Locomotive diesel electrice seriile 60/62/67
Scris: Lun 27 Ian 2014, 21:52
Locomotive diesel electrice de 2100 CP (seriile 60/62/67 - 060-DA/DA1)
Proiectată în 1956, prima locomotivă seria 060-DA, cu numărul 001, a ieşit din fabrica SLM Wintherthur în anul 1959. Locomotiva era echipată cu motor Diesel de 2100 CP, construit de fima Sulzer Wintherthur, echipament electric furnizat de firma BBC Baden şi partea mecanică produsă de SLM Wintherthur. Alte 5 locomotive au fost livrate Căilor Ferate Române în acelaşi an. Următoarele 2483 de locomotive au fost produse (sub licenţă) în România, la Electroputere Craiova, motorul fiind construit la Uzinele Reşiţa, iar boghiurile la Caromet Caransebeş. C.F.R. a recepţionat un număr de 1404 unităţi (împărţite în 1998 între societăţile rezultate din destrămarea S.N.C.F.R.), alte 160 fiind folosite de unităţile industriale mari. Câteva dintre locomotivele C.F.R.-ului au fost prevăzute cu boghiuri pentru ecartament de 1.520 mm şi cuplă SA-3 pentru a fi utilizate pe liniile din zona graniţelor cu Republica Moldova şi Ucraina (pe atunci ambele făceau parte din U.R.S.S.), fiind încadrate în seria 67. Restul locomotivelor a fost exportat în Bulgaria, China şi Polonia. Ulterior, operatori din Ungaria, Italia, Iran sau Spania (pentru cei 1600 km de cale ferată cu ecartament standard din această ţară) au cumparat la mâna a doua asemenea locomotive.
Date tehnice:
Ecartamentul....................................................................1.435 [mm];
Formula osiilor...................................................................Co-Co;
Puterea ............................................................................. 2.100 [CP];
Viteza maximã .......................................100 km/h (120 km/h – DA1);
Masa proprie a locomotivei:
– nealimentatã.....................................................................109,2 [t];
– alimentatã 2/3......................................................................114 [t];
– complet alimentatã...........................................................116,2 [t];
Sarcina maximã pe osie........................................................19,36 [t];
Forţa de tracţiune la demaraj....................................................35 [tf];
Diametrul roţilor cu bandaje noi.......................................1.100 [mm];
Distanţa între pivoţii boghiurilor......................................9.000 [mm];
Ampatamentul total........................................................12.400 [mm];
Lungimea locomotivei (inclusiv tampoanele)................17.000 [mm];
Lãţimea cutiei locomotivei...............................................3.000 [mm];
Înãlţimea locomotivei mãsuratã de la ciuperca şinei.........4.270 [mm];
Raza minimã admisã pentru curbe:
– în depou..............................................................................100 [m];
– în linie curentã....................................................................275 [m].
Motorul diesel: Sulzer 12LDA-28
Numãrul cilindrilor........................................12 (2 × 6 cilindri în linie);
Diametrul cilindrului................................................................280 mm;
Cursa pistonului........................................................................360 mm;
Masa proprie...................................................................21.000 kg;
Presiunea medie efectivã...................................................10,2 kgf/cm2;
Viteza medie a pistonului..............................................................9 m/s;
Turaţia la mers în gol...........................................................350 rot/min;
Turaţia normalã la mers în sarcinã.......................................750 rot/min;
Presiunea nominalã de supraalimentare...............................1,1 kgf/cm2;
Puterea efectivã dezvoltatã pe stand...............2.300 CP/1 = 750 rot/min;
Puterea dezvoltatã pe locomotivã în condiţiile de climã din România:
– presiune atmosfericã...........................................750 mm col Hg;
– temperatura exterioarã.......................................................35 °C;
– umiditate relativã a aerului 80%............2.100 CP la 750 rot./min.
Generatorul principal: tip GCE 1 100/10
– puterea nominalã................................................................1.350 KW;
– turaţia nominalã...........................................................1.080 rot./min.;
– tensiunea maximã de scurtã duratã............................................990 V;
– curentul maxim de scurtã duratã.............................................3.900 A;
– curentul maxim de excitaţie.........................................................21 A;
– numãrul de poli principali...............................................................10;
– numãrul de poli auxiliari.................................................................10.
Motoare electrice de tracţiune: 6
Puterea: 200 kW (regim continuu) / 194 kW (regim uniorar)
Tensiunea: 275 V (regim continuu) / 250 V (regim uniorar) / 460 V (regim de scurtă durată)
Curent: 820 A (regim continuu) / 900 A (regim uniorar) / 1300 A (regim de scurtă durată)
Turaţie: 495 rot/min (regim continuu) / 425 rot/min (regim uniorar) / 2300 rot/min (regim de scurtă durată)
Masa motorului: 2500 kg
Frână automată tip Knorr, cu robinet Knorr D2
Pentru CFR Călători, o parte din locomotive au fost echipate în urmă cu câţiva ani cu generatoare pentru alimentarea electrică a trenului. De asemenea, au existat numeroase modernizări mai mici sau mai mari, începând cu cea efectuată de ElectroPutere în colaborare cu General Motors (practic s-au reconstruit locomotivele, păstrându-se doar şasiul, boghiurile şi motoarele electrice de tracţiune), cu cele făcute de Remarul 16 Februarie (motor CAT) şi cu numeroasele cazuri de înlocuit anumite echipamente (de ex. compresor, acţionarea auxiliarelor etc.).
