Pagina
principală - Trenuri
Galerie foto
Locomotive electrice Seriile 471/473/478 ,,Phoenix" (construcţie nouă)
Ultima actualizare: 19.10.2012, 09:28.
(148 poze)
Locomotivele de acest tip se află în productie la S.C. Softronic S.R.L.
din anul 2009, având o putere nominală de 5100 kW (la regimurile de scurtă
durată ale motoarelor electrice de tracţiune se pot dezvolta maxim 6600 kW).
Cele 6 motoare
electrice de tracţiune (LJE 108-1) sunt acţionate în curent continuu, fiecare
având o putere nominală de 850 kW (900 kW în regim uniorar), la o tensiune de
770 V şi un curent de 1180 A (1250 A în regim uniorar), turaţia nominală fiind
de 1100 rot/min (si 1085 rot/min în regim uniorar). Intensitatea maximă a
curentului este de 2000 A, iar turaţia maximă de 1920 rot/min. Motoarele sunt
suspendate de boghiu, fiecare m.e.t. acţionând câte o osie, prin
intermediul unui arbore de torsiune şi al unui angrenaj cu roţi dinţate
cilindrice. Dealtfel, sistemul este ,,clasic", fiind utilizat de toate
locomotivele electrice de 5100 kW (seriile 40, 41, 42, 47), dar şi de locomotiva
seria 480 ,,Transmontana", echipată cu motoare electrice de tracţiune de curent
alternativ.
Transformatorul
principal cuprinde trei unităţi de transformare montate în aceeaşi cuvă:
transformatorul pentru încălzirea trenului, servicii auxiliare, transformatorul
de tracţiune şi transformatorul pentru excitaţia m.e.t.-urilor în regim de
tracţiune şi frânare electrică. Caracteristicile principale ale acestui
transformator sunt:
|
Putere (kVA) |
Tensiune (V) |
Intensitate (A) |
Înfăşurare primară a trafo de
tracţiune: |
6.650 |
25.000 |
266 |
Înfăşurare de tracţiune: |
5.790 |
6 x 943 |
6 x 1.000 |
Înfăşurare primară a trafo pt.
servicii auxiliare: |
860 |
25.000 |
35 |
Înfăşurare pentru încălzirea
trenului: |
700 |
1.500 |
466 |
Înfăşurare pentru servicii
auxiliare: |
160 |
386 / 460 |
|
Înfăşurare primară a trafo de
excitaţie: |
108 |
943 |
115 |
Înfăşurare secundară a trafo de
excitaţie: |
108 |
108 |
1.000 |
Motoarele electrice de tracţiune sunt
acţionate cu ajutorul a 6 convertizoare electronice de tracţiune (câte unul
pentru fiecare motor), pentru indusul m.e.t.-ului, respectiv pentru înfăşurarea
de excitaţie. Aceste convertizoare permit şi frâna electrică reostatică,
curentul generat fiind debitat pe rezistenţe de 0,42 Ω, 900 A.
Serviciile auxiliare sunt asigurate, în principal, de
motoare asincrone trifazate de c.a. (3 x 380 V, 50 Hz). Încălzirea trenului se
realizează cu o sursă cu puterea maximă 700 kWA la tensiunea de 1500 V,
intensitatea maximă 466 A şi frecvenţa 50 Hz.
Boghiurile sunt produse de Caromet
Caransebeş,
respectând aceleaşi specificaţii tehnice ca şi boghiurile utilizate pentru
celelalte locomotive electrice seriile 40, 41, 42 şi 47. Fiecare boghiu este
echipat cu câte 6 osii cu roţi monobloc, diametrul fusului unei osii fiind de
170 mm.
Locomotiva este echipată cu frână pneumatică indirectă
(automată) Knorr KE-GPR, comandată cu robinete FHD4-EP şi distribuitor de aer
tip KE 1c-SL. Opţional, sistemul permite şi utilizarea instalaţiei
electropneumatice. Deasemenea, locomotiva este prevăzută şi cu frână directă tip
FD1-Oerlikon. Aerul necesar este asigurat de un compresor cu şurub tip ECE 3,5
LE, acţionat de un motor electric asincron cu o putere nominală de 37 kW.
