Pagina principală - Trenuri

Infrastructură si reportaje

 

Linia îngustă din ,,Orăselul Copiilor” – Bucuresti

 

Ecartament: 760 mm

 

03.01.2007, 02:49.

(131 poze)

 

     La începutul anilor '80, din ordinul lui Nicolae Ceausescu se construia la Bucuresti, în Parcul Tineretului ,,Orăselul Copiilor", cel mai mare si modern parc de distractie din România la acea vreme. Parcul a fost inaugurat de însusi Mos Gerilă. Pe lângă tiribombe, buburuze, montaigne-rousse etc, în parc a fost construită si o cale ferată pe ecartament de 760mm, cu o lungime 1,8 km.

    În 2005, la mai bine de 20 de ani de la inaugurare, utilajele din parc sunt aceleasi care erau la început. Toate au fost lăsate în paragină şi concesionate de diverse firme, ceea ce a făcut ca starea lor să fie jalnică, punând în pericol siguranţa copiilor. Cu toate astea, se găsesc destui clienti pentru aceste utilaje ce ar fi trebuit casate de ani buni. Oraselul Copiilor s-a transformat, în timp, în Oraselul Teraselor, peste tot putând să bei câte o bere sau să mănânci niste mici pusi pe grătar cu aceeasi mână cu care ti se dă restul la bani si cu care asa-zisul bucătar se scarpină în diverse locuri. Oferta este asezonată din plin si cu ,,fetitze" care, dacă sunt plătite, îti pot prezenta din interior toti boschetii din zonă, iar, la nevoie, poti găsi ,,iarbă" de toate felurile.

    Nici în 2006 situatia nu s-a îmbunătătit cu mult. Casa Groazei, buburuzele, masinutele etc. sunt aceleasi care erau si în anii '80 si care cu greu mai pot functiona. Totusi, în parc si-au făcut aparitia paznicii unei firme private (probabil plătiti de Primărie?) care au reusit să elimine pestii si dealerii din acea parte a parcului.

   

    Să ne concentrăm acum atentia asupra trenuletului. În 1991, Orăselul Copiilor a trecut din administrarea Primăriei Generale a Municipiului Bucuresti la cea a Administratiei de Lacuri, Parcuri si Agrement (ALPA), potrivit Deciziei nr. 219/19.03.1991. Însă, în prezent, Orăselul Copiilor a devenit un loc părăginit, unde patronul firmei Pro Com Funcky, Florentin Puscasu, a reusit să obtină peste 12.000m2, unde îsi construieste un hotel. Acelasi patron a concesionat si calea ferată încă din 1992. Din anul 1993, el a refuzat să mai plătească chirie, sustinând că a făcut investitii majore în trenulet. Pe inventarul căii ferate din Orăselul Copiilor erau, în 1993, 2 locomotive pe 2 osii, produse de ITB, 3 vagoane, un peron acoperit, clădirea gării, un mic depou si 1,8km de cale ferată. În timp, autoritătile au reusit performanta (negativă) să piardă orice drept de utilizare a complexului în favoarea lui Florentin Puscasu.

    În 2002 circulatia trenuletului a fost sistată. Totusi, până în acel an, trenuletul functionase, însă furturile de linie si problemele tehnice (care existau de mai multi ani) au determinat închiderea liniei.

    Între 2002 şi 2006 trenuletul a stat în depou, timp în care Gara a fost demolată si s-a construit o altă clădire în locul ei (al cărui rost nu îl cunosc). Între timp, hotii au avut grijă să fure majoritatea suruburilor, joantelor de dilatare si instalatiilor de la trecerile la nivel.

    În 2006, circulatia trenuletului a fost în sfârsit reluată. A fost construit un peron nou lângă fosta Gară.

