Pagina principală - Trenuri

 

Automotoare Seria 76 (VT614/ADH11)

 

Ultima actualizare: 27.07.2011, 03:59.

(72 poze)

 

    Automotoarele VT614 sunt destinate transportului de călători pe distanţe scurte şi medii, fiind cumpărate la mâna a doua de la Căile Ferate Germane (DB AG).

 

    Automotorul VT614 reprezintă varianta mai nouă a automotorului VT624, produsă de MAN în colaborare cu Waggonfabrik Uerdingen, prototipul fiind prezentat în anul 1971, iar productia de serie desfăsurându-se între 1972 si 1975. Au fost produse 42 de unităti (respectiv 84 de vagoane motor si 42 de remorci intermediare), cu numerele 614 001/002 - 614 083/084 pentru vagoanele motoare, respectiv 914 001 - 914 042 pentru vagoanele intermediare.

    Automotorul VT614 este compus din trei vagoane (două vagoane motoare şi un vagon remorcă intermediar) şi este pus în mişcare de două motoare diesel. Boghiurile sunt echipate cu suspensie secundară cu pernă de aer, pentru un confort sporit al călătorilor. S-au efectuat teste cu înclinarea cutiei prin intermediul pernelor de aer, însă, la fel ca la automotoarele seria 634, rezultatele nu au fost satisfăcătoare.

    Fiecare vagon motor al automotorului VT614 este împărtit în două saloane de clasa a doua (total 65 locuri) şi două compartimente de clasa întâi (cu câte 6 locuri fiecare, total 12 locuri), iar pe culoar se găsesc 5 strapontine. Vagonul intermediar este împărţit în trei saloane de clasa a doua (total 78 locuri) şi este prevăzut şi cu 8 strapontine. În total, automotorul oferă 208 locuri la clasa a doua, 24 la clasa întâi si 18 strapontine.

    Automotorul este echipat cu două motoare MAN D3560 HM1U (370 kW/500 CP la 2150 rot/min) sau Cummins QSK 19 R (448 kW/605 CP), mişcarea fiind transmisă osiilor prin intermediul transmisiei hidraulice Voith T420r. Programul de remotorizare efectuat de DB a dus la echiparea a 13 automotoare VT614 cu motoare Cummins începând cu anul 2000. Programul a fost, în cele din urmă, sistat, având în vedere că se dorea înlocuirea completă a automotoarelor VT614 si VT624.

    Ultimele automotoare de acest tip au circulat în Germania în anul 2010.

   

    În anul 2010 la S.C. Remarul 16 Februarie S.A. Cluj-Napoca a fost revizuit automotorul VT614 76-1401-9+59-1401-5+76-1402-7, achiziţionat de către Transferoviar Călători (fiind utilizat în zona deservită de punctul de lucru din Cluj-Napoca). Au fost modernizate cabinele de conducere, acestea fiind echipate cu bord ergonomic, computer de bord şi controller tip manşă. De asemenea, au fost înlocuite banchetele duble cu scaune individuale.

    Începând cu al doilea automotor refăcut, 76-1411-8+59-1411-4+76-1451-4, s-a trecut la modernizarea completă a acestui tip de vehicul, automotorul rezultat fiind numit ADH11. În prezent, se derulează un contract de furnizre de astfel de automotoare de către Remarul 16 Februarie S.A. Cluj-Napoca către S.N.T.F.C. ,,C.F.R. Călători". ADH11 a primit motoare diesel noi, extremităţi noi din fibră de sticlă, posturi de conducere modernizate şi instalaţie de aer condiţionat pentru mecanic şi călători.

    Automotorul este echipat cu două motoare diesel MTU 6H1800 R81P, cu o putere nominală de 390 kW la turaţia de 1800 rot/min. Transmiterea forţei de tracţiune se realizează cu ajutorul unei transmisii Voith DIWA Rail 884.5. Toate subansamblurile importante sunt grupate pe o platformă comună - grupul de propulsie (PowerPack). Această platformă reuneşte motorul termic, transmisia hidraulică, instalaţia de răcire, compresorul, generatorul pentru 24 V c.c., compresorul instalaţiilor de aer condiţionat.

