Tramvai tip M cu remorcă k3(neu)

Tramvai tip M cu remorcă k3(neu)

Mesajde Dr2005 » Lun 15 Aug 2016, 18:55

În luna mai 2016, cu ocazia aniversării a 110 ani de transport cu tramvaiul în Oradea, OTL a primit un vagon motor MR şi o remorcă k3(neu). Ambele au circulat în Viena, ajungând, ulterior, la muzeul societăţii de transport de acolo.
Un articol de presă, din care am preluat şi fotografia: http://www.bihon.ro/110-ani-de-transpor ... ea/1643872
tramvaie-otl-oradea-14-650x435.jpg
tramvaie-otl-oradea-14-650x435.jpg (68.05 KiB) Vizualizat de 5910 ori


Ulterior, vagonul MR a fost readus la starea iniţială de către OTL, ajungând să circule ca tramvai istoric pe liniile Oradei. Ce legătură are M-ul cu istoria tramvaiului în Oradea e greu de spus (ca şi cu cea din Bucureşti, Brăila şi Ploieşti, că şi acolo se află câte un M). Poate acum vor regreta căsăpirea tuturor Timişurilor, EP-urilor şi V56-urilor. Deşi era mai simplu să aducă un Timiş de la Timişoara (dacă or mai fi rămas). În fine, calul de dar (cuplul MR + k3(neu) a venit sub formă de donaţie) nu se caută la dinţi.
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2711
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvai de epocă

Mesajde Dr2005 » Lun 15 Aug 2016, 19:10

Vagonul motor tip M a fost foarte îndrăgit de vienezi. În Viena au ajuns 150 de astfel de vagoane, livrate între anii 1927 şi 1929. Au primit numerele de inventar #4001 - #4150, fiind livrate astfel:
- 1927: 30 buc. (#4001-#4030)
- 1928: 45 buc. (#4031-#4075)
- 1929: 75 buc. (#4076-#4150)
Spre sfârşitul vieţii lor, câteva vagoane au fost renumerotate #4161 - #4174.

Au fost produse de către 4 uzine:
#4001-#4030 Grazer Waggonfabrik
#4031-#4070 Simmeringer Waggonfabrik
#4071-#4120 Lohnerwerke, Wien
#4121-#4150 Simmeringer Waggonfabrik

Date tehnice:
Lungimea peste cuple: 11600 mm
Ampatamentul: 3600 mm
Lăţimea: 2240 mm
Masa: 13400 kg
Puterea nominală: 2 x 45,6 kW (WD 571); 2 x 46,3 kW (USL 323)
Locuri pe scaune: 24
Locuri în picioare: 41
Înălţimea podelei peste nivelul superior al şinei: 945 mm
Înălţimea treptelor: 420 mm, 340 mm, 185 mm


Ultima cursă cu un vagon M a avut loc la 22 decembrie 1978, pe linia M. A fost, totodată, ultima cursă prin Viena a unui tramvai cu peroane de acces separate de spaţiul pentru pasageri. După retragerea din circulaţie, mai multe vagoane au fost modificate ca vagoane de serviciu (tipul MR; au primit numerele de parc ce încep cu cifra 6, celelalte 3 cifre fiind păstrate), altele au ajuns la muzeu. În plus, M-ul a ajuns, ca vagon istoric sau de muzeu, prin mai multe oraşe.
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2711
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvai de epocă

Mesajde Dr2005 » Lun 15 Aug 2016, 19:22

Remorcile de tip k3(neu) provin din modernizarea vechilor remorci de tip k, k1 şi k2. Remorcile k au fost livrate între 1908 şi 1909, k1 au fost livrate în anul 1910, iar k2 între 1910 şi 1914.
Deoarece noul regulament pentru exploatarea tramvaielor, apărut în 1957, interzicea utilizarea vagoanelor cu cutie de lemn, s-a procedat imediat la modernizarea de către
Gräf & Stift, Viena a 30 remorci (1 remorcă k, 10 remorci k1 şi 19 remorci k2), ,,noile" remorci primind numerele #1601 - #1630. În urma modernizării, remorcile au primit cutie metalică, un interior nou, uşi duble, un sistem de încălzire electrică, mufă pentru tracţiune multiplă ELIN cu 10 pini, frână cu solenoid şi frână de mână cu opt saboţi (deci pe toate roţile) şi frână cu patină electromagnetică.
Au circulat relativ puţin, fiind retrase în 1971, odată cu remorcile k1 şi k2 care încă mai circulau.