Posturile de conducere beneficiază de instalaţie de
climatizare, dar şi de chiuvetă.
Locomotiva este aptă a circula atât pe reţeaua de căi
ferate din România, cât şi pe cea din Ungaria, fiind prevăzută cu instalaţiile
de siguranţă corespunzătoare.
Date tehnice:
Seria: |
478 |
|
473 |
Viteza maximă: |
120 km/h |
160 km/h |
200 km/h |
Formula osiilor: |
Co-Co |
Lungimea peste tampoane: |
19.800
mm |
Lăţimea: |
3.000
mm |
Domeniul de lucru al
pantografului, de la NSS: |
4.850
... 6.700 mm |
Ampatamentul: |
10.300
mm |
Ampatamentul unui boghiu: |
4.350
mm |
Diametrul roţii noi: |
1.250
mm |
Diametrul roţii semi-uzate: |
1.210
mm |
Masa totală (fără balast): |
- |
120 t ± 2 % |
120 t ± 2 % |
Masa totală (cu balast): |
126 t ± 2 % |
- |
- |
Sarcina pe osie (fără balast): |
- |
20 t ± 2 % |
20 t ± 2 % |
Sarcina pe osie (cu balast): |
21 t ± 2 % |
- |
- |
Puterea nominală: |
5.100
kW |
Forţa de tracţiune nominală la
obadă, cu bandaje semiuzate: |
- excitaţie 100%: |
265 kN (la 69,5
km/h) |
199 kN (la 92,5
km/h) |
150 kN (la 122
km/h) |
- excitaţie 50%: |
206 kN (la 90,5
km/h) |
154 kN (la 120
km/h) |
110 kN (la 163
km/h) |
Raportul de transmitere: |
1:3,65 |
1:2,66 |
1:2,108 |
Forţa de tracţiune la pornire: |
440 kN |
288 kN |
228 kN |
Puterea nominală a
transformatorului de tracţiune: |
5790
kVA |
Locomotive produse:
Număr |
An fabricaţie |
Operator |
Baza / depoul |
91 53 0478 001-7 |
2008 |
DB România |
|
91 55 0478 002-3 |
2009 |
Magyar Maganvasut Ungaria |
|
91 53 0473 003-8 |
2009 |
S.N.T.F.C. ,,C.F.R. Călători"
S.A. |
Bucureşti Călători |
91 53 0473 004-6 |
2010 |
S.N.T.F.C. ,,C.F.R. Călători"
S.A. |
Bucureşti Călători |
91 53 0471 002-2 |
2012 |
DB România |
|
În cazul fotografiilor realizate înainte de 11.12.2011 se precizează rangurile
de tren existente la acea dată, respectiv P (Personal), A (Accelerat), R (Rapid)
şi IC (InterCity).
473
003-8 (fostă 40-2003-2) expusă la Zilele Feroviare 2009 (în Gara
Bucureşti Nord). Foto: Dr2005.
473 003-8 expusă la Zilele Feroviare 2009. Foto: Dr2005.
473 003-8 expusă la Zilele Feroviare 2009. Foto: Dr2005.
473 003-8 expusă la Zilele Feroviare 2009. Foto: Dr2005.
473 003-8 expusă la Zilele Feroviare 2009. Foto: Dr2005.
473 003-8 expusă la Zilele Feroviare 2009. Foto: Dr2005.
473 003-8 expusă la Zilele Feroviare 2009. Foto: Dr2005.
473 003-8 expusă la Zilele Feroviare 2009. Foto: Dr2005.
473 003-8 expusă la Zilele Feroviare 2009. Foto: Dr2005.
473 003-8 expusă la Zilele Feroviare 2009. Foto: Dr2005.
473 003-8 expusă la Zilele Feroviare 2009. Foto: Dr2005.
