximă la pornire: | 230 kN |
Diametrul rotii cu bandaje noi: | 1.000 mm |
Ampatamentul: | 7.200 mm |
Lungimea peste tampoane: | 13.700 mm |
Lătimea: | 3.070 mm |
Înăltimea peste NSS: | 4.650 mm |
Busonul rezervorului de motorină:
Plăcuta producătorului:
Aspecte din cabină:
Echipamente de frână:
9. Automotor VT614 614 015-6 + 914 033-6 + 614 016-4 - Remarul 16 Februarie
Automotoarele VT624 si VT614 sunt destinate transportului de călători pe distante scurte si medii, fiind cumpărate la mâna a doua de la Căile Ferate Germane (DB AG). Automotorul VT614 reprezintă varianta mai nouă a automotorului VT624, prototipul fiind prezentat în anul 1971, iar productia de serie desfăsurându-se între 1972 si 1975. Au fost produse 42 de unităti (respectiv 84 de vagoane motor si 42 de remorci intermediare), cu numerele 614 001/002 - 614 083/084 pentru vagoanele motoare, respectiv 914 001 - 914 042 pentru vagoanele intermediare.
Automotorul VT614 este compus din trei vagoane (două vagoane motoare si un vagon remorcă intermediar) si este pus în miscare de două motoare Diesel. Boghiurile sunt echipate cu suspensie secundară cu pernă de aer, pentru un confort sporit al călătorilor.
Automotorul VT624 se găseste deja în exploatare la operatorul TFG, fiind folosit pentru trenuri personale si personale cu mers de accelerat pe rutele Oradea - Cordău, Cluj-Napoca - Oradea, Cluj-Napoca - Bistrita Nord, Cluj-Napoca - Târgu Mures si Buzău - Nehoiasu.
Fiecare vagon motor al automotorului VT614 este împărtit în două saloane de clasa a doua (total 65 locuri) si două compartimente de clasa întâi (cu câte 6 locuri fiecare, total 12 locuri), iar pe culoar se găsesc 5 strapontine. Vagonul intermediar este împărtit în trei saloane de clasa a doua (total 78 locuri) si este prevăzut si cu 8 strapontine. În total, automotorul oferă 208 locuri la clasa a doua, 24 la clasa întâi si 18 strapontine.
Automotorul este echipat cu două motoare MAN D3560HM1U sau Cummins QSK 19 R, miscarea fiind transmisă osiilor prin intermediul transmisiei hidraulice Voith T420r. Programul de remotorizare efectuat de DB a dus la echiparea a 13 automotoare VT614 cu motoare Cummins începând cu anul 2000. Programul a fost, în cele din urmă, sistat, având în vedere că se dorea înlocuirea completă a automotoarelor VT614 si VT624.
Modernizarea efectuată de către S.C. Remarul 16 Februarie S.A. Cluj-Napoca a adus modernizarea cabinelor de conducere, acestea fiind echipate cu bord ergonomic, computer de bord si controller tip mansă. Deasemenea, au fost înlocuite banchetele duble cu scaune individuale.
La expozitia din Gara de Nord a fost prezentat automotorul 614 015-6 + 914 033-6 + 614 016-4. Nu se cunoaste încă proprietarul lui (este posibil ca automotorul să fie destinat operatorului de stat, SNTFC ,,CFR Călători" S.A., care a anuntat mai demult că va cumpăra un asemenea automotor, sau operatorului privat T.F.G. care detine si exploatează deja 6 automotoare VT624).