Date tehnice:
Lungimea peste cuple: 10500 mm
Lăţimea: 2200 mm
Ampatamentul: 3400 mm
Masa: 6990 kg
Locuri pe scaune: 22
Locuri în picioare: 45


Remorca #1608 a mers direct la muzeu, celelalte fiind păstrate ca vagoane de serviciu (tip sz3; au primit numerele de parc ce încep cu cifra 7, celelalte 3 cifre fiind păstrate). Ulterior, mai multe vagoane tip sz3 au fost readuse la starea iniţială, ajungând la muzeu sau în alte oraşe.
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2711
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvai de epocă

Mesajde Dr2005 » Lun 15 Aug 2016, 21:20

La Oradea au ajuns vagoanele MR #6150 şi k3 neu #1605.

Vagonul MR #6150
A fost modificat în anul 1972 din vagonul tip M #4150 produs de Simmeringer Waggonfabrik. Vagonul #4150 mai suferise nişte modificări în anul 1942, când a primit controller nou şi scaun pentru vatman (iniţial, la vagoanele M vatmanul stătea în picioare).
A fost utilizat de echipele ce realizau verificarea echipamentelor electrice şi mecanice ale tramvaielor în parcurs. Vagonul motor a fost modificat ca birou, fiind dotat cu masă, bănci, dulapuri şi toate cele necesare. În serviciu, vagonul circula cu remorca tip gr #7130, care nu a ajuns la Oradea.

Astfel modificat, vagonul avea o masă de 14.100 kg. Este echipat cu două motoare electrice de tracţiune tip USL 323, cu puterea nominală de 46 (46,3 după alte surse) kW.

Să vedem vagonul în anul 2009, în Muzeul Tramvaielor (Strassenbahnmuseum) din Viena:
Imagine

Imagine

Imagine

Imagine

Imagine

Imagine
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2711
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvai tip M cu remorcă k3 neu

Mesajde Dr2005 » Lun 15 Aug 2016, 22:29

Remorca k3(neu) #1605

Provine din remorca tip k1 nr. #3297, fiind fabricată în 1910 de către Waggonfabrik Stauding şi ieşită de la modernizare în 14.02.1957 şi retrasă în 30.07.1970. Imediat după retragere a fost transformată în vagon pentru împrăştiat sare tip sz3 nr. #7205 (la fel a fost şi remorca #1606), readucerea la starea iniţială având loc în 1988, după ce cele două remorci - #1605 şi #1606 - au ajuns la Muzeul Tramvaiului din Viena.

La muzeul din Viena era cuplată cu vagonul tip K #2283 şi remorca k3(neu) #1605, formând garnitura #2283+#1605+#1606.

Imagine

Imagine
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2711
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvai tip M cu remorcă k3(neu)

Mesajde Dr2005 » Lun 15 Aug 2016, 22:38

Vagonul tip MR #6150 a fost readus la starea iniţială în atelierele S.C. Oradea Transport Local S.A. (O.T.L.), redevenind M, dar păstrându-şi numărul #6150 (în Viena, numerele de forma #6xxx desemnează vagoanele motor de serviciu, iar remorcile au numere de forma #7xxx). Împreună cu remorca k3(neu) #1605 formează ,,Tramvaiul de Epocă" utilizat acum de O.T.L. pentru curse speciale. să vedem şi comunicatul de pe site-ul O.T.L.:

,,În fiecare Sâmbătă şi Duminică pe traseul Nufărul – Gara Centrală – B-dul Decebal – P-ţa Unirii – Nufărul.
Pentru fiecare cursă, având în vedere capacitatea de transport, se vor vinde bilete în limita a 50 de locuri.
Preţul pentru un bilet pentru adulţi este de 8 lei, iar pentru copii în vârstă de până la 14 ani, 4 lei, fiecare bilet fiind însoţit de o broşură de prezentare a obiectivelor turistice de pe traseu.
Biletele se eliberează numai la Autogara Nufărul până înainte cu 15 minute de ora plecării în cursă a tramvaiului.
În acest sfârşit de săptămână, ora de plecare din cap linie Nufărul, atât Sâmbătă, cât şi Duminică, va fi 18.00.
Informaţii suplimentare se pot obţine la nr. de telefon 0359/434.507.
Programul poate suferi modificări pentru viitorul sfârşit de săptămână astfel că vă vom ţine la curent dar, până atunci, vă dorim Călătorie Plăcută !
"
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2711
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvai tip M cu remorcă k3(neu)

Mesajde Dr2005 » Lun 15 Aug 2016, 22:41

Un articol din Adevărul, însoţit şi de câteva fotografii: http://adevarul.ro/locale/oradea/adus-v ... index.html

Adus de la Viena, tramvaiul de epocă a pornit la drum. Turiştii se pot plimba cu o garnitură de peste 90 de ani
4 august 2016, 22:44 de Claudia Bonchiş