473 003-8 expusă la Zilele Feroviare 2009. Foto: Dr2005.
473 003-8 expusă la Zilele Feroviare 2009. Foto: Dr2005.
473 003-8 în Gara Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 003-8 cu trenul R 794 (Craiova -
Bucureşti Nord) în Gara Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 003-8 cu trenul R 794 (Craiova -
Bucureşti Nord) în Gara Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 003-8 cu trenul R 795 (Bucureşti Nord - Craiova) în Gara
Bucureşti Nord. Foto:
Alex Chirilă.
473 003-8 cu trenul R 795 (Bucureşti Nord - Craiova) în Gara
Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 003-8 cu trenul R 798 (Craiova -
Bucureşti Nord) în Gara Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 003-8 - vedere
din faţă. Foto: Dr2005.
473 003-8 cu trenul A 1662 (Iasi - Tecuci -
Bucureşti Nord) în Gara Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 003-8 cu trenul A 1662 (Iasi - Tecuci -
Bucureşti Nord) în Gara Bucureşti Nord. Foto:
Alex Chirilă.
473 003-8 cu trenul A 1662 (Iasi - Tecuci -
Bucureşti Nord) în Gara Bucureşti Nord. Foto:
Alex Chirilă.
473 003-8 cu trenul A 1662 (Iasi - Tecuci -
Bucureşti Nord) în Gara Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 003-8 cu trenul A 1662 (Iasi - Tecuci -
Bucureşti Nord) în Gara Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 003-8 - vedere
din faţă. Foto: Dr2005.
473 003-8 cu trenul A 1662 (Iaşi - Tecuci -
Bucureşti Nord) în Gara Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 003-8 cu trenul IR 1663 (Bucureşti Nord - Tecuci - Iaşi) în Gara Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 003-8 cu trenul IR 1663 (Bucureşti Nord - Tecuci - Iaşi) în Gara Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 003-8 cu trenul R 688 (Constanţa - Bucureşti Nord) în staţia Constanţa. Foto: Dr2005.
473 003-8 - pantograf. Foto: Dr2005.
473
003-8 - boghiu. Foto: Dr2005.
473
003-8 - boghiu. Foto: Dr2005.
473
003-8 - roată.   Foto: Dr2005.
473
003-8 - roată.   Foto: Dr2005.
473
003-8 - roată. Foto: Dr2005.
473
003-8 - roată. Foto: Dr2005.
473 003-8 - cutie de osie. Foto: Dr2005.
473 003-8. Foto: Dr2005.
473 003-8 - suspensie secundară. Foto: Dr2005.
473
003-8 - rezervoare de aer. Foto: Dr2005.
473 003-8 - rezervor de aer. Foto: Dr2005.
473
003-8. Foto: Dr2005.
473
003-8 - cârligul aparatului de tracţiune şi cupla. Foto: Dr2005.
473
003-8 - sistem de siguranţă pentru circulaţia pe Căile Ferate Ungare (MAV). Foto: Dr2005.
473 003-8. Foto: Dr2005.
473
003-8 - bordul. Foto: Dr2005.
473
003-8 - laptop conectat la computerul de bord al locomotivei. Foto: Dr2005.
473
003-8. Foto: Dr2005.
473
003-8. Foto: Dr2005.
473
003-8. Foto: Dr2005.
473-003-8 -
instalaţia de aer condiţionat din postul I. Foto: Dr2005.
473
003-8 - chiuveta din postul I. Foto: Dr2005.
473 004-6 (fostă 40-2004-6) expusă la Zilele Feroviare 2010
(în Gara Bucureşti Nord). Foto: Dr2005.
473 004-6 expusă la Zilele Feroviare 2010. Foto: Dr2005.
473 004-6 expusă la Zilele Feroviare 2010. Foto: Dr2005.
473 004-6 expusă la Zilele Feroviare 2010. Foto: Dr2005.
473 004-6 expusă la Zilele Feroviare 2010. Foto: Dr2005.