Câteva date tehnice:
Formula osiilor: | B'-2 + 2-2 + 2-B' |
Ecartamentul căii: | 1.435 mm |
Lungimea peste tampoane a trenului: | 79.460 mm |
Lungimea peste tampoane a vagonului motor: | 26.650 mm |
Lungimea peste tampoane a vagonului intermediar: | 26.160 mm |
Ampatamentul vagonului motor: | 19.000 mm |
Ampatamentul vagonului intermediar: | 19.000 mm |
Ampatamentul unui boghiu: | 2.500 mm |
Suspensia primară: | arcuri elicoidale |
Suspensia secundară: | perne de aer (2 pentru fiecare boghiu) |
Înăltimea maximă peste NSS: | 4.000 mm |
Lătimea maximă: | 2.820 mm |
Număr motoare Diesel: | 2 |
Tip motor Diesel: |
- MAN D3560HM1U (370 kW/500CP
la 2150 rot/min) sau |
Transmisia hidraulică: | Voith T 420r |
Compresor: | VV/110/200 |
Raza minimă de înscriere în curbe: | 125 m |
Viteza maximă: | 120 km/h |
Viteza maximă în regim de durată: | 30 km/h |
Masa vagonului motor / remorcă / totală: | 46 t / 34 t / 126 t |
Frâna automată: | KE-R-A |
Masa frânată vagon motor / remorcă: | P 77 t / P 55 t |
Masa frânată cu frâna de mână: | 37 t |
Capacitatea rezervoarelor de combustibil: | 2 x 750 l |
Locuri vagon motor: | 65 (clasa a IIa) + 12 (clasa I) + 5 (strapontine) |
Locuri vagon remorcă: | 78 (clasa a IIa) + 8 (strapontine) |
Total locuri: | 208 (clasa a IIa) + 24 (clasa I) + 18 (strapontine) = 250 |
Boghiuri purtătoare:
Boghiuri motoare:
Detaliu motor:
Rezervoare de aer:
Distribuitor KE:
Vagon motor 614 015-6:
Post de conducere:
Salon de clasa a doua:
Compartiment de clasa I:
Intercomunicatie:
Vagonul remorcă intermediar 914 033-6:
Interiorul:
Vagonul motor 614 016-4:
Post de conducere:
Panou de comandă:
Salonul mare de clasa a doua:
Salonul mic de clasa a doua:
Compartiment de clasa întâi:
10. Vagon clasa a doua 61 83 22-90 952-3 ,,Unica" - Astra Arad / Arena Ways
Vagonul face parte dintr-un lot de vagoane realizate de Astra Arad pentru firma italiană Arena Ways în acest an. A fost păstrată cutia de AVA200, ce este asezată pe boghiuri Y32 fără patină (viteza maximă 160 km/h). Vagonul este climatizat si poate fi alimentat la tensiunea de 1500 V 50 Hz c.a..
În schimb, interiorul este diferit de ce s-a văzut până acum (cel putin în România) în materie de vagoane de călători. Vagonul este prevăzut cu acces pentru personalele cu handicap locomotor, bar-bistro si automat de bilete.
Boghiuri Y32:
Plăcuta cu date nominale a sursei statice:
Scară de acces:
Panou de comandă:
Automat pentru vânzarea titlurilor de călătorie:
Interiorul:
Toaleta:
11. Vagon restaurant 61 53 84-90 001-0 - Astra Arad
Cel mai luxos vagon restaurant produs în România a fost prezentat si la editia din acest an a Zilelor Feroviare, după ce, se pare, nu si-a găsit încă un cumpărător. Cutia vagonului păstrează aceleasi dimensiuni ca vagoanele realizate pe baza proiectului AVA 200 (lungimea peste tampoane 26.400 mm). Interiorul este impresionant, oferind locuri confortabile pentru 34 de persoane (30 la mese si 4 la bar) într-un salon cu finisaje, mese si scaune construite din lemn masiv. Dealtfel, culoarea exteriorului a fost aleasă pentru a imita lemnul. Pasagerii au la dispozitie si o toaleta cu WC vacuumatic. În ceea ce priveste partea tehnică, vagonul este asezat pe boghiuri Y32 cu patină pentru frânare electromagnetică. În plus, el poate fi alimentat la toate tensiunile recomandate de U.I.C. (1000 V, 17 Hz c.a., 1500 V c.c.; 1500 V, 50 Hz c.a.; 3000 V c.c.), ceea ce-l face apt pentru traficul international. Vagonul este climatizat si prevăzut cu supraveghere video, internet WLAN si sistem de informare pentru călători. Personalul ce deserveste vagonul beneficiază de o cabină dedicată.
