de Dr2005 » Mar 15 Aug 2017, 22:30
Deşi R.A.T.Bv. a devenit societate pe acţiuni - adică RATBv S.A. - vechile metehne mor greu. Practic, societatea lucrează la cota de avarie, aşteptând parcă o privatizare către cine trebuie. Lucru care ar putea fi posibil după desfiinţarea completă a transportului electric, preconizată pentru anul viitor.
După o zi prin Braşov - 14.08.2017, cu program de zi lucrătoare - concluziile sunt sumbre.
Există orare afişate în fiecare staţie. Dar sunt mai mult orientative, pentru că numărul de ture lipsă este îngrozitor de mare. Exemple:
- pe linia 17 lipseau cel puţin 2 vehicule. De exemplu, cursa de la 14:19 din Livada Poştei nu s-a efectuat.
- pe linia 5 lipseau cel puţin 2 vehicule şi mai erau şi consecutive. De la Roman nu a plecat niciun autobuz la 11:12 şi nici la 11:24
- pe linia 8 lipsea 1 tur, la 18:36 nu a trecut nimic pe la Gemenii spre Rulmentul (şi era să pierd trenul de 19:00).
În rest, vehiculele sunt întreţinute după cum se pricepe şoferul, că doar de aia şoferul e titular (la ora schimbului se duce în garaj cu tot cu maşină)... iar fiecare şofer îşi împopoţonează maşina cum vrea: autocolante, bibelouri pe bord, maimuţoi de pluş la oglindă, mochetă pe jos, iar uşa 1 e monopol pentru şofer la troleibuze şi la BMC-uri. De pe MAN-uri cad tablele de rugină, dar motoarele încă trag bine, iar finisajele interioare se menţin relativ în regulă. BMC-urile low-floor luate în 2012 vibrează la ralanti, MAZ-urile verzi mai au puţin şi se dezmembrează, dar tot merg mai lin decât BMC-urile. Conecto-urile arată şi merg cel mai bine, de aia sunt primele pe lista de casări...
Despre MAZ-urile galbene şi MAN-urile vechi nu pot să mă pronunţ, am văzut doar 2 - 3 la traseu. Dar a avut grijă RATBv să le cumpere RCA la aproape toate.
Troleibuzele FBW din Neuchâtel sunt într-o stare dezastruasă, iar asta e puţin spus. Deşi estetic arată ca noi, compresoarele nu fac faţă, RATBv nebăgând prea mulţi bani în reparaţie. Direcţia este pneumatică, iar un defect la compresor poate avea consecinţe destul de grave.
Citaro-urile încă arată bine... am văzut pe liniile 2, 9, 16, 17b, 34, 34b. Cei care merg cu linii precum 5, 23 sau 31 se pare că nu merită autobuze mai noi, sunt bune MAZ-urile.
Reţeaua de troleibuz este într-un hal fără de hal. Vopsirea stâlpilor şi eliminarea acelor căpăcele de pe vârful lor, combinat cu găurile date de firma de iluminat public şi cu vechimea mare a lor a făcut ca mulţi stâlpi să aibă armăturile vizibile şi ruginite sau chiar rupte. Consolele sunt ruginite şi rotite pe stâlpi cu colier cu tot de tensiunile induse în reţea de captatoare. Piesele de separaţie sunt vechi, firul este vizibil subţiat din cauza uzurii, ungerea se face doar cu ungătorul o dată la n ani. Cu excepţia reţelei liniei 8, care a suferit nişte reparaţii (a se citi cârpeli) în 2006 şi pe care se poate circula cât de cât decent, restul reţelei din oraş nu permite viteze mai mari de 20 - 25 km/h, ceea ce face troleibuzele nişte mijloace de transport folosite doar de cei care n-au de ales şi nu le vine altceva când trec prin staţie. Oricum, traseele rămase sunt nişte glume proaste (cu excepţia liniei 8). Cioturile de reţea nouă montate în mega-giratoriile scripcareze sunt montate foarte aproape de trotuar, iar elementele de curbă au rază mică, făcând ca troleibuzele să nu le poată aborda cu mai mult de 10 - 15 km/h. În plus, în majoritatea giratoriilor, banda 1 este pentru obligatoriu dreapta, doar că troleibuzul nu se poate angaja pe banda 2 sau 3, neajungând la reţea. Şoferii maşinilor din Braşov ştiu asta, dar cei din afara Braşovului claxonează la greu manevrele greoaie ale troleibuzelor. În plus, în giratorii nu prea încap vehiculele articulate... un autobuz sau troleibuz articulat mătură minim 2 benzi.
