După cum arată
ultimul raport ATAC, aferent anului 2022, societatea dispune de 2030 autobuze, 154 tramvaie, 75 troleibuze, 92 trenuri de metrou şi 63 trenuri electrice.
Există 11 baze pentru transport urban (din care un depou pentru tramvaie, unul pentru troleibuze, unul mixt autobuze şi tramvaie, restul fiind pentru autobuze), 4 depouri pentru metrou şi un depou pentru linia ferată urbană Termini - Centocelle.
Există 257 linii de transport de suprafaţă: 245 linii de autobuz, 3 linii de autobuz electric (adică minibuzele din centru), 6 linii de tramvai şi 3 linii de troleibuz.
Practica ne arată, însă, că sunt frecvente cazurile în care în loc de troleibuz sau tramvai, trage în staţie tot un autobuz.Liniile de suprafaţă sunt împărţite în linii expres (pe staţii sunt marcate cu verde şi litera X), linii urbane cu frecvenţă ridicată, medie sau redusă (marcare cu albastru în staţii şi litera U), linii sezoniere şi linii de noapte (marcate cu litera N). În practică, pe lângă liniile obişnuite, veţi mai întâlni linii cu extensia NAV (linii navetă, care înlocuiesc alte linii, de regulă de tramvai) sau L (,,limitada", adică linii scurtate), iar dacă, din diverse motive, 2 linii sunt contopite temporar, veţi vedea linii gen 5-14 sau 3-19, evident scrise uneori 514 sau 319 pe afişajele care nu permit caracterul ,,-" (cratimă)
(asta în caz că vă întrebaţi de unde a preluat Constanţa modelul cu 2-43).
Reţeaua de metrou are 4 linii (A, B, B2, C), 59 km şi 75 staţii.
ATAC se mândreşte cu o regularitate de 67% la transportul de suprafaţă şi de 96% la metrou, cifre pe care eu, după câteva zile la Roma, am ajuns să le consider de-a dreptul fanteziste.
Pentru călătoria în Roma, titlurile de călătorie sunt emise de ATAC şi pot fi cumpărate de la puncte de vânzare fixe, automate şi chioşcuri de ziare. Se pot utiliza 3 tipuri de suporturi:
1) carduri reîncărcabile nominale/nenominale
2) bilete de carton cu bandă magnetică
3) plata cu cardul direct la validator
Preţul unei călătorii este de 1,5 euro (,,BIGLIETTO INTEGRATO A TEMPO"), având valabilitatea de 100 minute la transportul de suprafaţă
sau o intrare la metrou (unde puteţi schimba între liniile de metrou). Sunt disponibile şi abonamente de 24, 48 şi 72 ore, precum şi abonamente pentru perioade mai lungi.
Validarea este obligatorie în toate vehiculele. Un lucru interesant este că la expirarea celor 100 minute, nu deveniţi automat contravienienţi din secunda a doua ca la Bucureşti şi Braşov, ci puteţi continua călătoria până la cap de linie, desigur doar dacă aţi validat în vehiculul respectiv înainte de expirarea celor 100 minute. Acelaşi sistem se aplică şi la plata cu cardul bancar la validator. În tramvaie sunt instalate câte 2 validatoare de bilete şi 2 de carduri (bancare şi ATAC), în autobuzele/troleibuzele articulate sunt instalate câte 2 validatoare de bilete şi unul de carduri (în faţă), iar în autobuzele solo este instalat un validator de card la uşa 1 şi unul de bilete la uşa 2 (sau la uşa 3 dacă sunt 3 uşi). Atenţie că nu întotdeauna validatoarele funcţioneză, iar controalele sunt frecvente şi mereu se termină cu scandal
La data vizitei mele la Roma, tarifele erau:
- 1 călătorie (100 minute): 1,5 euro (erau disponibile şi cartele cu 2, 3, 5, 10 călătorii, dar fără nicio reducere)
- 24 ore: 7 euro
- 48 ore: 12,5 euro
- 72 ore 18 euro
- 7 zile: 24 euro
Existau şi abonamente pe perioade mai lungi, precum şi diverse ,,bilete pentru turişti" care ofereau şi reduceri la anumite muzee. Ţinând cont câte muzee are Roma, dacă chiar vreţi să vizitaţi ceva ca lumea şi nu pe fugă, nu mi se par o afacere bună dar, na, ele există. Găsiţi informaţi actualizate pe site-ul ATAC.
Eu am folosit în şederea mea de aproape 4 zile un abonament de 72 ore şi 2 călătorii normale (cu cardul bancar)... abonamentul nu prea şi-a scos banii, costă enorm la ce
calitate au serviciile romane de transport, dar e cea mai sigură variantă de a nu vă trezi că după o jumătate de oră în staţie, vine autobuzul şi nu-i merge validatorul de carduri, deşi sunteţi pe la minutul 80 al celor 100 incluse.