Date tehnice:
Lungimea peste tampoane: | 26.400 mm |
Ampatamentul: | 19.000 mm |
Lătimea: | 2.825 mm |
Înăltimea de la NSS: | 4.050 mm |
Înăltimea cutiei: | 1.255 mm |
Masa vagonului: | 47 tone |
Viteza maximă de circulatie: | 200 km/h |
Boghiurile: | Y32 R, cu roti monobloc si frână electromagnetică |
Frâna pneumatică: | tip KE - PR - Mg(D) |
Diametrul discurilor de frână: | 610 mm |
Tensiuni de alimentare: | 1000 V, 17 Hz c.a., 1500 V c.c.; 1500 V, 50 Hz c.a.; 3000 V c.c. |
Număr de locuri: | 30 (restaurant) + 4 (bar) |
Mâner pentru golirea camerei de comandă a distribuitorului de aer:
Mânerul schimbătorului de regim:
Robinet pentru izolarea frânei pneumatice:
Manometru pentru aerul din cilindrii de frână:
Chiuvetă de pe unul din peroanele de acces ale vagonului:
Butoane pentru deschis si închis usa de acces din interior:
12. Vagon de clasa întâi 61 53 10-70 107-8 - Astra Arad / SNTFC ,,CFR Călători" S.A.
Vagonul seria 10-70.1 este un vagon de clasa I, climatizat, cu un salon cu 58 de locuri. Fiecare scaun este reglabil, asemeni celor din vagoanele 10-91 si 10-90.1. De fapt, vagoanele 10-70.1 reprezintă chiar versiunea pe boghiuri Y32R fără frână electromagnetică si cu alimentare exclusiv la 1500 V 50 Hz c.a. a vagoanelor 10-90.1, astfel că aceste vagoane nu sunt apte pentru circulatia în trafic international (regimul vagonului 10-70 107 a fost scris gresit, corect ar fi fost 50).
Date tehnice:
Lungimea peste tampoane: | 26.400 mm |
Ampatamentul: | 19.000 mm |
Lătimea: | 2.825 mm |
Înăltimea de la nivelul superior al sinei: | 4.050 mm |
Înăltimea cutiei: | 1.255 mm |
Masa vagonului: | 46 tone |
Viteza maximă de circulatie: | 160 km/h |
Boghiurile: | Y32 R, cu roti monobloc si fără frână electromagnetică |
Frâna pneumatică: | tip KE - PR - Mg(D) |
Diametrul discurilor de frână: | 610 mm |
Tensiuni de alimentare: | 1500 V 50 Hz c.a. |
Număr de locuri: | 58 |
Interiorul:
13. Vagon de clasa a doua 61 53 20-87 004-6 ,,Interegio"- Astra Arad / SNTFC ,,CFR Călători"
Vagoanele acestei serii reprezintă cele mai ieftine vagoane de călători din lume. Gama ,,Interegio" cuprinde vagoane salon cu lungimea de 24.500 mm si 26.400 mm cu 76, respectiv 84 de locuri, asezate pe boghiuri Y32R fără patină, ce pot rula cu viteza maximă de 160 km/h si pot fi alimentate la tensiunea de 1500 V 50 Hz c.a..
Interiorul, desi este relativ simplu, este prevăzut cu scaune confortabile si prize de 230 V 50 Hz c.a.. Vagonul este climatizat si prevăzut cu două toalete cu WC vacuumatic, sistem de supraveghere video si sistem de informare a călătorilor atât în interiorul vagonului, cât si în exterior.
Primul vagon de acest tip a fost prezentat la editia precedentă a Zilelor Feroviare si se află deja în circulatie. Anul acesta a fost prezentat al patrulea vagon din seria 20-87 (cu codul regimului scris gresit, corect ar fi fost 50), care se va adăuga celorlalte 3 vagoane deja în exploatare, dar si celor minim 8 vagoane seria 21-87 (versiunea cu lungimea peste tampoane de 26.400 mm) care circulă deja pe sinele tării.
