Automotoare
Seria 76 (VT614/ADH11)
Ultima actualizare: 27.07.2011, 03:59.
(72 poze)
Automotoarele VT614 sunt destinate transportului de călători pe distanţe scurte şi medii, fiind cumpărate la mâna a doua de la Căile Ferate Germane (DB AG).
Automotorul VT614 reprezintă varianta mai nouă a automotorului VT624, produsă de MAN în colaborare cu Waggonfabrik Uerdingen, prototipul fiind prezentat în anul 1971, iar productia de serie desfăsurându-se între 1972 si 1975. Au fost produse 42 de unităti (respectiv 84 de vagoane motor si 42 de remorci intermediare), cu numerele 614 001/002 - 614 083/084 pentru vagoanele motoare, respectiv 914 001 - 914 042 pentru vagoanele intermediare.
Automotorul VT614 este compus din trei vagoane (două vagoane motoare şi un vagon remorcă intermediar) şi este pus în mişcare de două motoare diesel. Boghiurile sunt echipate cu suspensie secundară cu pernă de aer, pentru un confort sporit al călătorilor. S-au efectuat teste cu înclinarea cutiei prin intermediul pernelor de aer, însă, la fel ca la automotoarele seria 634, rezultatele nu au fost satisfăcătoare.
Fiecare vagon motor al automotorului VT614 este împărtit în două saloane de clasa a doua (total 65 locuri) şi două compartimente de clasa întâi (cu câte 6 locuri fiecare, total 12 locuri), iar pe culoar se găsesc 5 strapontine. Vagonul intermediar este împărţit în trei saloane de clasa a doua (total 78 locuri) şi este prevăzut şi cu 8 strapontine. În total, automotorul oferă 208 locuri la clasa a doua, 24 la clasa întâi si 18 strapontine.
Automotorul este echipat cu două motoare MAN D3560 HM1U (370 kW/500 CP la 2150 rot/min) sau Cummins QSK 19 R (448 kW/605 CP), mişcarea fiind transmisă osiilor prin intermediul transmisiei hidraulice Voith T420r. Programul de remotorizare efectuat de DB a dus la echiparea a 13 automotoare VT614 cu motoare Cummins începând cu anul 2000. Programul a fost, în cele din urmă, sistat, având în vedere că se dorea înlocuirea completă a automotoarelor VT614 si VT624.
Ultimele automotoare de acest tip au circulat în Germania în anul 2010.
În anul 2010 la S.C. Remarul 16 Februarie S.A. Cluj-Napoca a fost revizuit automotorul VT614 76-1401-9+59-1401-5+76-1402-7, achiziţionat de către Transferoviar Călători (fiind utilizat în zona deservită de punctul de lucru din Cluj-Napoca). Au fost modernizate cabinele de conducere, acestea fiind echipate cu bord ergonomic, computer de bord şi controller tip manşă. De asemenea, au fost înlocuite banchetele duble cu scaune individuale.
Începând cu al doilea automotor refăcut, 76-1411-8+59-1411-4+76-1451-4, s-a trecut la modernizarea completă a acestui tip de vehicul, automotorul rezultat fiind numit ADH11. În prezent, se derulează un contract de furnizre de astfel de automotoare de către Remarul 16 Februarie S.A. Cluj-Napoca către S.N.T.F.C. ,,C.F.R. Călători". ADH11 a primit motoare diesel noi, extremităţi noi din fibră de sticlă, posturi de conducere modernizate şi instalaţie de aer condiţionat pentru mecanic şi călători.
Automotorul este echipat cu două motoare diesel MTU 6H1800 R81P, cu o putere nominală de 390 kW la turaţia de 1800 rot/min. Transmiterea forţei de tracţiune se realizează cu ajutorul unei transmisii Voith DIWA Rail 884.5. Toate subansamblurile importante sunt grupate pe o platformă comună - grupul de propulsie (PowerPack). Această platformă reuneşte motorul termic, transmisia hidraulică, instalaţia de răcire, compresorul, generatorul pentru 24 V c.c., compresorul instalaţiilor de aer condiţionat.
La nivel estetic, extremităţile vagoanelor motoare au fost refăcute. Au fost modernizate şi posturile de conducere, fiind instalat controller de tip manşă, computer de bord, scaun ergonomic şi instalaţie de aer condiţionat.
