Pagina 1 din 1

Locomotive electrice seria 480 - ,,Transmontana"

MesajScris: Lun 10 Feb 2014, 11:23
de Dr2005
Locomotive electrice seria 480 - ,,Transmontana"

Locomotiva ,,Transmontana" reprezintă prima locomotivă realizată în România dotată cu motoare electrice de tracţiune (m.e.t.) asincrone trifazate. Utilizarea acestor m.e.t.-uri, MTA-ES-108, care au aceleaşi dimensiuni cu vechile motoare de curent continuu LJE 108-1, a permis mărirea puterii locomotivei de la 5100 kW (locomotivă seria 47) la 6000 kW în regim nominal (de durată), respectiv de la 6600 kW la 7422 kW în regim de scurtă durată (7422 kVA fiind puterea maximă a înfăşurării de tracţiune a transformatorului). Motoarele sunt suspendate de boghiu, transmisia cu roti dinţate cilindrice fiind acţionată printr-un arbore de torsiune, antrenat de rotorul m.e.t.-ului.
Locomotiva este echipată cu un singur transformator principal, ce asigură atât alimentarea celor şase m.e.t.-uri , cât şi a serviciilor auxiliare şi a încălzirii trenului. Curentul alternativ utilizat are frecvenţa nominală de 50 Hz. Caracteristici principale:
1.JPG

Motoarele sunt actionate cu ajutorul a şase convertizoare (câte unul pentru fiecare m.e.t.). Astfel, până la atingerea tensiunii nominale, reglarea turaţiei motoarelor se realizează prin varierea tensiunii, iar la atingerea valorii nominale a tensiunii se foloseşte varierea frecvenţei curentului. Fiecare convertizor are următoarele caracteristici: tensiunea nominală de alimentare: 1.050 V; tensiunea nominală de ieşire 1.200 V; frecvenţa tensiunii de ieşire: 0 ... 125 Hz; curentul nominal de ieşire: 650 A.
Serviciile auxiliare ale locomotivei sunt asigurate, în principal, cu motoare electrice trifazate (3 x 380 V, 50 Hz), alimentate de la înfăşurarea pentru servicii auxiliare a transformatorului . Această înfăşurare poate furniza o putere de 200 kVA, la o tensiune de 394 V şi o intensitate maximă de 508 A.
Încălzirea trenului se realizează printr-o sursă de alimentare la tensiunea de 1500 V c.a. şi frecvenţa de 50 Hz, puterea maximă fiind de 700 kVA si intensitatea maximă a curentului de 467 A.
Locomotiva este echipată cu frână pneumatică indirectă (automată) Knorr KE-GPR, comandată cu robinete FHD4-EP şi distribuitor de aer tip KE. Opţional, sistemul permite şi utilizarea instalaţiei electropneumatice. Deasemenea, locomotiva este prevăzută şi cu frână directă. Aerul necesar este asigurat de un compresor cu şurub tip ECE 3,5 LE, acţionat de un motor electric asincron cu o putere nominală de 37 kW.
Acest tip de locomtivă este echipat şi cu frână electrică. Frânarea recuperativă se realizează cu ajutorul celor 6 convertizoare. Deasemenea, în cazul în care frânarea recuperativă nu este posibilă, se trece la frânarea reostatică, curentul astfel obţinut fiind debitat pe rezistente.
Boghiurile sunt realizate asemănător cu cele utilizate de celelalte locomotive electrice de 5100 kW. Astfel, acestea sunt echipate cu osii cu roţi monobloc, diametrul fusului osiei fiind de 170 mm. S-au adus modificări suspensiei secundare. Astfel, fată de modelele vechi, locomotiva seria 480 aduce suspensie secundară tip Hourglass (câte două elemente pe fiecare parte a boghiului), în locul perechilor de arcuri elicoidale. În anul 2012, suspensia secundară tip Hourglass a fost înlocuită cu suspensie cu arcuri elicoidale, de acelaşi tip cu cea folosită pe toate locmotivele 060-EA.
Locomotiva este echipată cu pantografe produse de firma Stemman-Technik.
Farurile sunt alcătuite din LED-uri, iar confortul mecanicului este asigurat prin izolarea şi climatizarea posturilor de conducere. De asemenea, oglinzile retrovizoare au fost înlocuite cu camere de luat vederi, imaginile putând fi vizualizate pe câte un monitor în fiecare post de conducere. Locomotiva poate fi urmărită şi localizată prin GPS. În ceea ce priveşte echipamentele de siguranţă, locomotiva este aptă a circula atât pe reţeaua de căi ferate din România, cât şi pe cea din Ungaria.

Date tehnice:
2.JPG


Galerie foto

Re: Locomotive electrice seria 480 - ,,Transmontana"

MesajScris: Lun 10 Feb 2014, 11:27
de Dr2005
91 53 480 004-7 (DB Schenker România) în staţia Predeal:
Imagine

Imagine

Imagine

Imagine

După ce am coborât cu bicicleta, ne-a ajuns şi ea la intrarea în Braşov:
Imagine

Re: Locomotive electrice seria 480 - ,,Transmontana"

MesajScris: Dum 04 Mai 2014, 20:37
de Rathgeber2523
91 53 480 006-2 (DB Schenker România) in Ploiesti SUD
Fotografie1310.jpg

Fotografie1313.jpg

Re: Locomotive electrice seria 480 - ,,Transmontana"

MesajScris: Vin 05 Iun 2015, 14:13
de Dr2005
480 003-9 - Brazi
Imagine

Re: Locomotive electrice seria 480 - ,,Transmontana"

MesajScris: Vin 26 Iun 2015, 21:06
de Andrey
25.06.2015

480-001-3

Picture 054.jpg


Picture 060.jpg


Picture 061.jpg

Re: Locomotive electrice seria 480 - ,,Transmontana"

MesajScris: Mar 21 Iun 2022, 10:01
de AndreiSYA
20.06.2022


- 480 005 - DB Cargo - M800


480 005.JPG