Să vedem câteva date tehnice:
Seria vagonului: | 20-87 | 21-87 |
Regimul: | 50 (trafic intern) | |
Ani de fabricatie: | 2009 - prezent | 2010 - prezent |
Lungimea peste tampoane: | 24.500 mm | 26.400 mm |
Ampatamentul: | 17.100 mm | 19.000 mm |
Lătimea: | 2.825 mm | |
Înăltimea de la nivelul superior al sinei: | 4.050 mm | |
Înăltimea cutiei: | 1.255 mm | |
Masa vagonului: | 41 t | 42 t |
Viteza maximă de circulatie: | 160 km/h | |
Boghiurile: | Y32 R, cu roti monobloc si fără frână electromagnetică | |
Frâna pneumatică: | tip KE - PR - Mg(D) | |
Diametrul discurilor de frână: | 610 mm | |
Tensiuni de alimentare: | 1500 V 50 Hz c.a. | |
Număr de locuri: | 76 | 84 |
Pretul: | 520.000 euro | 580.000 euro |
Afisaj exterior:
Plăcuta producătorului:
Numărul vagonului, afisat într-unul dintre peroanele de acces:
Interiorul salonului:
Sistem de informare a călătorilor:
Toaletă:
Instructiuni de utilizare a usilor de acces:
14. Vagon de clasa întâi 50 53 19-87 002-6 - Atelierele CFR Grivita / SNTFC ,,CFR Călători" S.A.
Vagonul seria 19-87 provine din modernizarea vagoanelor seria 19-57. Vechile boghiuri Minden-Deutz au fost înlocuite cu boghiuri Y32RS, astfel că vagonul poate circula cu o viteză maximă de 160 km/h. În ceea ce priveste amenajarea interioară, s-a renuntat la compartimente, călătorii având la dispozitie un salon climatizat cu 54 de locuri.
Vagonul 50 53 19-87 002-6 a fost prezentat si în editia precedentă a Zilelor Feroviare. Este interesant faptul că este singurul vagon din această serie cu asemenea geamuri (într-adevăr, îi dau un aspect mai modern).
Câteva date tehnice:
Lungimea peste tampoane: | 24.500 mm |
Lungimea cutiei: | 24.200 mm |
Ampatamentul: | 17.200 mm |
Lătimea: | 2.880 mm |
Boghiuri: | Y32RS cu roti monobloc |
Viteza maximă de circulatie: | 160 km/h |
Alimentare electrică: | 1500 V 50 Hz c.a. |
Încălzire si ventilatie: | instalatie de climatizare |
Număr de locuri: | 54 |
Toalete: | 2, cu WC vacuumatic |
Interiorul:
15. Vagon de clasa a doua 50 53 20-83 022-5 - Atelierele CFR Grivita / SNTFC ,,CFR Călători" S.A.
Vagoanele seria 20-83 provin din modernizarea vagoanelor seria 20-50, prima modernizare de aces fel fiind efectuată în anul 2008. Aceste vagoane au fost echipate cu boghiuri Y32RS (viteza maximă 160 km/h), usi automate, instalatie de climatizare, sistem de sonorizare, sistem de supraveghere video, toalete cu WC vacuumatic.
Vagonul are un salon cu 78 de locuri, la o lungime a cutiei de 24.500 mm si poate fi alimentat numai la tensiunea de 1500 V 50 Hz c.a..
Interiorul:
16. Vagon de clasa a doua pentru accesul persoanelor cu handicap, prevăzut si cu compartiment pentru biciclete 50 53 84-83 005-3- Atelierele CFR Grivita / SNTFC ,,CFR Călători" S.A.
Acest vagon provine din vagoane de bagaje achizitionate de la Căile Ferate din Germania (DB AG). Are o lungime de 26.400 mm si un ampatament de 19.000 mm, fiind prevăzut cu două peroane de acces la extremităti. Deasemenea, pentru accesul persoanelor cu handicap locomotor este prevăzut un al treilea peron de acces, prevăzut cu lifturi pentru urcat scaunele cu rotile. În acea zonă se găseste si toaleta (accesibilă si persoanelor în scaun cu rotile) si un compartiment cu o capacitate de 6 locuri pentru persoane cu handicap.
