Microbuze (midibus) electrice - date legate despre acestea

Discuţii generale despre autobuze, autocare şi alte vehicule asimilate acestora conform legilor în vigoare, prezentări de vehicule şi tehnologii noi

Microbuze (midibus) electrice - date legate despre acestea

Mesajde heliptor » Joi 31 Aug 2017, 07:52

Va salut!

Sunt in clasa a X -a si vreau sa fac un proiect prin care sa arat ca tranportul in comun ar fi mai rentabil si mai eco-friendly decat clasicul trasnport in comun la nivelul unui orasel (unde ma aflu eu).

Ideea e ca nu gasesc nicio informatie despre microbuze electrice gen: capacitate, autonomie, preturi.

Tot ce gasesc sunt doar autobuze electrice, autobuze care ar fi mult prea mari pentru oraselul meu.

Tot ce am gasit pana acum este despre niste microbuze electrice aduse in portugalia: http://www.epomm.eu/index.php?id=2771&l ... dy_id=2625


Aveti voi la dispozitie alte link-uri cu acest gen de informatii (capacitate, autonomie, pret samd) referitor la microbuze(midibus-uri) electrice? :)

M-ati ajuta foarte mult. :)
heliptor
 
Mesaje: 1
Membru din: Mie 30 Aug 2017, 11:34

Re: Microbuze (midibus) electrice - date legate despre acest

Mesajde Dr2005 » Joi 31 Aug 2017, 19:45

Salut.

Eco-friendly - cel puţin raportat la zona prin care circulă - e clar să sunt, însă rentabile... E drept, sistemele mari de transport în comun primesc fonduri importante de la autorităţile locale pentru investiţii şi pentru acoperirea găruilor din buget cauzate de menţinerea aceluiaşi tarif pe toate traseele (şi la Bucureşti un autobuz de pe 185 va produce mult mai puţini bani pentru RATB decât unul de pe 385) şi de menţinerea unei reţele care să deservească şi zonele cu populaţie mai redusă. Însă sistemele din oraşele mici primesc foarte puţini bani, unele chiar deloc, ceea ce se traduce în preţuri mari ale unui bilet (2 - 3 lei/călătorie), vehicule vechi şi în subvenţii date cel mult pentru acoperirea reducerilor pentru elevi/studenţi şi pensionari (şi nici alea nu se dau peste tot). Prin urmare, mă cam îndoiesc că vreo localitate mică din România îşi va permite prea curând astfel de vehicule.

În afară situaţia e alta, dar şi acolo numărul de autobuze 100% electrice e redus. De exemplu, Viena are 12 minibuze electrice Rampini E 80, care au costat în jur de 400.000 euro/bucata (adică aproximativ preţul unui troleibuz de 12 m sau al unui autobuz diesel articulat), la care se adaugă două staţii de încărcare rapidă la 90.000 euro fiecare şi o staţie de încărcare în depou la 320.000 euro, vezi LINK. Partea electrică este produsă de Siemens (vezi LINK).

Pliant Rampini:
Electric Alè E 80-1489494209829-212.pdf
(1.2 MiB) Descărcat de 7 ori


Încărcarea bateriilor - pentru autobuzele din Viena - se face la cap de linie cu ajutorul unui dispozitiv asemănător cu un pantograf. Doar asemănător, pentru că ,,patina" e împrăţită în două părţi, pentru + şi -.
Imagine
8308-100 by transport-in-comun.ro, on Flickr
Imagine
8308-101 by transport-in-comun.ro, on Flickr
Imagine
8302-099 by transport-in-comun.ro, on Flickr
Imagine
8302-101 by transport-in-comun.ro, on Flickr
Imagine
8302-100 by transport-in-comun.ro, on Flickr
Imagine
8302-102 by transport-in-comun.ro, on Flickr
Imagine
8302-103 by transport-in-comun.ro, on Flickr
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 1460
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Microbuze (midibus) electrice - date legate despre acest