473 004-6 expusă la Zilele Feroviare 2010. Foto: Dr2005.
473 004-6 expusă la Zilele Feroviare 2010. Foto: Dr2005.
473 004-6 cu trenul R 682 (Constanţa -
Bucureşti Nord) în Gara Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 004-6 cu trenul R 682 (Constanţa -
Bucureşti Nord) în Gara Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 004-6 cu trenul R 682 (Constanţa -
Bucureşti Nord) în Gara Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 004-6 cu trenul R 795 (Bucureşti Nord - Craiova) în Gara
Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 004-6 cu trenul R 795 (Bucureşti Nord - Craiova) în Gara
Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 004-6 cu trenul R 795 (Bucureşti Nord - Craiova) în Gara
Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 004-6 cu trenul R 795 (Bucureşti Nord - Craiova) în Gara
Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 004-6 cu trenul IR 1636 (Braşov - Bucureşti Nord) în Gara Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 004-6 cu trenul IR 1636 (Braşov - Bucureşti Nord) în Gara Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 004-6 cu trenul IR 1652 (Suceava - Bucureşti Nord) în Gara Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 004-6 cu trenul IR 1652 (Suceava - Bucureşti Nord) în Gara Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 004-6 cu trenul IR 1652 (Suceava - Bucureşti Nord) în Gara Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 004-6 cu trenul IR 1661 (Bucureşti Nord - Tecuci - Iaşi) în Gara Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 004-6 cu trenul IR 1661 (Bucureşti Nord - Tecuci - Iaşi) în Gara Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
473 004-6 cu trenul R 681 (Bucureşti Nord -
Constanţa) în staţia Constanţa. Foto: Dr2005.
473 004-6 cu trenul R 681 (Bucureşti Nord -
Constanţa) în staţia Constanţa. Foto: Dr2005.
473 004-6 - boghiul 1. Foto: Dr2005.
473 004-6 - suspensia secundară (boghiul 1). Foto: Dr2005.
473 004-6 - suspensia secundară (boghiul 1). Foto: Dr2005.
473 004-6 - plăcuţa producătorului. Foto: Dr2005.
473 004-6 - sigla operatorului. Foto: Dr2005.
473 004-6 - numărul. Foto: Dr2005.
473 004-6 - post de conducere. Foto: Alex Chirilă.
473 004-6 - partea stângă a bordului. Foto:
Alex Chirilă.
473 004-6 - partea
dreaptă a bordului. Foto:
Alex Chirilă.
473 004-6 - robinetul frânei directe. Foto:
Alex Chirilă.
473 004-6 - schema amplasării componentelor frânei de parcare.
Foto: Alex Chirilă.
478 001-7
(Softronic) (înainte de a primi număr UIC) expusă la Zilele Feroviare 2008
(în Gara Bucureşti Nord). Foto: Dr2005.
478 001-7 (Softronic) expusă la Zilele Feroviare 2008. Foto: Dr2005.
478 001-7 (Softronic) expusă la Zilele Feroviare 2008. Foto: Dr2005.
478 001-7 (Softronic) expusă la Zilele Feroviare 2008. Foto: Dr2005.
478 001-7 (Softronic) expusă la Zilele Feroviare 2009
(în Gara Bucureşti Nord). Foto: Dr2005.
478 001-7 (Softronic) expusă la Zilele Feroviare 2009. Foto: Dr2005.
478 001-7 (Softronic) expusă la Zilele Feroviare 2009. Foto: Dr2005.
478 001-7
- vedere din faţă. Foto: Dr2005.
478 001-7 (Softronic) expusă la Zilele Feroviare 2009. Foto: Dr2005.
478 001-7 (Softronic) expusă la Zilele Feroviare 2009. Foto: Dr2005.
478 001-7 (Softronic) expusă la Zilele Feroviare 2009. Foto: Dr2005.
478 001-7 (Softrans) cu trenul A 1724 (Târgu-Jiu - Rovinari - Bucureşti Nord), revopsită, în Gara
Bucureşti Nord. Foto: Dr2005.
