de Dr2005 » Sâm 10 Dec 2022, 20:32
Cum ziceam, de azi au ieşit primele Imperio la traseu. La prima vedere, linia 41 a beneficiat azi de 13 Imperio + 7 ture de Bucureştii-Noi + 1 CH-PPC de Alexandria. E posibil să fi fost 14 Imperio, şi să-l fi ratat eu pe 3807 (nu l-am văzut şi nici pe aplicaţie nu apare). Asta înseamnă 21 sau 22 de ture, în condiţiile în care, până săptămâna trecută, programul de week-end avea 24 de ture. Şi cum turele lipsă sunt... lipsă, rezultă că au fost destule momente ale zilei când găurile între tramvaie au bătut spre 20 de minute, spre nemulţumirea călătorilor. Într-adevăr, a zis domn' primar că dacă tramvaiele sunt mai mari, trebuie să vină mai rar, da' totuşi...
Acum, să vedem impresiile de călătorie... ca aspecte pozitive, e clar că interiorul arată a tramvai modern şi în primele zile vor avea şi mirosul specific de vehicul nou. O să adaug la aspecte pozitive şi motoarele de curent alternativ şi electronica de rigoare, precum şi lungimea mai mare decât a V3A-urilor. Dar poate ar fi mai important să vedem şi aspectele negative, unele reglabile probabil din soft, altele nu:
- vagoanele sunt foarte lente. Am plecat la 5:06 cu primul tramvai de la Ghencea şi am ajuns la 5:36 la Piaţa Presei în loc de 5:28 la cât trebuia să fim. De acolo s-a plecat la 5:42 îndărăt. Înţeleg că ar fi o dispoziţie să nu se meargă cu mai mult de 30 km/h.
- dimineaţa cel puţin 4 ture nu au ieşit la prima cursă, deci după primul Imperio a fost o pauză de 29 minute până la 6:05 când a ajuns...primul tur de Bucureştii-Noi!
- sistemele anti-patinaj şi anti-blocare funcţionează violent pe alocuri, la fel şi patinele; multe vagoane smucesc serios din cauza asta;
- vagonul pare submotorizat. Şi nu mă refer la aberaţiile alea cu motorul de 100 kW pe care unii îl văd dus şi la 200, ci la faptul că Imperio are boghuri motoare doar la capete. Având 2 x 100 kW pe fiecare boghiu motor, puterea nominal totală este de 400 kW la o masă maximă de 65 t. Pentru comparaţie, un V3A de Craiova cu motoare de c.a. are 2 x 240 = 480 kW în total, deşi masa lui maximă e 55 t;
- la Caşin, sens Ghencea, tramvaiele nu încap la peron... unii vatmani trag cu uşile 1 şi 2 după capătul refugiului, alţii trag cu uşa 5 pe trecerea de pietoni; tot la noroc e şi atinsul peronului cu uşile sau nu... în unele puncte se ating, în altele nu;
- uşile au senzori care să prevină prinderea călătorilor în uşă, numai că dacă manipulantul anulează comanda de ,,liber uşi", uşile se închid indiferent ce e în dreptul lor, iar dacă prind ceva... ghinion, se blochează şi trebuie resetate, adică deschis toate uşile din butoanele din bord şi apoi închis. La fel şi dacă uşile întâmpină vreun obstacol, gen lovesc marginea peronului, şi nu se pot deschide complet;
- deşi tramvaiele au 36m lungime, au doar 5 uşi. Cu vagonul aglomerat e aiurea cât trebuie să umbli pentru a coborî, mai ales că şi culoarul e mult mai îngust ca la V3A;
- pentru ca tramvaiul să aibă numărul de scaune cerut, pe fiecare boghiu sunt câte 2 scaune faţă în faţă şi 2 banchete de 1,5 locuri la extremităţile boghiului, apoi vin câte 3 scaune puse cu spatele la geam, ca să încapă. Şi în locul suportului pentru biciclete şi spaţiului pentru PMR de la ultima uşă a fost pus un astfel de set de 3 scaune;
- validatoarele sunt puse foarte sus şi sunt doar pe barele scaunelor. Îmi dau seama că sunt puse în aşa fel încât să nu dai cu capul în ele dacă stai pe scaun dar, totuşi, dacă mie la 1,82m mi se par prea sus, unul de 1,55m ce o să facă?
- boghiurile sunt dotate cu un sistem de uns buza bandajului, pentru a reduce uzura liniilor la curbă şi zgomotul de curbă. Pe unele vagoane deja nu mai funcţionează acest sistem şi scârţâie de scoală şi morţii;
- după decuplarea la separatoarele tramvai-troleu de la Tricodava, trec secunde bune până ce disjunctorul se reconectează, timp în care vagonul ajunge în staţie din inerţie;
- ciocanele pentru spart geamurile în caz de urgenţă lipsesc (se vede că au fost date jos);
- afişajele interioare amplasate deasupra articulaţiilor afişează doar ,,ASTRA VAGOANE CĂLĂTORI ARAD PMB - STB". Informaţii despre staţii sunt disponibile pe un display LCD similar celui de pe Otokar şi Citaro Hybrid. Nu le-am verificat mereu, dar la un tramvai, între Braşov şi Ghencea, afişajul deja se credea pe sensul opus şi îmi arăta că precedenta staţie a fost Ghencea şi următoarea e Braşov;
- anunţurile de staţii sunt făcute cu aceeaşi voce ca cele pentru Citaro Euro 3 şi Euro 4, deci probabil au fost înregistrate în aceeaşi perioadă;
- prizele USB au un căpăcel prins cu un firicel de cauciuc foarte subţire, deci căpăcelele cu pricina nu vor avea viaţă lungă;
- unii vatmani ţin uşa cabinei deschisă şi o proptesc în bara dintre cele 2 canaturi ale uşii 1. E clar că după ieşirea din garanţie, prima jumătate a uşii 1 va deveni monopol pentru vatman.
A, să nu uit un aspect organizatoric: deşi a fost câte un controlor în fiecare tramvai Imperio cu care am mers, niciunul nu m-a întrebat de sănătate, deşi au observat că nu am validat. E drept, aveam biletul luat prin aplicaţia 24Pay. Prin tramvaie s-au perindat destui cetăţeni care nu mai văzuseră apă, săpun şi chiar hârtie igienică... toţi au şezut bine mersi pe scaune până la cap de linie.