În urmă cu 110 ani, pe străzile din Oradea îşi făcea apariţia primul tramvai. Orădenii, sau turiştii care se află în oraşul de pe Criş, pot retrăi plimbările din acele vremuri. Un tramvai adus de la Viena, similar cu cele care îi transportau pe orădeni acum un secol şi-a recăpătat strălucirea de altădată, fiind folosită să-i transporte prin oraş pe turişti. Pe 25 aprilie 1906, ziarul Nagyvárad descria apariţia primului tramvai în Oradea: „S-a întâmplat şi marea minune, incredibilul senzaţional, care a făcut să fiarbă sângele domol al orădeanului. Întregul oraş a năvălit în stradă... Chiar când se aşezau liniile ferate, aborigenul orădean credea că tramvaiul este încă muzica viitorului şi mai degrabă ar fi putut fi convins că, începând din 6 martie 1906, Crişul va curge invers decât că va porni tramvaiul. Cu toate acestea, el a pornit, într-adevăr, fără posibilitate de tăgadă, zău că a pornit tramvaiul”. În prima zi de funcţionare, s-au vândut peste 5.100 de bilete, la o populaţie de aproximativ 55.000 de locuitori, cât avea atunci Oradea. La 110 ani de la acest eveniment încă mai sunt oameni care îşi amintesc cum arătau primele tramvaie care au fost scoase din circulaţie între 1924 şi 1933. Şinele care străbat astăzi oraşul au trecut prin două războaie mondiale, în cel de-al doilea fiind distruse grav de bombardamente. În plan tehnic, societatea locală de transport public a avut o relaţie deosebită cu firma Siemens, care a fost răspunzătoare de montarea primelor linii electrificate şi de la care s-au şi cumpărat mai multe tramvaie (ultimele în perioada 2008-2009). Avântul economic pe care Oradea l-a luat în ultimii ani a adus cu sine şi o reînviere a istoriei oraşului. Dacă este cineva interesat de istoria oraşului, nu poate omite apariţia şi dezvoltarea transportului în comun. Tocmai de aceea, autorităţile locale s-au gândit să le ofere celor interesaţi nu doar accesul spre istoria tramvaielor, ci şi senzaţia de a călători cu un tramvai fabricat în 1928. Acesta va circula în fiecare weekend pe pe traseul Nufărul – Gara Centrală – B-dul Decebal – P-ţa Unirii – Nufărul, iar preţul pentru un bilet pentru adulţi este de 8 lei, iar pentru copii în vârstă de până la 14 ani, 4 lei. Biletele se vor elibera numai la Autogara Nufărul până înainte cu 15 minute de ora plecării în cursă a tramvaiului. „În mod normal nu am dori ca acest tramvai să oprească în staţii pentru că va fi greu să le explicăm oamenilor că este cu titlu rezervat. Va avea un bilet special cu preţul de 8 lei şi redus la 4 lei pentru copii. Numărul de locuri va fi limitat în prima fază la 50 – 60. Acest tramvai era ca şi un birou, folosit de firma de intervenţie din Viena. El a fost restaurat în depoul din Oradea, la un preţ de aproximativ 10.000 de lei. Putem să ne mândrim cu acest tramvai, eu am fost în mai multe tramvaie de epocă şi al nostru se poate compara cu oricare dintre cele cu care am fost. Motorul şi piesele sunt originale, de aproape 100 de ani. Nu putem fi siguri că nu se vor defecta, dar vom încerca să rezolvăm problemele care vor apărea în aşa fel încât să ne bucurăm mai mulţi ani de el. Toamna va circula sigur, dar pe timp de iarnă încă nu ştim sigur. În Oradea, tramvaie de acest tip au circulat până în 1982”, a spus Csuzi István, directorul general al OTL. Cei care vor dori să circule cu tramvaiul de epocă vor primi pe lângă bilet şi o broşură cu obiectivele turistice de pe traseul pe care îl vor străbate. Informaţii suplimentare se pot obţine la nr. de telefon 0359/434.507.
1.jpg
1.jpg (47.06 KiB) Vizualizat de 5905 ori

2.jpg
2.jpg (61.5 KiB) Vizualizat de 5905 ori

3.jpg
3.jpg (39.55 KiB) Vizualizat de 5905 ori

4.jpg
4.jpg (45.89 KiB) Vizualizat de 5905 ori
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2711
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei


Înapoi la Judeţul Bihor

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 0 vizitatori

cron
Acest site foloseşte cookie-uri - Termeni şi condiţii de utilizare
Powered by Dr2005