Automotoare seria 77 - Malaxa 900

Discuţii şi prezentări automotoare diesel şi rame electrice

Automotoare seria 77 - Malaxa 900

Mesajde Dr2005 » Mar 03 Feb 2015, 01:22

Sunt automotoare pe două osii, cu transmisie mecanică, destinate traficului de scurt parcurs, construite de Uzinele ,,Nicolae Malaxa" între anii 1935 şi 1950.

De-a lungul timpului, au suferit numeroase modernizări şi remotorizări. Iniţial erau echipate cu motoare Ganz cu puterea nominală de 120 CP la 1350 rot/min, având locuri de clasa a IIa şi a IIIa. După desfiinţarea vagoanelor de clasa a IIIa, au fost înmatriculate ca Bm mot, toate locurile fiind considerate clasa a IIa.
O dată cu reparaţiile capitale desfăşurate în perioada 1960 - 1970 (1972?), au primit motorul RABA-MAN D2156 HMN8 cu puterea nominală 180 CP (cel puţin atâţia spune MARUBul într-un material de prezentare) şi turaţia nominală de 2250 rot/min. Tot atunci, automotoarele au fost echipate doar cu banchete de clasa a IIa, din lemn, peste care s-au ataşat perne din burete, învelite în material plastic, iar cutia a fost vopsită în verde (un astfel de automotor se găseşte în proprietatea Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă ,,C.F.R. Marfă" S.A., remiza Piatra Olt; este vopsit în culorile societăţii şi nefuncţional, având revizia expirată).
Începând cu anul 2000, odată cu ,,modernizarea" cu ocazia reparaţiei generale, automotoarele au fost dotate cu scaune din plastic, astfel oferind 54 locuri pe scaune şi 5 strapontine, la care se adaugă 25 locuri în picioare. Automotoarele au fost vopsite în roşu/vişiniu cu partea mediană albă, apoi în roşu/vişiniu cu gri în zona geamurilor. Şi la următoarea RG s-au păstrat aceleaşi caracteristici, cu excepţia automotoarelor 903 şi 998, care au fost revopsite în albastru în urma RG-ului.
Începând cu anul 2008 s-a trecut la modernizarea automotoarelor, contractul fiind atribuit MARUB Braşov. Cu această ocazie, automotoarele au primit motorul Volvo Penta TAD 720 VE, cu 6 cilindrii în linie şi puterea nominală 160 kW (226 CP). La acesta este cuplată o cutie de viteze automată Allison 3000 cu 4 viteze. Tot cu ocazia acestei modernizări, au fost instalate computere de bord, iar automotoarele pot circula în tracţiune multiplă (2 unităţi). Vehiculele au fost vopsite în galben-verde. Au fost modernizate 10 unităţi.
În anul 2010 a fost organizată o nouă licitaţie, contractul fiind adjudecat de către S.C. Petroutilaj S.A. Câmpina. Această uzină a adus mici modificări proiectului, astfel compartimentul motorului a devenit mai mic (fiind instalate mai multe scaune), iar cabina mecanicului a fost separată (au trebuit 80 de ani pentru asta...). Au fost folosite alte mufe pentru cuplarea multiplă, însă automotoarele astfel modernizate pot circula în tracţiune multiplă cu cele modernizate de MARUB, existând adaptoare. Automotoarele modernizate la Câmpina au fost vopsite într-o schemă roşu-gri, asemănătoare cu cea a locomotivelor seria 477.
Începând cu anul 2014, cu ocazia reparaţiei generale, automotoarele modernizate la MARUB sunt revizuite de către S.C. Petroutilaj S.A. Câmpina, fiind aduse la nivelul celor modernizate deja acolo.

De precizat că automotoarele numerele 901, 911, 915, 921, 945 (şi, probabil, şi altele) provin din transformarea unor vagoane de călători (901, 911, 915 şi 921 originale au fost pierdute/rechiziţionate de ruşi după al Doilea Război Mondial), unele chiar cu cutie de lemn (945), care au fost renumerotate cu numerele automotoarelor distruse/pierdute după al Doilea Război Mondial. În cadrul reparaţiilor capitale din anii '60, aceste automotoare au fost aduse la nivelul celor construcţie nouă.