Mesajde Dr2005 » Joi 31 Aug 2017, 20:21

În Budapesta s-au achiziţionat 20 de midibuze produse de firma MABI-BUS, fiind vorba de Modulo Electric. Banii au venit de la Ministerul Dezvoltării Naţionale, care, conform unui comunicat de presă, ar fi costat 12,6 milioane de euro cu tot cu staţia de încărcare. Se spune că autonomia lor ar fi de circa 200 km la o singură încărcare (100 km după altă sursă, deci cred că, de fapt, e vorba de 100 km), însă traseul pe care merg implică rampe destul de mari (de la Szel Kalman Ter până la Castel), prin urmare la coborâre se pot reîncărca bateriile din funcţionarea motorului în regim de generator.
Pagina de Facebook a producătorului: https://www.facebook.com/modulobus/


Imagine
NLE-851-100 by transport-in-comun.ro, on Flickr
Imagine
NLE-852-100 by transport-in-comun.ro, on Flickr
Imagine
NLE-851-101 by transport-in-comun.ro, on Flickr

------
Cu siguranţă mai există şi alţi producători de vehicule 100% electrice, de exemplu Solaris are un model de 8,9 m - https://www.solarisbus.com/en/vehicles/ ... o-electric ; https://en.wikipedia.org/wiki/Solaris_U ... E_electric . Totuşi, am preferat să aleg două modele pe care le-am văzut în circulaţie şi care au depăşit stadiul de prototip.



------
Personal, la acest moment nu am prea mare încredere în autobuzele (sau alte vehicule pe pneuri) complet electrice (cu excepţia troleibuzelor, desigur). Nu din vina motoarelor, motorul electric e superior din toate punctele de vedere celui termic, fie că vorbim de benzină, motorină sau GPL. Necesită o întreţinere mai redusă (sau chiar deloc, în cazul motoarelor asincrone trifazate cu rotor în scurtcircuit, cum sunt şi cele utilizate pe aceste midibuze), este mai uşor, cu reglarea corespunzătoare are o infinitate de trepte de reglare (nu 5 - 6 viteze ca la cutia de viteze a unui autobuz cu motor diesel), ba chiar se autoreglează în mers, deci nu mai ai nevoie de ambreiaj. Însă are 2 dezavantaje: e scump sistemul de reglare (de obicei costă cât motorul sau mai mult) şi, cel mai important, tehnologia bateriilor mai are mult de evoluat. La ce bun că ai un motor fiabil, dacă nu ai o sursă de energie adecvată? Dar, cu timpul, tehnologia bateriilor va evolua suficient pentru a mări durata de viaţă a acestora, că asta e buba mare acum, mai mare decât autonomia: bateria moare în câţiva ani şi e destul de scump de înlocuit - de fapt eficienţa oricărui acumulator, indiferent cât de mic este, scade pe măsură ce e reîncărcată de mai multe ori, exemplele le avem şi în viaţa de zi cu zi - baterii NiMh, baterii Li-Ion sau LiPo pentru telefoane, ba chiar şi bateriile auto (da, toate acestea sunt tehnologii diferite una de alta, dar toate au dezavantajul scăderii eficienţei după un anumit număr de reîncărcări). Până atunci, chiar nu înţeleg de ce producătorii nu se concentrează asupra vehiculelor hibride - motor diesel + generator + motor electric şi sistem de acţionare (transmisia diesel-electrică se foloseşte la locomotive de vreo 70 de ani fără probleme; e drept, acolo vorbim de alte dimensiuni ale agregatelor şi de alte puteri necesare... la un midibuz îţi trebuie 150 - 200 cp, nu 2100). E drept, asta ar adăuga câteva sute de kg în plus autobuzului dar, stai, scăpăm de bateriile grele şi consumatoare de spaţiu.
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 1460
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei


Înapoi la Autobuze

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

cron
Acest site foloseşte cookie-uri - Termeni şi condiţii de utilizare
Powered by Dr2005