ADK scrie:Ar fi fost foarte frumos dacă aveam mai multe vagoane și nu doar tramvaie, ci și autobuze și troleibuze recondiționate care să poată fi scoase la stradă măcar ocazional (vedeți Budapesta, într-o ediție de 1 martie au scos cel puțin un Ikarus 180 și un 260). Din păcate nu am beneficiat niciodată de vreo plimbare cu vreun tramvai recondiționat al STB, abia am avut norocul anul trecut în 2020 să merg pentru prima dată cu un DAC 117UD (cel din Tg. Jiu), și se pare și ultimul mohican circulând.
E mult de spus despre ,,recondiţionarea" lui #119 (care nici măcar nu e #119 original; originalul a ajuns S-21). Din pozele trase în anii '70 - '80 reiese că V56 avea scaune din placaj, similare celor de pe Ep/V3A. Evident, vagoanele erau deja la a doua reparaţie capitală în perioada aia, dar mă îndoiesc că scaunele din şipci de lemn se mai foloseau în anii '50, mai ales că placajul era mai ieftin şi mai uşor de montat. Mai sunt şi alte ,,adăugiri", de exemplu V56 nu avea semnalizatoare (nu erau obligatorii atunci), de fapt nici stopuri nu avea, că nici alea nu erau obligatorii la tramvaie, plus că nu au circulat niciodată V56/V58 fără remorci, deci nu aveau nevoie de lămpi în spate. Nici geamurile nu erau fixe, iniţial se puteau lăsa jos cu o manivelă, ulterior ITB nu a mai întreţinut sistemul şi s-a ajuns la geamurile demontate cu totul vara (unul pe vagon). În fine, putem presupune că e relativ aproape de original şi e singurul funcţional de tipul lui - V56 pentru ecartament normal; mai există unul pentru 1000 mm la Iaşi (evident diferit la interior şi exterior de cel de la Bucureşti...) şi două V58-uri (Timişoara - 1435mm şi Arad - 1000mm, acesta din urmă cu 4 geamuri mai mici în loc de 3 mari, Dumnezeu ştie de ce - în fotografiile vechi din Arad apar şi alte vagoane asemănătoare).
De autobuze i-a cam durut în dos, de fapt şi la tramvaie a fost la fel, ce avem acum ca vagon ,,de muzeu" provine ori din foste utilitare, ori a fost oferit cadou de-a gata de alţii (,,Lohner" - în fapt Ringhoffer Praga, Rathgeber, vagonul M vienez - un model atât de iubit de vienezi, de nu s-au îndurat să le caseze pe toate şi au umplut lumea şi muzeele de ele - în România sunt 4 buc. deja).
ADK scrie:Însă adevărul cu restaurările este cu totul altul. Este într-adevăr și lipsa de intenție, cel puțin la autobuze, nu era deloc greu să refacă unul din cele 2 Ikarusuri de la Ferentari. Însă autobuzele și troleibuzele, față de tramvaie, trebuie să treacă de un ITP, care nu se face de personalul STB, cum știu că se fac în cazul tramvaielor RT1/2, ci de RAR. Și autobuzele find considerate vehicule ”poluante” se renunță rapid... În ultima perioadă de circulație a DAF-urilor de la Militari, făceau ITP-ul la Voluntari, nici măcar într-unul din garajele RATB. Deși, cu puțină voință, se puteau înregistra ca vehicule istorice și nu le mai trebuia niciun ITP, erau scutite inclusiv de impozit și rovinietă. Doar că aici te cam doare capul, cel puțin la noi, mașina trebuie să fie originală de sus până jos și să aibă cel puțin 30 de ani de când a ieșit pe poartă ultimul vehicul de acel tip
Legea s-a schimbat de mult, vehiculul istoric trebuie să fie el însuşi fabricat acum cel puţin 30 de ani (în 1991 cel mai târziu, în cazul nostru) şi să nu mai fie în producţie. Într-adevăr, niciun vehicul de la RATB nu se încadra, la momentul casării, în condiţia asta de vechime, cu câteva mici excepţii - IK4 #611, Dac 117UD #3713, Roman 112 #664 şi Saviem. De asta nici prin afară nu sunt prea multe autobuze istorice (iar alea care sunt, în majoritate, au fost răscumpărate de la privaţi - la noi nu a dus capul pe nimeni să răscumpere Dac-uri de la privaţi prin 2010 - 11 când încă mai existau), durata de viaţă a unui autobuz fiind mult sub cei 30 de ani; în schimb, tramvaiele vechi, în general, primesc o a doua viaţă ca utilitare şi pot fi apoi readuse la starea iniţială.
133 scrie:romanii in marea lor parte... nu prea sunt nostalgici dupa comunism.
V56/58 erau realizate cu tehnica (truc motor, controller) rămasă din casarea vagoanelor vechi Thomson-Houston, Simmering, Dyle, Alshtom, evident toate fiind achiziţionate în perioada în care România era regat. Pentru cei cu limba în dosul
majestăţilor regale s-ar fi putut specula puţin şi aspectul ăsta.
ADK scrie:socialiste
Socialism e ce e în Franţa, Suedia, Islanda, nu ce a fost la noi între 1945 şi 1989.
133 scrie:Mult succes cu lemnele si carbunii.
Minele de cărbune au zilele numărate, dacă Germania nu ar mai fi avut multe termocentrale, ne obliga UE încă din 2007 să le închidem; cu toate astea, probabil în 2030 nu se vor mai exploata cărbuni pe nicăieri prin Europa, deci nici la noi. Vor trebui aduşi din China sau Australia, la un preţ pe măsură, eventual şi cu taxe suplimentare de poluare. Şi cu lemnul se va închide robinetul în câţiva ani, mai ales că mare parte din el e tăiat ilegal. Să vedem atunci cum se va trăi la ţară, în satele în care nu a ajuns încă gazul. Lumea nu poate merge înapoi spre Evul Mediu, chiar dacă unii vor
feudalism şi libertate (evident, piesa e un pamflet şi FeL e un club).