Salutare,
Acu cativa ani, CFR Calatori a cumparat automotoare vechi ,,Z6100'' ale SNCF (Franta), construite intre 1965 si 1971. Acestea au circulat cvasi-exclusiv pentru reteaua de trenuri de ,,banlieue" din nordul Parisului, fiind considerate ca trenuri relativ fiabile, chiar daca initial au fost fabricate in graba, pentru a deservi cartierele noi unde se instala clasa muncitoare prin anii '60. Sunt mai cunoscute ca ,,Petits Gris", din cauza cutiei in otel inoxidabil. Pentru a fi exact, au fost 4 serii de Petits Gris, Z5100, Z6100, Z5300 si Z6300. Z5300 inca circula pe liniile N si R, restul nu mai exista.
Interesant e ca SNCF a organizat un eveniment pentru sfarsitul seriei Z6100 in data de 10 Ianuarie 2013 la Paris gara de nord. Toata ziua, a circulat o ,,tripleta" de Z6100 pentru relatia Paris - Valmondois, cu placa pe trenul, iar ultima cursa a fost trenul 18H53 Paris-Nord - Valmondois. Au fost anunturi prin gara ,,Ultimul drumul pentru P'tits Gris, puteti face o ultima calatorie cu acest tren mitic, plecare 18h53 pentru Valmondois'' . La eveniment, a venit si ceva presa, si bineinteles o groaza de pasionati. Eram la fata locului si am facut poze, imi cer scuze pentru calitatea relativ proasta, greu ma descurc cu pozele de noapte :
18h50, trenul ajunge in gara. A intarziat cam un sfert de o ora in cursul zilei, acum se pregateste de plecare pentru ultimul drum. Pe poza nu se vede prea bine, dar era chiar fula pe peron, lucru neobisnuit :
Pe tot drumul au fost stationari destul de lungi in gari, multi coborau la poze, deci a mai luat inca ceva intarziere... enervand in ultimul hal calatorii care nu aveau treaba cu ultimul Z6100 si vroiau sa ajunga acasa
Pana la Valmondois (traseu aprox. o ora) nu au ramas chiar multi pasionati, multi coborand chiar in primele statii pentru a se intoarce cat mai repede spre Paris. Acum cateva poze cu trenul la Valmondois
Trenul ramane mandru la un cap de linie pe care-l cunoaste pe dinafara :
Peste cateva minute apare succesorul lui : o Z50000 ,,Francilien", un tren fara suflet fata de Z6100, dar incontestabil foarte confortabil (m-am intors cu el spre Paris) :
Doua generatii. Observati placa trenului facuta special pentru occazie :
Ambianta... :
Cateva poze de interiori. Cu toate ca pare destul de vechi, ramane inca destul de ok, are loc de bagaje (ciudat pentru tren de banlieue), WC-uri si destul bari de sustinere.
Usile : griul in toate splendoarea lui
O ultima poza : conductorul scoate placa si trenul se pragateste pentru casare.
Pentru informatie, exista o asociatie (APPGN) care va prezerva un Z6100, se dadau vederi postale cu Ptits Gris si pliante.
Pentru mai multe poze de Z6100, un site de calitate : http://www.photos-de-trains.net/search. ... atientez...
Site-ul APPGN : http://appgnord.fr/
Sper ca v-am interesat, poate o zi vin cu poze de Z5300, ultima serie de Ptits Gris in exploatare. Felicitari celor de la SNCF pentru evenimentul organizat !
pantograful