Chiar mă gândeam un pic la asta și sincer nu cred că nu am dreptate în ce urmează să zic, chiar dacă subiectul este de acum mai mulți ani. Chiar și cu unii colegi de pe un alt forum care nu înțelegeau (și nici n-o să înțeleagă) și mă făceau că am mentalități învechite, gen de RATB sau de ”colțul blocului”, că nu știu ce-s alea țări cu apă caldă și tot așa (o fi ei prea plimbați, dar nu știu de ce trebuie să copiem tot ce vedem la alții că e bine, că nu e, ”așa e în țările din vest”), și la fel și cu tine Dragoș am văzut că au făcut creând tot felul de discuții aiurite și fără vreo direcție anume, însă ei spuneau că tu creai astea, eu văd însă invers. Dar sincer, am citit cred că mai toate mesajele de pe toate cele 3-4 forumuri scrise de tine (cred că îmi dai voie să te tutuiesc, chiar dacă față de mine ești mai mare cu vreo 8 ani) încă de când nu aveam cont și mi-a plăcut și-mi plac mult observațiile tale indiferent că-i subiect de autobuze Mercedes particulare, că-i transportul din Fetești, că-i metroul bucureștean etc, la fel ca și ale lui Cătălin Ghiță și chiar și Ștefan Pușcașu decât ce citesc la alții (care aproape nici dacă mai citesc dacă nu scrie un user pe care eu să-l apreciez). Dar revenind la subiect...
Acum 11 ani, mai exact începând cu data de 10.03.2011 am auzit o veste foarte tristă (cum am mai auzit gen de la 01.09.2008, știi despre ce mașini vorbesc), că au fost retrase în totalitate autobuzele Rocar de Simon ale autobazei Titan (find băgate imediat în conservare în fosta secție a URAC-ului din același garaj), Iveco ale autobazei Alexandria și DAF-urile ale autobazei Ferentari (care totuși o parte din ele au ajuns în Nițu Vasile iar cele rămase în garaj au fost reactivate vreo 2 luni jumate mai târziu, dar pentru alte garaje). În schimb, au rămas să mai circule autobuzele Rocar ale autobazelor Alexandria, Floreasca și Militari și DAF-urile ale autobazei Nordului și cred că și Pipera (cel puțin Castrosua) până spre sfârșitul toamnei acelui an. Cred că DAF-urile 902, 903 și 904 erau retrase de prin 2010 (UDAN-urile ca fapt-divers au fost și ele retrase tot de pe vremea lui Criț? nu mai țin minte dacă în 2009 era tot el).
DAF-urile reactivate ulterior au fost doar în vederea înlocuirii autobuzelor Rocar de Simon de la Alexandria, Floreasca și Militari la sfârșitul lunii mai 2011 pentru câteva linii periferice (doar la Militari era o singură linie catalogată ca find urbană, adică 162-ul, dar cu infrastructura...). Doar că pe ce criteriu s-au făcut aceste ”alegeri” mi s-a părut cam discriminatoriu. La Floreasca au plecat cele mai proaste mașini și doar pe caroserie Hispano (și care au mai circulat doar până în august(?) deși mi s-a părut ciudat ce a spus un pasionat, că DAF-urile circulau concomitent cu DeSimon deoarece șoferii ieșeau cu unele DAF-uri mai ”terminate” ca DeSimonurile, și se întorceau ulterior la garaj să lase DAF-urile și să iasă cu DeSimon). La Alexandria au plecat mașini puțin mai bune, majoritatea Castrosua dar care au apucat sigur și toamna anului 2011, țin să cred că o parte și din anul 2012. La Militari văd că au plecat cele mai bune mașini (aparent da, față de Alexandria și Floreasca) find retrase definitiv ultimele DeSimon la sf. primăverii, autobuzele DAF reușind să circule (nu toate însă) încă un an jumate, și ar mai fi dus-o câteva până la expirarea ITP-ului care cel puțin la 854 parcă avea valabilitate până prin martie 2013, dar începând cu 01.12.2012 nu a mai ieșit nici-un autobuz DAF la stradă... linia 162 find asigurate de Mercedes (din alte linii, normal). DAF-urile autobazei Nordului știu că au fost retrase în toamna anului 2011(?), oricum știu sigur că nu au apucat anul 2012, la Pipera nu-mi e clară situația însă, dar la fel știu sigur că nu au apucat să mai circule și-n anul 2012.
