Tramvaie Tatra T4R

Discuţii generale despre tramvaie, prezentări de vehicule şi tehnologii noi în domeniul tramvaielor şi infrastructurii acestora

Tramvaie Tatra T4R

Mesajde Dr2005 » Lun 24 Feb 2014, 10:51

Tatra T4R

Tramvaiele Tatra T4R au fost produse de către uzinele CKD Praga, după licenţă PCC.
Au fost produse 320 vagoane pentru România:
- pentru Arad: 100 buc (1974-1981)
- pentru Brăila: 10 buc (1978)
- pentru Bucureşti: 130 buc (1973-1975)
- pentru Galaţi: 10 buc (1978)
- pentru Iaşi: 70 buc (1978-1981)

În prezent, la Bucureşti mai sunt 80 vagoane, la Arad 2. Din Brăila au dispărut în 2005, în Galaţi nu ştiu dacă au apucat Revoluţia, iar din Iaşi au fost retrase şi dezmembrate în 2008 (din nişte motive absolut discutabile), cu excepţia vagonului #262, rămas vagon de serviciu.

Pe site-ul http://www.tatrabahn.de se găsesc informaţii interesante despre vagoanele produse de CKD Praga. Tot acolo se găseşte şi un material de prezentare al CKD: http://www.tatrawagen.de/werbeprospekt.pdf

Date tehnice:
Tipul: vagon motor cu 2 boghiuri cu câte 2 osii
Formula osiilor: Bo'Bo
Ecartamentul căii: 1435 mm (1000 mm pentru Arad şi Iaşi)
Lungimea peste tampoane: 15200 mm
Lungimea caroseriei: 14000 mm
Lăţimea vagonului: 2200 mm
Înălţimea vagonului: 3063 mm
Ampatamentul vagonului: 6400 mm
Ampatamentul boghiului: 1900 mm
Locuri pe scaune: 20
Locuri în picioare: 77
Tipul motorului electric de tracţiune: TE 022 B
Puterea motoarelor: 4 * 40 kW
Servicii auxiliare: grup convertizor motor + generator (convertizor static ICPE-SAERP pe unele vagoane din Bucureşti)
Viteza maximă: 65 km/h
Tracţiune multiplă: maxim 2 unităţi


Galerie foto - Bucureşti
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 1357
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaie Tatra T4R

Mesajde Dr2005 » Lun 24 Feb 2014, 13:43

1. Boghiuri

Fiecare boghiu are câte două osii. Cutiile de osie sunt fixate rigid de cadrul de boghiu (osiile rămân paralele între ele şi la curbe), astfel că nu există suspensie primară.

IMG_6977.jpg

IMG_6975.jpg


- cutie de osie:
IMG_7033.jpg
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 1357
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaie Tatra T4R

Mesajde Dr2005 » Lun 24 Feb 2014, 13:46

Forţa de tracţiune este transmisă de la motor la osie cu ajutorul unui ax cardanic. Osia şi atacul de osie sunt acoperite cu o carcasă fixată de cutiile de osie.
IMG_6970.jpg

IMG_6971.jpg

IMG_6976.jpg

IMG_7034.jpg


Motoarele sunt fixate pe două traverse intermediare. Aceste traverse sunt fixate cu şuruburi de cele două lonjeroane, iar la capetele lor se găsesc câte doua elemente de cauciuc, pentru a asigura prinderea lor elastică.
IMG_6970.jpg


Axul cardanic este trecut pe sub traversa dansantă:
IMG_7035.jpg


Atacul de osie şi axul cardanic - demontate:
3362-Mil-014.jpg

3362-Mil-007.jpg

3362-Mil-010.jpg

3362-Mil-012.jpg

3362-Mil-013.jpg
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 1357
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaie Tatra T4R

Mesajde Dr2005 » Lun 24 Feb 2014, 13:50

Pe traversa dansantă se găseşte crapodina inferioară. Pe şasiul vagonului se găseşte crapodina superioară (cred că vă daţi seama din poze care e inferioară şi care e superioară).
IMG_7026.jpg

IMG_7036.jpg


Frâna de staţionare acţionează direct asupra unui tambur fixat pe axul motorului, cu ajutorul unor came. Este uşor de blocat şi deblocat manual cu ajutorul unei pârghii, spre deosebire de federul/pompa de V3A, unde ai nevoie de chei speciale, de muşchi şi de mult noroc (că dacă a intrat ceva în feder şi l-a blocat, degeaba dai la cheie).
IMG_7038.jpg


Boghiurile sunt prevăzute şi cu frână electromagnetică. Să vedem câteva patine de frână:
IMG_6978.jpg

IMG_7004.jpg
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 1357
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaie Tatra T4R

Mesajde Dr2005 » Lun 24 Feb 2014, 14:00

2. Motoare electrice de tracţiune tip TE 022 B, puterea nominala 40 kW

Observaţi rotorul şi periile colectoare la primul motor, iar la cel din fundal se observa şi zona pe care acţionează frâna de staţionare. La partea superioara se observă şi burduful prin care se asigură ventilarea forţată.
IMG_7039.jpg


Acţionarea motoarelor se face cu ajutorul unui accelerator. Pe acesta sunt montate 99 de rezistenţe, ce sunt introduse / scoase din circuit de piesele în mişcare din partea superioară care, la rândul lor, sunt acţionate de un motor de c.c. alimentat la 24V.
IMG_6992.jpg

IMG_6989.jpg
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 1357
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaie Tatra T4R

Mesajde Dr2005 » Lun 24 Feb 2014, 14:03

3. Priza de curent

Vagoanele au fost echipate cu pantograf simetric, ce se păstrează în continuare pe vagoanele din Bucureşti. Depoul Militari dispune de stand pentru reglarea pantografelor de Tatra.
IMG_6994.jpg


Iniţial, între pantograf şi acoperiş erau utilizaţi izolatori din bachelită, înlocuiţi ulterior pe majoritatea vagoanelor cu cei din porţelan.
Pantograf cu izolatori din bachelită:
IMG_8671.jpg

Copy of IMG_8671.JPG
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 1357
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaie Tatra T4R

Mesajde Dr2005 » Lun 24 Feb 2014, 14:05

4. Aparatul de salvare
3381-Mil-003.jpg


5. Grupul static
Grupul static pentru serviciile auxiliare se compune din motor de c.c. alimentat la 750 V şi generator de curent la tensiunea de 28 V
3381-Mil-005.jpg


---
Diverse contactoare:
3381-Mil-004.jpg

3381-Mil-010.jpg
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 1357
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaie Tatra T4R

Mesajde Dr2005 » Lun 24 Feb 2014, 14:08

5. Acţionarea uşilor
Uşile sunt acţionate electric, cu ajutorul unui motor de curent continuu
3362-Mil-004.jpg


6. Postul de conducere
Bordul:
3401-Mil-017.jpg

3401-Mil-018.jpg

3401-Mil-019.jpg

3401-Mil-020.jpg


--
Nu cred că mai are rost să public fotografii cu interiorul, galeria foto cuprinde destule.
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 1357
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei


Înapoi la Tramvaie

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

cron
Acest site foloseşte cookie-uri - Termeni şi condiţii de utilizare
Powered by Dr2005