Vagonul este împărtit astfel: salon cu 18 locuri, compartiment pentru persoane cu handicap (6 locuri, prevăzut si cu strapontine), salon cu 8 locuri, 3 compartimente cu câte 6 locuri fiecare si două strapontine, capacitatea totală fiind de 52 de locuri pe scaune (scaune nu foarte confortabile). Vagonul este climatizat integral. Deasemenea, la este prevăzut cu sisteme de informare a călătorilor, atât în exterior, cât si în interior.
Boghiurile GP200 fără patină pentru frâna electromagnetică echipează acest vagon, astfel că viteza maximă de circulatie este de 160 km/h. Alimentarea cu energie electrică se face la 1500 V 50 Hz c.a..
Boghiuri GP200:
Robinet de izolare a frânei:
Schimbător de regim:
Numărul vagonului, afisat în interior:
Salonul de 18 locuri:
Culoar lateral (în dreapta se află compartimentul pentru persoane cu handicap):
Salonul cu 8 locuri:
Compartiment cu 6 locuri:
Ecran LCD pentru informarea călătorilor:
17. Vagon pentru transportul autoturismelor în trenurile de călători - 50 53 98-83 001-6 - Atelierele CFR Grivita S.A.
Vagonul seria 98-83 provine din repararea si revizuirea unui vagon cumpărat la mâna a doua de la DB AG (Germania) si este prevăzut cu două nivele pentru transportul autoturismelor. Este echipat cu boghiuri Minden-Deutz cu frână electromagnetică, instalatie de frânare electropneumatică cu reglare automată a fortei de frânare în functie de încărcătură (tip KE-GPR-A-Mg(D)), dispozitiv anti-patinare si sursă statică pentru alimentarea la tensiunea de 1500 V 50 Hz c.a..
Date tehnice:
Lungimea peste tampoane: | 26.400 mm |
Ampatamentul: | 19.000 mm |
Boghiuri: | Minden-Deutz cu patină |
Viteza maximă: | 160 km/h |
Alimentare electrică: | 150 V 50 Hz c.a. |
Lungimea utilă maximă a planseului inferior, între obloanele frontale: | 25.400 mm |
Lungimea utilă maximă a planseului superior, între obloanele frontale: | 25.800 mm |
Sarcina utilă maximă: | 15 t |
Masa maximă a unui autoturism: | 2,5 t |
Înăltimea de la NSS până la oblonul inferior în pozitie orizontală: | min. 1135 mm, max. 1190 mm |
Înăltimea de la NSS până la oblonul superior în pozitie orizontală: | min. 2835 mm, max. 2890 mm |
Înăltimea utilă de acces pe planseul inferior: | 1.630 mm |
Înăltimea utilă de acces pe planseul superior: | 1.800 mm |
Ecartamentul liniei de ghidare a rotilor auto. si dispozitive de fixare: | 1.955 mm |
Cuplă:
Boghiu:
Distribuitor de aer:
Rezervoare de aer:
Schimbător de regim:
Robinet de izolare a frânei:
Manometru pentru aerul din cilindrii de frână:
18. Vagon de clasa întâi 50 53 10-31 001-0 ,,Green Hexagon" - Remar Pascani
Vagonul seria 10-31 provine din modernizarea vagoanelor seriile 11-47, 21-47, 21-57 de către Remar Pascani.
Până acum, uzina din Pascani ne-a obisnuit atât cu vagoane confortabile (20-54, 20-68), cât si cu vagoane ce excelează exact în extrema opusă (29-22, 26-16). Probabil seria 10-31 o putem include în această din urmă categorie, având în vedere că vagonul de clasa I este prevăzut cu câte 4 (da, PATRU) scaune pe fiecare rând, confortul oferit fiind, în cel mai bun caz, de clasa a doua, nicidecum de clasa întâi. Oricât de scurtă ar fi distanta parcursă, nu este deloc economic să călătoresti în aceste conditii si să plătesti bilet de clasa întâi, având în vedere că vagoanele de clasa a doua oferă acelasi confort, la un pret mult mai bun.