Am reușit ulterior să intru relativ la puțin timp în mai toate autobazele pentru a vedea ultimele DAF-uri în special de la Ferentari, cu care am copilărit și sincer îmi era dor să le mai văd încă o dată fizic (însă singurul garaj în care nu am intrat niciodată a fost Pipera, deoarece nu am reușit să-l prind pe director să-mi explic pasiunea, că ba e plecat, ba e-n ședință, ba e-n concediu, la cereri nu se obosea nimeni să-mi răspundă, și mai era problemă și de distanță, atunci intram la liceu primul an și trebuia să mai trec și pe acolo...). De regulă intram cu aprobare făcută online către direcție (ca să știu ceva sigur), dar când nu s-a mai răspuns discutam direct la garaj cu directorii explicând în principiu pasiunea pentru aceste autobuze, și unii care-l cunoșteau pe tatăl meu de regulă mi-au permis (și culmea, tocmai la Ferentari nu am avut succes), iar cei care nu mi-au permis din diverse motive care nu stau să le explic acum a trebuit să-mi pierd timpul personal la direcția RATB-ului și să îi rog să-mi răspundă la cereri (că ei nu ziceau nici da nici ba), că chiar nu aveam chef să treacă termenul ăla de 30, 60, 90 zile și în timpul ăsta să se taie și ultimele DAF-uri (nu aveam de unde știi ce se va întâmpla) sau să nu pot să mă prezint în zilele menționate de ei, de regulă la ora 10, deoarece la școală aveam zile când începeam la ora 11 și nu puteam mereu să-mi iau liber. Dar în fine, pe mine m-au interesat să văd și fotografiez de regulă ultimele DAF-uri (mă interesa un pic și DeSimon, dar ceva mai puțin), evident m-au însoțit chiar directorii când au avut timp, la toți le-am spus de familiarizarea mea cu RATB'ul și mulți l-au cunoscut personal pe tatăl meu astfel că știau că nu am intenții rele și pasiunea e într-adevăr pe bune, plus că un director (nu pot să zic cine, dar încă e în actualul STB) îmi era defapt și un prieten bun de familie care m-a ajutat să intru și prin alte câteva garaje, spunând și el că cei de la direcție nu fac decât să doarmă până și cu problemele lor...
În fine. În Alexandria am intrat prin 2013-2014 și starea DAF-urilor era una încă aparent bună, exceptând 748-ul care a fost donator de când a ajuns în garaj și evident nu se mai prezenta întreg, dar find HC mă interesa cel mai mult. Cel puțin DAF-ul 701 era încă în stare foarte bună și întreg 99% dacă nu chiar mai mult (inclusiv și oglinzi, de regulă șoferii le luau), pun pariu că-l puteau și porni fără probleme dacă aș fi insistat un pic... Știu că avea încă D-ul ”Drive” de la tastatura cutiei de viteze încă apasat, semn că a fost tras rapid, dar nu mai avea baterii. Nu știu de ce pe 748 îl confundam cu 749, căutând încă urmele de la reclama cu Pepsi MAX prin anul 2007-8 care alături de 746 au fost singurele DAF-uri de la Ferentari cu reclame (cel puțin pe tot autobuzul). Într-un Castrosua, parcă 845, era încă prezentă o placă parțial întreagă cu 139.