    La nivel estetic, extremităţile vagoanelor motoare au fost refăcute. Au fost modernizate şi posturile de conducere, fiind instalat controller de tip manşă, computer de bord, scaun ergonomic şi instalaţie de aer condiţionat.

    În ceea ce priveşte împărţirea vagoanelor, s-a păstrat cea de la VT614 (vagoanele motoare au câte două saloane de clasa a doua şi câte două compartimente de clasa întâi), cu precizarea că la una din uşile remorcii a fost instalată o pereche de platforme pentru accesul personaelor cu handicap locomotor, unul din saloanele de clasa a doua şi una din toalete fiind adaptată corespunzător.

    Automotoarele ADH11 se utilizează doar la trenuri personale.

   

    Date tehnice:

Tipul: VT 624 ADH 11
Serie vagoane motoare: 76-1401-8 ... 76-1402-7 76-1411-8 ... 76-1417-5
76-1451-4 ... 76-1457-1
Serie remorci: 59-1401-5 59-1411-4 ... 59-1417-1
Formula osiilor: B'-2 + 2-2 + 2-B'
Ecartamentul căii: 1.435 mm
Lungimea peste tampoane a trenului: 79.460 mm
Lungimea peste tampoane a vagonului motor: 26.650 mm
Lungimea peste tampoane a vagonului intermediar: 26.160 mm
Ampatamentul vagonului motor: 19.000 mm
Ampatamentul vagonului intermediar: 19.000 mm
Ampatamentul unui boghiu: 2.500 mm
Suspensia primară: arcuri elicoidale
Suspensia secundară: perne de aer (2 pentru fiecare boghiu)
Înăltimea maximă peste NSS: 4.000 mm
Lătimea maximă: 2.820 mm
Număr motoare diesel: 2
Tip motor diesel:

- MAN D3560 HM1U sau
- Cummins QSK 19 R

MTU 6H1800 R81P

Puterea totală: 40 kW / 1000 CP; 896 kW / 1210 CP 780 kW (la 1800 rot/min)
Transmisia hidraulică: Voith T 420r Voith DIWA Rail 884.5
Compresor: VV/110/200 inclus în PowerPack
Raza minimă de înscriere în curbe: 125 m
Viteza maximă: 120 km/h
Viteza maximă în regim de durată: 30 km/h  
Masa vagonului motor / remorcă / totală: 46 t / 34 t / 126 t  
Frâna automată: KE-R-A
Masa frânată vagon motor / remorcă: P 77 t / P 55 t  
Masa frânată cu frâna de mână: 37 t
Capacitatea rezervoarelor de combustibil: 2 x 750 l  
Locuri vagon motor: 65 (clasa a IIa) + 12 (clasa I) + 5 (strapontine) 55 (clasa a IIa) + 12 (clasa I)
Locuri vagon remorcă: 78 (clasa a IIa) + 8 (strapontine) 64 (clasa a IIa)
Total locuri: 208 (clasa a IIa) + 24 (clasa I) + 18 (strapontine) = 250 174 (clasa a IIa) + 24 (clasa I)  = 198
Alte dotări:   climatizare; toalete cu WC vacuumatic

Automotoare VT 614 şi ADH11 aflate în circulaţie:

Vagon motor nr. 1

Vagon remorcă

Vagon motor nr. 2

Operator

Obervaţii

Nr.

Nr. DB

Nr.

Nr. DB

Nr.

Nr. DB

Denumire

Domicilul

VT 614

76-1401-9

614 016-6

59-1401-5

914 033-6

76-1402-7

614 015-4

Transferoviar Călători

Cluj-Napoca

 

ADH 11

76-1411-8

 

59-1411-4

 

76-1451-4

 

CFR Călători

Dep.Sibiu

 

76-1412-6

 

59-1412-2

 

76-1452-2

 

CFR Călători

Dep.Sibiu

 
76-1413-4   59-1413-0   76-1453-0   CFR Călători Dep.Sibiu  
76-1414-2   59-1414-8   76-1454-8   CFR Călători Dep.Sibiu  
76-1415-9   59-1415-5   76-1455-5   CFR Călători Dep.Sibiu  
76-1416-7   59-1416-3   76-1456-3   CFR Călători Dep.Sibiu  
76-1417-5   59-1417-1   76-1457-1   CFR Călători Dep.Satu Mare  