Merită amintite şi experimentele făcute cu cutii ,,aerodinamice", asemănătoare celor ale automotoarelor seria 78, dintre care se mai păstrează 5 unităţi: 77-0141-0, 77-0927-0 (în conservare în Dep. Palas), 77-0938-9 (CFR Marfă, exponat la Dep. Dej Triaj), 77-0955-3 (în Dep. Braşov, descompletat), 77-0982-7 (CFR S.A., expus în Teiuş)

Pe lângă transportul de călători, câteva automotoare au ajuns vehicule pentru uzul administraţiei, sfârşind la Societatea de Întreţinere Mecanizată a Căii, Sudarec sau la C.F.R. S.A. (923 - conservat în Jebel, 950 - Buzău, era funcţional în 2013), iar automotorul 949 a ajuns la C.F.R. Marfă.

În privinţa transportului de călători, astfel de automotoare sunt arondate depourilor:
- Arad (Arad - Curtici, dar mai mult stau ca rezerve)
- Piteşti (Piteşti - Piatra Olt, Piatra Olt - Caracal, Piatra Olt - Craiova, Craiova - Calafat, Piatra Olt - Rm. Vâlcea - Sibiu)
- Ploieşti (momentan fără obiectul muncii, 2 sunt închiriate la Regiotrans ca vehicule de rezervă)
- Suceava (Suceava - Dorneşti, Suceava - Vereşti - Botoşani)
- Timişoara (Timişoara - Stamora Moraviţa, Timişoara - Buziaş - Lugoj)
[Completările sunt bine-venite!]

Date tehnice:
Malaxa.png


Galerie foto
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 1277
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei


Re: Automotoare seria 77 - Malaxa 900

Mesajde Dr2005 » Sâm 28 Mar 2015, 00:18

77-0953-8 ca tren R 9406 (Piatra Olt - Caracal), în staţia Caracal
Imagine77-0953-8-R9406(P.Olt-Caracal)-Caracal-001 by transport-in-comun.ro, on Flickr

- interiorul - călătorii nu apreciază deloc, parcă ar fi transportat vite. Au spart pereţii, au distrus învelişul scaunelor, ba chiar un scaun lipsea.
Imagine77-0953-8-R9406(P.Olt-Caracal)-Caracal-002 by transport-in-comun.ro, on Flickr
Imagine77-0953-8-R9406(P.Olt-Caracal)-Caracal-003 by transport-in-comun.ro, on Flickr
Imagine77-0953-8-R9406(P.Olt-Caracal)-Caracal-004 by transport-in-comun.ro, on Flickr
Imagine77-0953-8-R9406(P.Olt-Caracal)-Caracal-005 by transport-in-comun.ro, on Flickr
Imagine77-0953-8-R9406(P.Olt-Caracal)-Caracal-006 by transport-in-comun.ro, on Flickr
Imagine77-0953-8-R9406(P.Olt-Caracal)-Caracal-007 by transport-in-comun.ro, on Flickr

O filmare din interior:
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 1277
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Automotoare seria 77 - Malaxa 900

Mesajde 133 » Dum 28 Aug 2016, 19:43

Hai sa bagam si seria 78 tot in topicul asta.
Fişiere ataşate
CAM01915.jpg
Tulcea, impreuna cu Desiro-ul pentru Bucuresti Nord.
https://www.flickr.com/photos/146817144@N02/

Give a good man fire power and he will never run out of people to kill.
Avatar utilizator
133
 
Mesaje: 1177
Membru din: Joi 07 Apr 2016, 22:04


Înapoi la Automotoare şi rame electrice

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 2 vizitatori

cron
Acest site foloseşte cookie-uri - Termeni şi condiţii de utilizare
Powered by Dr2005