478 001-7 (Softrans) cu tr. A 1724 (Târgu-Jiu-Rovinari-Buc. N.), în Gara
Bucureşti N.. Foto: Dr2005.
478 001-7 (Softrans) cu tr. A 1724 (Târgu-Jiu-Rovinari-Buc. N.), în Gara
Bucureşti N.. Foto: Dr2005.
478 001-7
(DB România, cumpărată de la Softronic) expusă la Zilele Feroviare
2010 (în Gara
Bucureşti Nord). Foto: Dr2005.
478 001-7
(DB România) expusă la Zilele Feroviare 2010. Foto: Dr2005.
478 001-7 - vedere
din faţă. Foto: Alex Chirilă.
478 001-7
(DB România) expusă la Zilele Feroviare 2010. Foto: Dr2005.
478 001-7
(DB România) expusă la Zilele Feroviare 2010. Foto: Dr2005.
478 001-7
(DB România) expusă la Zilele Feroviare 2010. Foto: Dr2005.
478 001-7 (DB România) în staţia Cluj-Napoca. Foto: Dr2005.
478 001-7
(Softrans) în Grupa Tehnică
Constanţa. Foto: Alex Chirilă.
478 001-7
(Softrans) în Grupa Tehnică
Constanţa. Foto: Alex Chirilă.
478 001-7
(Softrans) în Grupa Tehnică
Constanţa. Foto: Alex Chirilă.
478 001-7
(Softrans) în Grupa Tehnică
Constanţa. Foto: Alex Chirilă.
478 001-7
(Softrans) în Grupa Tehnică
Constanţa. Foto: Alex Chirilă.
478 001-7
(Softrans) în
staţia Constanţa. Foto: Alex Chirilă.
478 001-7 - boghiu. Foto: Dr2005.
478 001-7 - boghiu. Foto: Dr2005.
478 001-7 - boghiul 1. Foto: Dr2005.
478 001-7 - boghiul 1. Foto: Dr2005.
478 001-7 - roată, cutie de osie, suspensie primară, amortizor şi nisipar. Foto: Dr2005.
478 001-7 - roată, cutie de osie, suspensie primară, amortizor şi nisipar. Foto: Dr2005.
478 001-7 - suspensie secundară. Foto: Dr2005.
478 001-7 - pantograf ridicat. Foto: Dr2005.
478 001-7 - pantograf ridicat. Foto: Dr2005.
478 001-7 - pantograf coborât. Foto: Dr2005.
478 001-7 - pantograful 1. Foto:
Alex Chirilă.
478 001-7 - disjunctorul. Foto: Dr2005.
478 001-7 - pantograful
2. Foto:
Alex Chirilă.
478 001-7 - pantograf. Foto: Dr2005.
478 001-7. Foto: Alex Chirilă.
478 001-7 - vechiul număr. Foto: Dr2005.
478 001-7
- inscripţii. Foto: Dr2005.
478 001-7
- inscripţii. Foto: Dr2005.
478 001-7 - post de conducere. Foto: Dr2005.
478 001-7 - bordul. Foto: Dr2005.
478 001-7 - bordul. Foto: Dr2005.
478 001-7 - bordul. Foto: Dr2005.
478 001-7 - bordul. Foto: Dr2005.
478 001-7 - bordul. Foto: Dr2005.
478 001-7 - bordul. Foto: Dr2005.
478 001-7 - bordul. Foto: Dr2005.
478 001-7 - bordul. Foto: Dr2005.
478 001-7 - partea stângă a bordului. Foto: Dr2005.
478 001-7 - partea
centrală a bordului. Foto: Dr2005.
478 001-7 - partea
dreaptă a bordului. Foto: Dr2005.
478 001-7 - ecranul
instalaţiei ICOL-DY. Foto: Dr2005.
478 001-7. Foto: Dr2005.
478 001-7. Foto: Dr2005.
478 001-7 -
instalaţia de aer condiţionat din postul de conducere. Foto: Dr2005.
|