Transport feroviar în Bulgaria

Transport feroviar în Bulgaria

Mesajde Dr2005 » Joi 02 Apr 2015, 23:28

Transport feroviar în Bulgaria

Infrastructura feroviară din Bulgaria este administrată de către BDZ (БДЖ/BDŽ) - Български държавни железници / Bălgarski dărjavni jelezniţi (în alfabetul internaţional Balgarski darzhavni zheleznitsi), companie de stat.
Reţeaua măsoară 4070 km, din care 126 de cale îngustă (760 mm), restul de ecartament normal.
Electrificarea este realizată la tensiunea nominală de 25 KV 50 Hz c.a., la fel ca în România.

Începând cu anul 2007 a fost începută reforma în domeniul feroviar (la solicitarea Comisiei Europene). Astfel, BDZ a fost reorganizată:
- BDZ - Balgarski darzhavni zheleznitsi - gestionarul de infrastructură
- BDŽ Putnicheski Prevozi - transport de călători
- BDŽ Tovarni Prevozi - transport de marfă
- BDŽ Traktzionen Podvizhen Sustav - locomotive
- BDŽ-Koncar Inc. - asociere cu firma Koncar pentru deschiderea şi exploatarea unei uzine de reparaţii. Uzina a fost deschisă la Sofia, s-a început modernizarea de locomotive EA... care au rămas nefinalizate, după cum scrie aici.

Nu există încă operatori feroviari privaţi de călători, însă la marfă operează Bullmarket, BZK (filială a GFR) şi DB Schenker. Acum câţiva ani şi societatea românească Unifertrans şi-a încercat norocul în Bulgaria, dar fără prea mare succes.
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2711
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Transport feroviar în Bulgaria

Mesajde Dr2005 » Joi 02 Apr 2015, 23:39

Staţia Sviştov
Imagine

Imagine
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2711
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Transport feroviar în Bulgaria

Mesajde Dr2005 » Joi 02 Apr 2015, 23:41

Locomotiva 55 138-2 cu trenul P 24205 (Sviştov - Levski):
Imagine

Vagonul 51 52 20-47 486-7 în compunerea trenului sus-menţionat:
Imagine

Imagine

Imagine
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2711
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Transport feroviar în Bulgaria

Mesajde Dr2005 » Vin 03 Apr 2015, 00:03

Prin oraşul Belene nu a mai trecut trenul de ceva ani (10?), făcându-se doar transporturi ocazionale de marfă (foarte ocazionale, după cum arată linia). Oraşul era legat de reţeaua feroviară prin linia Oreş - Belene. Staţia:
Imagine

La Belene s-a dorit construcţia celei de-a doua atomocentrală a Bulgariei (prima fiind la Kozlodui). Planurile actualei centrale au început să fie trasate în 1981, lucrările începând în 1987. În 1990, erau finalizate în proporţie de 80% lucrările la primele două reactoare dar, la fel ca în România (aveam şi noi fabrici şi combinate în construcţie pe atunci, de exemplu Călăraşi), lucrările au fost sistate. Proiectul a fost reluat în 2002, dar abia în 2009 s-a semnat un contract... abandonat, în cele din urmă, în 2013 din lipsă de finanţare.
Şi oraşul s-a dorit a fi sistematizat pentru a acomoda angajaţii centralei... azi cea mai mare parte din acele blocuri este pustie (un fel de Zimnicea în versiunea bulgărească), ele nefiind niciodată date în folosinţă.
Până la urmă, piesele celor două reactoare vor fi utilizate pentru un nou reactor la Kozlodui, deşi UE se cam opune, fiind vorba de tehnologie rusească. De altfel, una dintre condiţiile de bază pentru aderarea Bulgariei la UE a fost închiderea primelor 4 reactoare (din cele 6) de la Kozlodui.
Pentru alimentarea centralei, s-a prevăzut o nouă cale ferată, pornind tot din Oreş. Linia a fost construită, însă clădirile, peroanele şi o parte din abătute nu au fost finalizate niciodată. La cca. 1 km de intrarea în centrală s-a dorit construirea unei staţii de călători, care să deservească personalul centralei. Au fost începute lucrările la clădiri şi instalate 3 linii. Provizoriu (cred că provizoriu, nu avea rost să facă aşa investiţie şi să meargă la cale liberă) s-a circulat la cale liberă, pe o tentativă de SBW (macazuri cu chei, dar fără semnale - sau le-o fi refolosit BDZ la alte linii?). Nici remiza, nici triajul, de fapt nici staţia nu au fost finalizate, însă linia a servit la transportul materialelor pentru centrală.
Să vedem cum se prezintă astăzi această staţie.
- vedere spre Oreş, cu clădirea neterminată:
Imagine

- vedere spre centrală; se remarcă peronul dintre liniile 1 şi 2, neterminat, precum şi linia 1 balastată incomplet (probabil nefolosită). Clădirea din stânga ar fi putut servi ca remiză.
Imagine

Imagine

- macaz manual, cu contragreutate:
Imagine

Imagine

- cheia macazului:
Imagine[

- linia de evitare pentru vagoanele scăpate din centrală se termină brusc, într-o baltă:
Imagine

Deşi au trecut ani buni de la abandonarea acestui obiectiv, toate piesele sunt la locul lor, nici măcar un şurub lipsă nu am observat. Oare dacă era în România, în câte ore se evapora tot?
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2711
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Transport feroviar în Bulgaria

Mesajde Dr2005 » Lun 05 Oct 2015, 12:28

Bilet BDJ pătniceski prevozi pe relaţia Veliko Târnovo - Ruse. Teoretic sunt două trenuri - 40102 (Plachkovţi - Gorna Oriahoviţa) şi 40116 (Gorna Oriahoviţa - Ruse), practic e aceeaşi garnitură. Bulgarii însumează distanţele şi dau un singur bilet (nu ca la noi).
Biletul de 2 leva este pentru bicicletă.
scan0001.jpg
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2711
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Transport feroviar în Bulgaria

Mesajde Dr2005 » Dum 11 Oct 2015, 21:52

Trenul 460 la Borovo (întârziat cu vreo 30 minute):

Ultimele două vagoane merg la Bucureşti.

De remarcat că Ludmila vine tocmai de la Gorna Oriahoviţa, pentru că CFR Călători nu-şi (mai) duce GM-ul până în Ruse.
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2711
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei


Înapoi la Bulgaria

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 0 vizitatori

Acest site foloseşte cookie-uri - Termeni şi condiţii de utilizare
Powered by Dr2005