3. Autobuzele Otokar sunt mult mai ieftine pe AliBaba.comO altă informaţie viralizată prin zonele româneşti ale WWW-ului a fost aceea că autobuzele Otokar ar fi mult mai ieftine pe AliBaba.com, un site chinezesc de pe care poţi cumpăra cam orice, de la chibrite la yachturi, dar şi pe care mai ai şansa, uneori, să rămâi şi fără produs şi cu banii daţi, ţinând cont că site-ul e o combinaţie de Amazon şi e-bay, doar că majoritatea produselor e vândută de terţi, nu de AliBaba în sine.
Bun, a circulat poza cu autobuzul de pe AliBaba. Am căutat la nimereală pe Google un articol din blogosfera română şi am dat peste
acesta, era chiar primul pe Google. Hai să îl citim, pentru început:
Autobuzele lu’ Firea sunt mult mai ieftine pe ALIBABA.com, noi!
By Elena - February 20, 2018
Autobuzele fantomă achiziţionate de Gabi Firea pentru bucureşteni par a fi coborât din surprizele de la imitaţiile de gumă turbo. În afară de faptul că nu a auzit nici dracu de producătorul Otokar, acesta lansând primul autobuz de 12 m în 2010, Primăria Bucureşti e dispusă să achiziţioneze 400 de astfel de tigăi la preţul de 250.000 eu/buc. Acelaşi model, e disponibil pe alibaba.com cu doar 140.000 eu, dealer auto fiind o firmă din Egipt şi nu asocierea OTOKAR EUROPE si OTOKAR Locomotive, asociere ce pare a fi făcută pe vapor dacă e să ne luăm după site-ul lor. Parcă îi şi văd pe mecanicii RATB-ului venind de la Otokar din turcia cu portbagajul plin de chiuloase, doar doar s-o potrivi vreuna la unul din motoarele calate în lejerul trafic bucureştean.
În timp ce Urban Crosstown produs de Uzinele Roman Braşov, la un preţ de catalog de 130.000 eu, a devenit brusc neinteresant pentru autorităţile locale. Asta din cauza preţului scăzut, în condiţiile în care fabrica braşoveană are o tradiţie de aproape 100 de ani în domeniu, furnizând recent autocamioane Pentagonului pentru diverse teatre de operaţiuni militare.
- xautobuz_roman_02525500.jpg.pagespeed.ic.7iyaHaX7hc.jpg (42.91 KiB) Vizualizat de 24920 ori
Aşadar guvernul lu’ peşte prăjit în loc să facă un parteneriat public-privat cu producătorii autohtoni, sifonează 200 mil euro pe rahat, sugiuc şi alte giumbuşlucuri de doi lei.
( Autobuzele Irisbus Iveco, folosite şi de Empresa Municipal de Transportes Madrid, doi ani vechime si aproximativ 15000 km, deci scule, sunt scoase la vânzare de reprezentanţe Iveco după ce au fost retrase diverselor firme de transport de prin Europa, la 130 000 eu buc. )Nu o cunosc pe autoare, dar pregătirea ei tehnică clar lasă de dorit... în plus, cu câteva click-uri putea afla uşor ce o să îi scriu eu, doar că eu o să încerc să folosesc un limbaj oleacă mai decent. O să mă ocup doar de partea cu AliBaba, urmând să tratez producătorii români în următorul mesaj.
Să ne uităm, pentru început, cine vinde autobuzul. Firma se cheamă MCV EGYPT EXPORT şi are la sediu ,,Kairo, Ukraine". Staţi puţin, e în Cairo sau în Ucraina? Pe reprezentantul firmei îl cheamă Dmitriy Wednesday şi adresa e o căsuţă poştală din Egipt. Pentru cine nu ştie engleză, Wednesday înseamnă miercuri! Poate domnul e nepotul d-rei.
Wednesday Addams Autobuzele cică sunt în portul Istanbul. Pe bune, voi aţi cumpăra fie şi un pix de la firma asta?
Hai să vedem şi datele tehnice:
Înainte să comentăm specificaţiile tehnice, observăm în partea de jos datele de contact ale vânzătorului: jeronimo.rich pe Skype şi un telefon de Ucraina. Pe bune? Jeronimo Rich? Poate o fi ajuns
rich vânzând autobuze pe AliBaba, cine ştie? Desigur, există şansa ca anunţul să fie veritabil, caz în care îi cer scuze domnului Wednesday sau Rich sau cum l-o chema. Dar tot nu îmi inspiră încredere anunţul lui.
Acum să trecem la specificaţii: vedem acolo că autobuzul e echipat cu motor Deutz (opţional cu MAN), cu norma de poluare ,,Euro V EEV". Norma Euro 6 este obligatorie începând cu 1 ianuarie 2014. Practic, de la 1 ianuarie 2014, niciun vehicul nou cu norma de poluare sub Euro 6 nu mai poate fi înmatriculat în UE. Dacă Otokarul lui AliBaba e Euro V EEV, atunci nu se poate înmatricula la noi. Bonus, pe autobuz scrie ,,İstanbul Büyükşehir Belediyesi", ceea ce înseamnă Municipalitatea Metropolitană Istanbul, deci autobuzul e al "R.A.T.B."-ului turcesc!
- City-bus-Otokar-Kent-LF.jpg (104.44 KiB) Vizualizat de 24920 ori
Apoi, dacă citim bine textul, observăm numeroase greşeli, care arată că e, pur şi simplu, un copy-paste de undeva, trecut prin Google Translate.
Chiar dacă anunţul ar fi pe bune şi autobuzul ar fi nou, el nu e conform normelor UE. E logic ca turcu' să vândă mai ieftin maşina neconformă, iar pe cea pentru UE să o vândă mai scump, atât din cauza condiţiilor pe care trebuie să le îndeplinească, cât şi a taxelor vamale şi, mai ales, a faptului că producătorii europeni vând autobuze în jur de 220.000 - 250.000 euro bucata, deci Otokar s-ar vine şi la 210.000, ţinând cont că principalul cirteriu de selecţie e preţul. Dar, repet, asta în ipoteza că anunţul de pe AliBaba.com este pe bune. Dar eu sunt convins că nu e pe bune.
În fine, autobuzul ieftin al lui Ali Baba nu este decât
încă un mare fake news care, din păcate, încă se propagă.