În Floreasca am intrat doar o singură dată în anul 2013 (și aici era să nu intru, deoarece atunci cererile le făcea un prieten care normal el a vrut la tramvaie la Colentina, și l-am rugat mult că V3A-urile și pe 192 nu le taie nimeni dar autobuzele chiar îmi făceam griji), aici starea autobuzelor DAF nu mi se părea foarte rea la exterior (cel mai mult m-am bucurat să-l văd pe 669, cel mai vechi DAF, chiar mi se părea că arăta bine), toate autobuzele erau băgate în hale dar din păcate nu mi-a fost permisă intrarea în niciuna dintre mașini, toate find sigilate... Toate erau în spate iar în cap se afla Ikarusul 256 ”B 08 FGW”. DeSimon-urile erau mai în față, cu fața spre ieșire, nu erau amestecate ca-n alte garaje.
În Militari am intrat doar o singură dată în anul 2013 și la fel mi se părea starea autobuzelor încă bună, 778 părea ca și revopsit cu toate că nu cred că a mai apucat anul 2012, mașinile erau în stare chiar bună cu toate că nu am intrat decât într-un singur autobuz (în ăla mi-a fost permis, un Castrosua parcă în 836) dar chiar sunt curios cel cu scaunul rupt care e. M-am bucurat să-l văd pe 733, care prin aprilie 2011 încă se plimba prin Ferentari, aici era lipit cu 690 care a fost dintotdeauna pentru piese (încă îi rămăsese linia 141), dar l-au primit mai târziu cei de la Militari, mai târziu față de 748 (care l-au luat din Nițu Vasile), cred că abia prin 2012 că în toamna lui 2011 încă era în Ferentari. Cele care au apucat să circule mai mult erau în spatele halelor, nevizibile stradal, iar cele din primele retrase erau în fundul garajului dar destul de vizibile stradal, unde se mai aflau încă 4 autobuze DeSimon. Deși ca fapt-divers prin toamna anului 2012, un DeSimon era tras în fața halelor din față puțin vizibil de pe aleea Valea Crișului (fix ăsta, cel puțin din
aug. 2011 era încă acolo). E posibil să fie din cele păstrate în garaj încă și după retragerea DAF-urilor, dacă a mai existat și spre sfârșitul anului 2012. Cele transferate la Pipera au fost în iunie 2011, adică imediat după ce au intrat DAF-urile pe traseu. Cele vândute la fier vechi (parcă și cu 150 în ”lot”) cred că au fost o dată cu DAF-urile de la Ferentari, dar sincer nici acum nu știu exact când le-au luat (e o informație care îmi lipsește și acum și fiecare a zis ce a vrut sau ce a crezut că știe). Însă țin să cred că au plecat treptat, începând cu sf. lui 2011 sau începutul lui 2012, posibil în aceeași perioadă cu EABO-urile din Berceni, Saviemul 320 din Alexandria (defapt ăsta a plecat în martie din câte știu) și cred că și cele 5 Ikarusuri 415T 5101, 5121, 5165, 5175 și 5192 prin aprilie sau ceva mai târziu în 2012. În 2013 deja nu mai existau. În Militari prin anul 2014 existau ceva mișcări prin garaj cu vreo 2 DAF-uri (un Castrosua și parcă și un HC), m-am grăbit neapărat să dau de director să-l întreb dacă se reactivează vreunul însă a spus scurt că nu, doar se recuperează niște piese...
În Nordului am intrat prin 2014, am avut acces în majoritatea autobuzelor (chiar și în Hess). Mi se părea în stare bună chiar și 904, la fel și celelalte DAF-uri, ba chiar foarte bună dpdv estetic, și fără mari lipsuri. Deși țin să cred că chiar a fost o bătaie de joc retragerea lor, dar acum nu mergeau cei de la Militari cu o tură de DAF-uri în vară și cu altă tură în toamnă... Singurul E2 pe care l-am mai apucat a fost 885, deja ”legendele” 891 și 899 erau dispărute (sau transferate la Pipera, dar vândute și de acolo) în 2011... cred că o dată cu o parte din Ikarusurile 256 și DAC-ul #2000...
