Automotor vs Locomotiva+Vagon

Avioane, nave şi alte mijloace de transport în comun

Automotor vs Locomotiva+Vagon

Mesajde Chimic » Lun 18 Apr 2016, 21:30

Buna seara,

Sunt nou pe acest forum si nu stiu daca intreb in rubrica corecta. Am un proiect la facultate si m-am gandit ca acest forum este cel mai ideal loc unde sa pun aceasta intrebare. Ce avantaje are un automotor fata de locomotiva+vagon?
Chimic
 
Mesaje: 1
Membru din: Mar 05 Apr 2016, 16:26

Re: Automotor vs Locomotiva+Vagon

Mesajde Dr2005 » Mie 20 Apr 2016, 22:40

Depinde la ce vrei să îl foloseşti şi câţi călători ai. Prin afara României deja există automotoare şi rame electrice la majoritatea trenurilor, pentru că au tonaj mai mic, deci şi consum de combustibil/energie mai mic, iar unele state aplică chiar şi taxe de utilizare a infrastructurii mai mici pentru astfel de trenuri. În plus, poţi să repartizezi uniform boghiurile motoare în tren, poţi să îl faci de totală aderenţă dacă vrei. Pe când la trenul clasic, ai locomotiva în faţă (sau în spate dacă ai un tren în regim push-pull) şi atât... iar ca să compensezi faptul că nu ai ,,tracţiune integrală", locomotiva trebuie să fie grea, ceea ce înseamnă consum mare. Iar locomotiva oricum e gândită pentru tonaje mari, un 060-DA are aproape 120 t şi consumă vreo 300 litri de motorină pe oră, pe când un Desiro consumă vreo 70 - 80 litri de motorină la 100 km.
Automotorul este şi mult mai uşor de manevrat, rebrusarea lui durează câteva zeci de secunde (se mută mecanicul în postul de conducere din celălalt capăt), spre deosebire de locomotivă, pe care trebuie să o scoţi de la tren, să o manevrezi pe altă linie şi să o bagi pe la capătul celălalt al trenului, după care iar ai de făcut proba frânei. Cuplarea/decuplarea e şi ea mai facilă, automotoarele noi având cuplă automată, iar calculatorul de bord rezolvând imediat diversele probe pe care la vagoane trebuie să le faci cu revizorul tehnic de vagoane sau alt agent autorizat.

Pe scurt, principalele avantaje (în opinia mea), ar fi:
- tonaj redus, implicit consum redus de carburant/energie
- uşor de manevrat, uşor de cuplat/decuplat
- aderenţă mai bună, poţi poziţiona osiile motoare pe toată lungimea trenului
- are drumuri de accelerare şi frânare mai scurte, astfel că poate scoate timpi de mers mai buni decât trenurile clasice (nu merge 2 km să ajungă de la 0 la 120 km/h, de exemplu)
- având timpi de manevră reduşi, poate efectua mai multe curse decât o locomotivă; se pretează la mers cadenţat
- pot fi uşor echipate cu frână electrică sau hidrodinamică (,,retarder"), după caz, ceea ce le creşte performanţele de frânare (de exemplu, ICE şi versiunile mai noi de TGV sunt rame electrice)
- costă mai puţin decât o locomotivă şi vagoanele necesare asigurării aceluiaşi număr de locuri
- sunt mai uşor de întreţinut, curăţat, supravegheat şi controlat decât un tren clasic

Dezavantaje:
- flexibilitate destul de limitată a compunerilor - deşi poţi să cuplezi mai multe automotoare în tracţiune multiplă, nu poţi face suplimentări masive de compunere (spre deosebire de locomotivă, care poate să tragă şi 5 vagoane şi 15 vagoane, chiar şi mai multe, dar limita pentru călători e de 15, ce e peste merge doar cu ordin de circulaţie; pe când Desiro poţi să pui doar maxim 3 unităţi)
- multe necesită cuple adaptor pentru cuplarea cu alte vehicule feroviare de alte tipuri, serviciile auxiliare nu pot fi alimentate de locomotive (deci dacă ai Desiro defect şi aduci DA-ul pentru ajutor, nu poţi alimenta aerul condiţionat din Desiro)
- la remiza/depoul de automotoare trebuie să ai şi personal specific reviziilor de vagoane (personal de curăţenie, personal de întreţinere a instalaţiilor, tapiţer ş.a.), pe lângă cel specific unui depou
- nu există încă automotoare cu paturi sau cuşete, deci trenurile de noapte e musai să fie făcute cu locomotivă şi vagoane

Totuşi, automotorul e o soluţie foarte bună pentru redus cheltuielile în transportul de călători, în România ar trebui introdus în număr cât mai mare, pe majoritatea secţiilor de circulaţie, la trenurile de zi, de scurt şi mediu parcurs. Practic, tot ce are acum 4 sau mai puţine vagoane ne-etajate sau 3 sau mai puţine vagoane etajate poate fi lejer înlocuit cu automotoare. Un Desiro are 120 locuri, un vagon etajat tot pe acolo, iar un vagon neetajat 80 (am luat nişte cazuri generale, nu toate vagoanele au 80 locuri). 4 vagoane deja înseamă 320 locuri, se pot înlocui cu 3 Desiro (360 locuri). Bine, eu am exemplificat cu automotoarele existente la noi, există automotoare şi rame electrice de capacităţi mai mari, chiar şi cu vagoane etajate.
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2711
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei


Înapoi la Alte mijloace de transport

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

Acest site foloseşte cookie-uri - Termeni şi condiţii de utilizare
Powered by Dr2005