Revenind la vagonul nostru, acesta este asezat pe boghiuri Minden-Deutz, este climatizat, poate fi alimentat la tensiunea de 1500 V 50 Hz, este dotat cu usi de acces si intercomunicatie automate si are 60 de locuri.
Să vedem câteva date tehnice:
Lungimea peste tampoane: | 24.500 mm |
Lungimea sasiului: | 23.200 mm |
Lătimea maximă: | 2.880 mm |
Înăltimea maximă peste NSS: | 4.050 mm |
Masa vagonului gol: | 43 t ± 0,5 % |
Viteza maximă de circulatie: | 140 km/h |
Raza minimă a curbei în linie curentă / linie de garare: | 150 m / 80 m |
Boghiurile: | Minden-Deutz, cu frână cu saboti |
Ampatamentul boghiului: | 2.500 mm |
Diametrul cercului de rulare: | 920 mm |
Frâna pneumatică: | KE-GPR |
Alimentare cu energie electrică: | 1500 V 50 Hz c.a. |
Capacitatea bateriei: | 420 Ah, 24 V c.c. |
Încălzire si ventilatie: | instalatie de climatizare |
Alte dotări: | - prize 230 V 50 Hz - afisaj interior cu LED-uri |
Numărul de locuri: | 60 |
Boghiurile:
Numărul vagonului, afisat în interior:
Interiorul:
Toaleta:
Frâna de mână:
Panou de comandă:
19. Vagon de clasa a doua 50 53 20-68 003-4 ,,Blue Hexagon 2" - Remar Pascani / SNTFC ,,CFR Călători"
Vagoanele seria 20-68 provin din modernizarea vagoanelor din seriile 20-47 si 20-57. Apectul vechilor vagoane a fost schimbat radical, prin transformarea în salon si montarea unor scaune confortabile. Deasemenea, vagonul este climatizat si dotat cu prize de 230 V 50 Hz c.a., usi de acces si de intercomunicatie electro-pneumatice, sistem de informare a călătorilor (atât în salon, cât si în exteriorul vagonului), sistem de supraveghere video, sonorizare si toalete cu WC vacuumatic. Vagoanele sunt foarte reusite din punctul de vedere al confortului călătorilor, spre deosebire de vagonul 10-31 prezentat anterior.
Au fost pastrate boghiurile Minden-Deutz, cu frana cu saboti, care permit o viteză maximă de 140 km/h.
Date tehnice:
Lungimea peste tampoane: | 24.500 mm |
Lungimea peste peretii frontali: | 23.200 mm |
Lătimea maximă: | 2.880 mm |
Înăltimea de la nivelul superior al sinei: | 4.050 mm |
Înăltimea cutiei: | 1.255 mm |
Masa vagonului gol: | 43,5 tone +/- 1% |
Viteza maxima de circulatie: | 140 km/h |
Boghiurile: | Minden-Deutz, cu frână cu saboti |
Ampatamentul boghiului: | 2500 mm |
Frâna pneumatică: | KE - GPR |
Raza minimă de înscriere în curbă: | în linie curentă: 150 m; în linie de garare: 80 m |
Tensiuni de alimentare: | 1500 V 50 Hz c.a. |
Acumulatori: | 24 V c.c. 420 Ah |
Iluminatul: | fluorescent si LED-uri, 24 V c.c.; lămpi finale cu LEDuri |
Număr de locuri: | 78 |
Boghiu:
Datele nominale ale sursei statice:
Buton pentru deschiderea usii de acces:
Indicator pentru nivelul apei din rezervor:
Interiorul:
Prizele sunt plasate destul de ... interesant, în spătarele scaunelor:
Frâna de mână:
20. Vagon clasa întâi si a doua 50 53 36-16 016-1 - Remar Pascani / SNTFC ,,CFR Călători" S.A.
Vagonul seria 36-16 este un vagon de clasa întâi si a doua ce provine din modernizarea vagoanelor seria 26-26 (produse de firma Veb Waggonbau Goerlitz din R.D.G.). Sunt destinate traficului de scurt parcurs. Primele astfel de vagoane au fost prezentate în anul 2007 si se află în serviciu de atunci.