    Construcita liniei a salvat-o de demontarea completă în cei 4 ani de ,,pauză". Linia a fost contruită de ITB pe acelasi sistem pe care au fost construite si liniile de tramvai din acea periaodă: linie fără canal, prinsă cu un surub pe traverse de lemn(prinse direct) şi cu distantiere de fier sudate între sine. Acestea din urmă au împiedicat furtul sinelor. Suruburile însă au fost furate aproape în totalitate, existând multe locuri în care linia e practic în aer sau doar se sprijină pe traversele mâncate de cari. Joantele de dilatare au fost furate cu totul în majoritatea cazurilor, astfel că, pentu redeschiderea liniei a fost necesar să se sudeze sinele sau chiar sa sudeze joantele ramse, deoarece suruburile dispăruseră.

    Iată linia văzută cu ajutorul programului ,,Google Earth":

 Photobucket - Video and Image Hosting

 Photobucket - Video and Image Hosting

 

    Cu rosu este marcat traseul trenuletului.

    Cu albastru este marcat traseul de retragere

    Cu galben este marcată linia nefolosită

    Cu verde este marcată linia demontată

 

 Photobucket - Video and Image Hosting

    Săgetile rosii reprezintă sensul traseului.

    Săgetile albastre reprezintă sensul traseului de intrare în depou. După al 2lea macaz, trenul intră cu spatele în hală.

    Săgetile verzi reprezintă sensul straseului de iesire din depou. Trenul iese cu fata din depou, trece de macazul cu linia care duce spre traseu, apoi merge cu spatele până la Gară.

 

    În prezent, există 2 locomotive si 3 vagoane, din care functionează o locomotivă si 2 vagoane, celelalte fiind folosite pentru piese.

    După cum spuneam mai sus, linia este, în mare parte, fărăr canal. Este montată pe traverse de lemn si are distantiere de fier între sine. De asemenea, pe unele portiuni, peste traverse s-a pus pământ până la nivelul bandajelor rotilor. Joantele de dilatare au fost ,,aranjate" după posibilităti, în functie de cât de afectate erau.

    Linia formează, practic, un circuit în jurul Orăselului si este simplă pe toată lungimea.

    Ajungem la prima trecere la nivel, unde ne întâlnim si cu trenul.

    Continuăm apoi să urmărim claea ferată.

    Urmează o altă trecere la nivel.

    Continuăm...

    Si ajungem la macazul din care se desparte linia de retragere. macazul este asemănător cu cele montate de ITB pentru tramvaie în anii '80 (dar pe alt ecartament), având o singură limbă şi trebuind actionat cu un levier.

    Am urmărit traseul de retragere:

    Ajungem la un macaz de primire. După ce trece de el, trenul merge cu spatele spre depou. Doar canalul nr. 2 mai este folosit. Să vedem si depoul:

    În depărtare vedem trenul:

    Revenim la macazul de unire si mergem înainte pe acea linie. Nu stiam unde duce. După aprox. 200m de mers, avem prima surpriză neplăcută: boscheti pe linie! După încă 30m, linia se sfârseste brusc, existând în continuare urme de terasament. Pe harta de pe Google Earth (care este din'ainte de 2002) se poate observa linia în continuare (culoarea verde), cum continuă până se întâlneste cu linia curentă, însă macazul lipseste.

    Ne-am întors apoi la traseul trenului, continuând să mergem de-alungul liniei.

    Ajungem si la vechea haltă (sau a 2a gară?), plasată înainte de locul unde se despărteau cele 2 linii (până în 2002, sensul de mers al trenuletului era invers). Suntem întâmpinati de tren.

    De aici, trenul continuă drumul spre Gară, însă peisajul este mult mai diferit, linia trecând prin spatele unor cârciuni. Astfel, tot gunoiul de la cârciumi ajunge pe linie :(

    Scăpăm repede de zona cârciumilor:

    Iată portiunea din parc care va deveni hotel:

    Continuăm de-alungul liniei:

 

    Trenul circulă numai în week-end, iar tariful este de 4 RON/călătorie.