 

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 expus la Zilele Feroviare 2010.                                                                       Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 expus la Zilele Feroviare 2010.                                                                       Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 expus la Zilele Feroviare 2010.                                                                       Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 expus la Zilele Feroviare 2010.                                                                       Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 expus la Zilele Feroviare 2010.                                                                       Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - boghiul motor.                                                                                             Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - boghiul motor.                                                                                             Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - boghiul motor.                                                                                             Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - boghiul motor.                                                                                             Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - suspensie centrală pneumatică.                                                                     Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - plăcuta producătorului boghiului.                                                                  Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9.                                                                                                                      Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - rezervor de aer.                                                                                           Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9.                                                                                                                      Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - numărul original DB.                                                                                    Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - numărul original DB.                                                                                    Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - postul de conducere.                                                                                    Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - postul de conducere.                                                                              Foto: Alex Chirilă.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - partea stângă a bordului.                                                                        Foto: Alex Chirilă.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - partea centrală a bordului.                                                                            Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - partea dreaptă a bordului.                                                                                        Foto: Alex Chirilă.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - display.                                                                                                        Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - consola de comandă a sistemului de afisaj.                                                    Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - pedala sistemului de sigurantă.                                                                      Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - post de manevră.                                                                                                           Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - inscriptii din postul de manevră.                                                                    Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - fotolii dintr-un compartiment de clasa întâi.                                                   Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - interiorul salonului de clasa a doua.                                                               Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - interiorul salonului de clasa a doua.                                                               Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - WC.                                                                                                                             Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - chiuvetă.                                                                                                      Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - panoul de comandă.                                                                                                      Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - panoul de comandă.                                                                                     Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - detaliu intercomunicatie.                                                                                                 Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - remorca 59-1401-5 expusă la Zilele Feroviare 2010.                                   Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - remorca 59-1401-5.                                                                                    Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - remorca 59-1401-5.                                                                                    Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - remorca 59-1401-5 - boghiu.                                                                      Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - remorca 59-1401-5 - numărul original.                                                         Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - remorca 59-1401-5 - numărul original.                                                         Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - remorca 59-1401-5 - inscriptii.                                                                    Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - remorca 59-1401-5 - inscriptii.                                                                    Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - remorca 59-1401-5 - interiorul unui salon mic.                                             Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - remorca 59-1401-5 - interiorul salonului mare.                                       Foto: Alex Chirilă.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - remorca 59-1401-5.                                                                              Foto: Alex Chirilă.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - remorca 59-1401-5 - intercomunicatia.                                                                    Foto: Alex Chirilă.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 expus la Zilele Feroviare 2010.                            Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 expus la Zilele Feroviare 2010.                            Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 expus la Zilele Feroviare 2010.                            Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 expus la Zilele Feroviare 2010.                            Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 expus la Zilele Feroviare 2010.                            Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 expus la Zilele Feroviare 2010.                            Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 expus la Zilele Feroviare 2010.                            Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 - boghiul motor.                                                  Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 - boghiul motor.                                                  Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 - roată, cutie de osie, suspensie primară si nisipar (boghiul motor). Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 - suspensie centrală pneumatică (boghiul motor).  Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 - plăcuta cu seria si reparatiile boghiului motor.     Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 - indicator de nivel pentru combustibilul din rezervor si rezervoare de aer. Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 - rezervoare de aer.                                             Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 - distribuitor de aer.                                             Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 - numărul original DB.                                         Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 - numărul original DB.                                         Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 - postul de conducere.                                         Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 - partea centrală a bordului.                                 Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 - partea dreaptă a bordului.                                 Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 - manometre.                                                                        Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 - fotolii dintr-un compartiment de clasa întâi.   Foto: Alex Chirilă.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 - maneta semnalului de alarmă, întrerupător pentru iluminat, potentiomentru pentru ventilatie si pentru relgarea volumului difuzorelor dintr-un compartiment de clasa întâi.               Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 - interiorul salonului mare de clasa a doua.           Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 - interiorul salonului mare de clasa a doua.           Foto: Dr2005.

Faceti click pentru a mari poza 76-1401-9 - vagonul motor 76-1402-7 - interiorul salonului mic de clasa a doua.        Foto: Alex Chirilă.