Nivelul inferior cuprinde locurile de clasa I (ale căror călători beneficiaza si de prize de 230 V c.a. 50 Hz si internet WLAN), iar nivelul intermediar si cel superior cuprind locurile de clasa a IIa. Tot vagonul este climatizat, prevăzut cu instalatie de sonorizare si supravegheat video.
Date tehnice:
Lungimea peste tampoane: | 26.800 mm |
Lungimea între fetele traverselor frontale: | 25.500 mm |
Ampatamentul: | 19.500 mm |
Lătimea: | 2.780 mm |
Înăltimea maximă peste NSS: | 4.630 mm |
Înăltimea de la NSS: | etaj inferior: 360 mm; etaj intermediar: 1255 mm; etaj superior: 2470 mm |
Înăltimea nom. a tampoanelor de la NSS: | 1.060 mm |
Lătimea coridorului: | 500 mm |
Masa vagonului: | 49,9 +/- 0,5 tone |
Sarcina maximă pe osie: | 16 t |
Viteza maximă de circulatie: | 120 km/h |
Boghiurile: | Goerlitz VI |
Frâna pneumatică: | tip KE - P - A |
Diametrul cercului de rulare nou: | 920 mm |
Tensiuni de alimentare: | 1500 V, 50 Hz c.a. |
Iluminatul: | incandescent si fluorescent, 24 V c.c. |
Baterie de acumulatori: | 24 V c.c., 420 Ah |
Raza minimă de inscriere in curbă: | -curse de exploatare cu viteza de 50 km/h: 150
m -la curbe in S R 1/2 cu dreapta intermediară: 150m -curse de incercare cu viteza de până la 10 km/h si cuplajul desfăcut: 90m |
Număr de locuri: | 30 (clasa I) + 68 (clasa a IIa) |
Boghiu:
Cameră de supraveghere dintr-un peron de acces:
Interiorul salonului de clasa întâi:
Scaunele de la nivelul intermediar (clasa a doua):
Interiorul salonului de clasa a doua de la nivelul superior:
La unul dintre capete, la nivelul intermediar se găseste un mic bar:
Panou de comandă:
21. Garnitura TE 002 ,,Acvila" - Remar Pascani / SNTFC ,,CFR Călători" S.A.
Ca si anul trecut, anul acesta Remar
Pascani a adus a doua garnitură TE modernizată care, se pare, nu a circulat
deloc de atunci (!). Este formata dintr-un vagon de clasa I si trei vagoane de
clasa a IIa, din care unul cu bar:
- 50 53 16-05 005-1
a - vagon clasa I
- 50 53
26-05 006-7
c - vagon clasa a IIa
- 50 53 26-05 007-5 d - vagon clasa a
IIa cu bar
- 50 53 26-05 008-3 b - vagon clasa a IIa cu
rampă pentru accesul persoanelor cu handicap locomotor
Intreaga garnitură este climatizată si prevazută cu prize de 230 V 50 Hz c.a.,
sistem de supraveghere video, sistem de sonorizare, sistem de informare a
călătorilor si usi de acces actionate electric. Călătorii vagonului A (clasa I)
au la dispozitie si internet wireless, vagonul B este prevăzut cu platforme
pentru accesul persoanelor cu dizabilitati, locuri speciale si toaletă pentru
acestea, iar vagonul D este prevăzut cu bar la nivelul inferior.
Prima garnitură de acest fel a fost prezentată la editia din 2008 a Zilelor Feroviare si se află în exploatare pe raza Regionalei Iasi.