Vehiculele sunt urmărite prin GPS. Troleibuzele nu pot ţine timpii de mers din cauza stării reţelei, ba chiar şi unele autobuze au probleme. Şoferii se plâng că n-au timp nici să se uşureze, că lucrează 10 ore jumătate pe zi şi că salariul lor de încadrare e de 1450 lei (adică minimul pe economie). Se mai plâng şi de lipsa şoferilor (una din cauzele lipsei de ture de pe majoritatea traseelor). Deşi sunt gata să pun pariu că motorina pentru cursele lipsă apare ca fiind consumată.
Să vorbim puţin şi de traseele de autobuze. Dacă în trecut era avantajat Nordul Bartolomeului, iată că acum Timiş-Triaj a ajuns mare hub urban. Nu credeţi? Păi altfel de ce 34 vine la 9 minute la ore de vârf? La fel ca 8, ca 17, ca 4, ca 6... linie importantă acest 34, nu? În plus, se efectuează cu sfinţenie cursele de pe 9, 15 (linie importantă, domne', acest 15) şi 2 (care 2 nu mai are niciun rost, oricum vine o dată pe oră şi cam în tandem cu 7).
2, 34b şi 37 au fost scurtate la Hidro A... că din Tractorul nu ai nevoie în centru, nu? Mergi cu 36 o dată la 11 minute, dacă nu lipseşte autobuzul şi ai abilităţi de alpinist peste cei deja aflaţi în autobuz. Cei din Craiter nu au votat cum trebuie, iar 34b oricum e o glumă proastă, mereu cuplată cu un 34, care are clienţi doar de la Gemenii la Centură, dacă se nimereşte în faţa lui 34.
În rest, 51 merge doar în fundul unui 4, 21 şi 35 merg doar cuplate cu un 17 de la Saturn la Noua şi retur. Da' măcar s-a făcut o staţie pentru 17 şi 35 la giratoriul de la Saturn, dar doar pe un sens.
Cursele de retragere nu iau călători, chiar dacă vorbim de trasee precum Noua - Hărmanului sau Timiş-Triaj - Bartolomeu.
Ora de vârf la Braşov se termină la 18:30, de la ora aia începe retragerea masivă de pe trasee, evident, turele lipsă toată ziua nu sunt compensate măcar după ora aia.
Ah, da, linia 17b, deşi te ajută să ajungi la Canionul 7 Scări, are doar 6 curse în week-end, că cine merge pe munte în week-end, nu?!
Informarea călătorilor: în staţii sunt afişate hărţile din 2011, automatele de bilete nu vând abonamente de o zi, şoferii nu vând bilete, engleză nu ştiu nici şoferii, nici tanti de la bilete de la gară (o doamnă respectabilă la vreo 60 de ani şi 90 de kg, cu un şort albastru la brâu). Multe chioşcuri se închid la ora 14, la multe automate nu merge plata cu cardul.
În 4 am dat de un străin care voia să ajungă la Autogara 2 să ia autobuz de Râşnov... bilet nu reuşise să cumpere, până la urmă i-am arătat unde să coboare să ia bilet şi i-am zis ce să ia.
Panourile informative afişează doar orele din grafic. Dovadă că la Noua era afişajul cu o oră în urmă şi afişa plecările trecute.