În Nițu Vasile am intrat prin 2013-2015 dar nu am mai apucat nici-un DAF EABO/ELVO, se pare că ultimele s-au evaporat în anul 2012 (bine, mai era carcasa lui 760 la Pipera în rând cu DeSimon-urile de la Militari, care se puteau vedea puțin de la stradă + ultimele 2 DAF-uri 851 și 882). Din păcate aici nu mi-a fost permis accesul în nici-un autobuz, și din păcate mașinile păreau să fie tot mai descompletate... În 2014 au apărut DAF-urile care mai erau în spatele halelor din Militari, și cred că transferurile se făceau doar noaptea (nah, cum a zis un coleg pe un alt forum că l-a văzut pe 1267 sau 1270 la Luica în toiul nopții tractat spre Giurgiu când era horibil de descompletat, normal s-ar aduce pe platformă și nu tractate, dpdv legal nu au voie așa).
Bonus: În Ferentari am intrat doar o singură dată în anul 2014 (să mai zic cât m-am chinuit? era să rămân și repetent din cauza absențelor cu direcția mă-sii și cu adormiții de acolo), cei drept mai mult pentru cele 2 Ikarusuri 260 care mai erau dar și pentru... ”eventualul” 739, deoarece cineva mi-a spus de existența sigură a unor 3 autobuze DAF în hala de lângă ITP, care doveditor chiar erau puțin vizibile stradal pe partea cu intrarea principală cu strada Pășunilor. Cât m-am chinuit să le aflu numerele de inventar la celelalte... știam destul de sigur de 739, încă un HC (care putea fi oricare care au mai rămas în garaj din vara lui 2011, speram la 735 dar n-a fost să fie) și un Castrosua.
Deși însoțitorii (atât din garaj cât și de la direcție), după ce i-am întrebat dacă mai există autobuze DAF în garaj, cei de la garaj mi-au spus scurt (după vreo 2 secunde) că nu, când eu cu câteva zile înainte încă le văzusem. Acum, după ce au fost domni să-mi permită accesul în Ikarusul #55 (din păcate nu și-n IK4) plimbarea prin garaj a făcut să ajungem pe lângă acele hale și le-am zis și eu scurt dacă pot să văd ”acele” DAF-uri clar vizibile, de care se zicea mai adineauri că nu mai există, și mi-au spus-o iar scurt că nu. Deși mai târziu am aflat că puteam să le văd puțin dacă nu mai era prezent încă un pasionat pe care ei mi-au spus că l-au considerat... dubios și de neîncredere, dar acum asta e, mai bine mergeam singur dar nu am vrut să fiu fără obraz. Mi-au mai spus că au fost păstrate pentru cineva (deși eu țin să cred că erau defapt pentru autovestiare, cum și IK4 #1611, adică cel de intervenții din garaj era cică pentru muzeu) dar tot în inventarul lor erau deocamdată. Am alergat atâta pentru Ferentari unde aparent ar fi trebuit cel mai ușor să fi intrat, de regulă ăsta e cam singurul garaj unde de când îl știu eu (deși la vremea mea, cred că am intrat lejer de peste 1000 de ori în el) a fost mai secretos de fire, de când încă existau și semne cu fotografiatul interzis încă prezente prin 2004-5...
Cei drept, vremea autobuzelor DAF și Rocar de Simon (nu mai zic de DAC și Ikarus) le-a trecut, cel puțin pentru București, dar sincer mi-aș fi dorit să mai fi circulat și astăzi (cu URAC... se putea orice), decât cu Otokar și MB Hybrid... Dar azi s-au pus ochi răi și pe Mercedesurile E3, nu știu dacă se merită să transforme ăștia Bucureștiul în cine știe ce oraș ”din vest” perfect și luxos, mie ca fapt-divers mi se părea mai bine cum era înainte de 2010 cu toată tehnologia de atunci, dar energetic vorbind era altceva. Acum nu sunt nici împotriva evoluției, e normal să îmbunătățești orice poți, infrastructură, transport în comun, etc dar nu sunt nici nici foarte, foarte pro (cu construcția a zeci, poate sute de blocuri defapt în orice loc unde se găsește un metru pătrat liber, și nu există cam nici-o tradiție a noastră, eu unul mai văd ”București” doar pe hârtie că pe teren nu mai e orașul pe care-l știam... e tot mai schimbat de la o zi la alta și tot mai aglomerat).