Date tehnice:
Lungimea peste tampoane a garniturii: | 73.000 mm |
Lungimea garniturii peste peretii transversali: | 72.100 mm |
Ampatamentul vagoanelor de capăt: | 16.100 mm |
Ampatamentul vagoanelor de mijloc: | 16.350 mm |
Lungimea vagonului de capăt peste pereti: | 19.100 mm |
Lungimea vagonului de mijloc peste pereti: | 16.350 mm |
Lătimea: | 2.860 mm |
Înăltimea maximă de la NSS: | 4.600 mm |
Înăltimea podelei de la NSS: | - nivel inferior: 355 mm - platforma de urcare: 1.125 mm -nivel superior: 2.413 mm |
Lătimea ferestrelor: | 1.000 mm |
Ecartamentul căii: | 1.435 mm |
Ampatamentul boghiurilor cu 2 osii: | 3.000 mm |
Ampatamentul boghiurilor cu 3 osii: | 3.600 mm |
Frâna pneumatică: | tip KE-P-A |
Diametrul cercului de rulare (roată nouă): | 920 mm |
Masa garniturii goale: | ~ 132 tone |
Masa trenului complet ocupat: | ~ 200 tone |
Viteza maximă: | 120 km/h |
Numărul de locuri: | - vagon a: 55 (clasa I) - vagon b: 79 - vagon c: 79 - vagon d: 57 - total: 270 |
Vagonul 50 53 16-05 005-1 a:
Afisaj exterior:
Boghiu cu două osii:
Boghiu cu trei osii:
Rezervor de aer:
Panou de control:
Scaunele de la nivelul intermediar:
Salonul de la nivelul inferior:
Salonul de la nivelul superior:
Intercomunicatie:
Al 2lea vagon din garnitura este 50 53 26-05 006-7 c, vagon numai cu clasa a IIa:
Interiorul salonului de la nivelul inferior:
Interiorul salonului de la nivelul superior:
Al treilea vagon este 50 53 26-05 007-5 d, vagon de clasa a IIa cu bar:
Barul:
Scară spre nivelul superior:
Salonul de la nivelul superior:
Ultimul vagon al garniturii este 50 53 26-05 008-3 b, vagon de clasa a IIa cu facilităti pentru persoanele cu dizabilităti:
Încheiere
Editia de anul acesta a Zilelor Feroviare, desi mai ,,săracă" decât cea de anul trecut în ceea ce priveste numărul de exponate, a adus multe noutăti în domeniul locomotivelor (locomotivele noi de la Softronic, cele modernizate de la Remarul 16 Februarie si Promat, locomotivele electrice produse de Siemens si Bombardier).
Câteva poze ,,mai generale":
Aflăm si unde ajung vagoanele cumpărate de Remar Pascani la pret de fier vechi... deci, data viitoare când spuneti ,,Avem trenuri ca în Congo!" sunteti foarte aproape de adevăr:
În prima Zi Feroviară a fost pus în circulatie un tren pentru oficialii prezenti, pe traseul Bucuresti Nord - Plopeni. Trenul a fost remorcat de locomotiva Diesel electrică 63-1298-7:
Cu ocazia Zilelor Feroviare, a fost instalat un mic panou de afisaj electronic la peronul dintre liniile 4 si 5...
... desigur, cu câteva zeci de minute înainte de încheierea expozitiei, a fost demontat si înlocuit cu un banner:
Vom încheia cu o parte din exponate retrăgându-se spre
Revizia Grivita. În ordine:
- vagon clasa a II 50 53 20-87 004-6 (CFR Călători) - expus de Astra Arad
- vagon clasa I 61 53 10-70 107-8 (CFR Călători) - expus de Astra Arad
- vagon restaurant 61 53 84-90 001-0 - expus de Astra Arad
- vagon clasa a 2a 61 83 22-90 952-3 (Arena Ways - Italia) - expus de Astra Arad
- vagon clasa I 50 53 19-87 002-3 (CFR Călători) - expus de Atelierele CFR
Griviţa S.A.
- vagon clasa a II 50 53 20-83 022-5 (CFR Călători) - expus de Atelierele CFR
Griviţa S.A.
- vagon clasa a II cu loc pentru biciclete şi loc pentru persoane cu handicap
locomotor 50 53 84-83 005-3 (CFR Călători) - expus de Atelierele CFR Griviţa S.A.
- vagon pentru transportul autoturismelor în trenurile de călători 50 53 98-83
001-6 - expus de Atelierele CFR Griviţa S.A.
- locomotiva electrică 40-2004-6 (CFR Călători) - expusă de Softronic
- locomotiva electrică 91 53 0480 001-3 - expusă de Softronic
Vă multumesc pentru răbdare!
Dragos Anoaica