În ceea ce priveşte împărţirea vagoanelor, s-a păstrat cea de la VT614 (vagoanele motoare au câte două saloane de clasa a doua şi câte două compartimente de clasa întâi), cu precizarea că la una din uşile remorcii a fost instalată o pereche de platforme pentru accesul personaelor cu handicap locomotor, unul din saloanele de clasa a doua şi una din toalete fiind adaptată corespunzător.
Automotoarele ADH11 se utilizează doar la trenuri personale.
Date tehnice:
Tipul: | VT 624 | ADH 11 |
Serie vagoane motoare: | 76-1401-8 ... 76-1402-7 | 76-1411-8 ...
76-1417-5 76-1451-4 ... 76-1457-1 |
Serie remorci: | 59-1401-5 | 59-1411-4 ... 59-1417-1 |
Formula osiilor: | B'-2 + 2-2 + 2-B' | |
Ecartamentul căii: | 1.435 mm | |
Lungimea peste tampoane a trenului: | 79.460 mm | |
Lungimea peste tampoane a vagonului motor: | 26.650 mm | |
Lungimea peste tampoane a vagonului intermediar: | 26.160 mm | |
Ampatamentul vagonului motor: | 19.000 mm | |
Ampatamentul vagonului intermediar: | 19.000 mm | |
Ampatamentul unui boghiu: | 2.500 mm | |
Suspensia primară: | arcuri elicoidale | |
Suspensia secundară: | perne de aer (2 pentru fiecare boghiu) | |
Înăltimea maximă peste NSS: | 4.000 mm | |
Lătimea maximă: | 2.820 mm | |
Număr motoare diesel: | 2 | |
Tip motor diesel: |
- MAN D3560 HM1U sau |
MTU 6H1800 R81P |
Puterea totală: | 40 kW / 1000 CP; 896 kW / 1210 CP | 780 kW (la 1800 rot/min) |
Transmisia hidraulică: | Voith T 420r | Voith DIWA Rail 884.5 |
Compresor: | VV/110/200 | inclus în PowerPack |
Raza minimă de înscriere în curbe: | 125 m | |
Viteza maximă: | 120 km/h | |
Viteza maximă în regim de durată: | 30 km/h | |
Masa vagonului motor / remorcă / totală: | 46 t / 34 t / 126 t | |
Frâna automată: | KE-R-A | |
Masa frânată vagon motor / remorcă: | P 77 t / P 55 t | |
Masa frânată cu frâna de mână: | 37 t | |
Capacitatea rezervoarelor de combustibil: | 2 x 750 l | |
Locuri vagon motor: | 65 (clasa a IIa) + 12 (clasa I) + 5 (strapontine) | 55 (clasa a IIa) + 12 (clasa I) |
Locuri vagon remorcă: | 78 (clasa a IIa) + 8 (strapontine) | 64 (clasa a IIa) |
Total locuri: | 208 (clasa a IIa) + 24 (clasa I) + 18 (strapontine) = 250 | 174 (clasa a IIa) + 24 (clasa I) = 198 |
Alte dotări: | climatizare; toalete cu WC vacuumatic |
Automotoare VT 614 şi ADH11 aflate în circulaţie:
Vagon motor nr. 1 |
Vagon remorcă |
Vagon motor nr. 2 |
Operator |
Obervaţii |
||||
Nr. |
Nr. DB |
Nr. |
Nr. DB |
Nr. |
Nr. DB |
Denumire |
Domicilul |
|
VT 614 |
||||||||
76-1401-9 |
614
016-6 |
59-1401-5 |
914
033-6 |
76-1402-7 |
614
015-4 |
Transferoviar
Călători |
Cluj-Napoca |
|
|
||||||||
76-1411-8 |
59-1411-4 |
76-1451-4 |
CFR
Călători |
Dep.Sibiu |
||||
76-1412-6 |
59-1412-2 |
76-1452-2 |
CFR
Călători |
Dep.Sibiu |
||||
76-1413-4 | 59-1413-0 | 76-1453-0 |
CFR
Călători |
Dep.Sibiu | ||||
76-1414-2 | 59-1414-8 | 76-1454-8 |
CFR
Călători |
Dep.Sibiu | ||||
76-1415-9 | 59-1415-5 | 76-1455-5 |
CFR
Călători |
Dep.Sibiu | ||||
76-1416-7 | 59-1416-3 | 76-1456-3 |
CFR
Călători |
Dep.Sibiu | ||||
76-1417-5 | 59-1417-1 | 76-1457-1 |
CFR
Călători |
Dep.Satu Mare |