Galerie foto seria 60; Galerie foto seria 62; Galerie foto seria 67
Proiectată în 1956, prima locomotivă seria 060-DA, cu numărul 001, a ieşit din fabrica SLM Wintherthur în anul 1959. Locomotiva era echipată cu motor Diesel de 2100 CP, construit de fima Sulzer Wintherthur, echipament electric furnizat de firma BBC Baden şi partea mecanică produsă de SLM Wintherthur. Alte 5 locomotive au fost livrate Căilor Ferate Române în acelaşi an. Următoarele 2483 de locomotive au fost produse (sub licenţă) în România, la Electroputere Craiova, motorul fiind construit la Uzinele Reşiţa, iar boghiurile la Caromet Caransebeş. C.F.R. a recepţionat un număr de 1404 unităţi (împărţite în 1998 între societăţile rezultate din destrămarea S.N.C.F.R.), alte 160 fiind folosite de unităţile industriale mari. Câteva dintre locomotivele C.F.R.-ului au fost prevăzute cu boghiuri pentru ecartament de 1.520 mm şi cuplă SA-3 pentru a fi utilizate pe liniile din zona graniţelor cu Republica Moldova şi Ucraina (pe atunci ambele făceau parte din U.R.S.S.), fiind încadrate în seria 67. Restul locomotivelor a fost exportat în Bulgaria, China şi Polonia. Ulterior, operatori din Ungaria, Italia, Iran sau Spania (pentru cei 1600 km de cale ferată cu ecartament standard din această ţară) au cumparat la mâna a doua asemenea locomotive.
Date tehnice:
Ecartamentul....................................................................1.435 [mm];
Formula osiilor...................................................................Co-Co;
Puterea ............................................................................. 2.100 [CP];
Viteza maximã .......................................100 km/h (120 km/h – DA1);
Masa proprie a locomotivei:
– nealimentatã.....................................................................109,2 [t];
– alimentatã 2/3......................................................................114 [t];
– complet alimentatã...........................................................116,2 [t];
Sarcina maximã pe osie........................................................19,36 [t];
Forţa de tracţiune la demaraj....................................................35 [tf];
Diametrul roţilor cu bandaje noi.......................................1.100 [mm];
Distanţa între pivoţii boghiurilor......................................9.000 [mm];
Ampatamentul total........................................................12.400 [mm];
Lungimea locomotivei (inclusiv tampoanele)................17.000 [mm];
Lãţimea cutiei locomotivei...............................................3.000 [mm];
Înãlţimea locomotivei mãsuratã de la ciuperca şinei.........4.270 [mm];
Raza minimã admisã pentru curbe:
– în depou..............................................................................100 [m];
– în linie curentã....................................................................275 [m].
Motorul diesel: Sulzer 12LDA-28
Numãrul cilindrilor........................................12 (2 × 6 cilindri în linie);
Diametrul cilindrului................................................................280 mm;
Cursa pistonului........................................................................360 mm;
Masa proprie...................................................................21.000 kg;
Presiunea medie efectivã...................................................10,2 kgf/cm2;
Viteza medie a pistonului..............................................................9 m/s;
Turaţia la mers în gol...........................................................350 rot/min;
Turaţia normalã la mers în sarcinã.......................................750 rot/min;
Presiunea nominalã de supraalimentare...............................1,1 kgf/cm2;
Puterea efectivã dezvoltatã pe stand...............2.300 CP/1 = 750 rot/min;
Puterea dezvoltatã pe locomotivã în condiţiile de climã din România:
– presiune atmosfericã...........................................750 mm col Hg;
– temperatura exterioarã.......................................................35 °C;
– umiditate relativã a aerului 80%............2.100 CP la 750 rot./min.
Generatorul principal: tip GCE 1 100/10
– puterea nominalã................................................................1.350 KW;
– turaţia nominalã...........................................................1.080 rot./min.;
– tensiunea maximã de scurtã duratã............................................990 V;
– curentul maxim de scurtã duratã.............................................3.900 A;
– curentul maxim de excitaţie.........................................................21 A;
– numãrul de poli principali...............................................................10;
– numãrul de poli auxiliari.................................................................10.
Motoare electrice de tracţiune: 6
Puterea: 200 kW (regim continuu) / 194 kW (regim uniorar)
Tensiunea: 275 V (regim continuu) / 250 V (regim uniorar) / 460 V (regim de scurtă durată)
Curent: 820 A (regim continuu) / 900 A (regim uniorar) / 1300 A (regim de scurtă durată)
Turaţie: 495 rot/min (regim continuu) / 425 rot/min (regim uniorar) / 2300 rot/min (regim de scurtă durată)
Masa motorului: 2500 kg
Frână automată tip Knorr, cu robinet Knorr D2
Pentru CFR Călători, o parte din locomotive au fost echipate în urmă cu câţiva ani cu generatoare pentru alimentarea electrică a trenului. De asemenea, au existat numeroase modernizări mai mici sau mai mari, începând cu cea efectuată de ElectroPutere în colaborare cu General Motors (practic s-au reconstruit locomotivele, păstrându-se doar şasiul, boghiurile şi motoarele electrice de tracţiune), cu cele făcute de Remarul 16 Februarie (motor CAT) şi cu numeroasele cazuri de înlocuit anumite echipamente (de ex. compresor, acţionarea auxiliarelor etc.).
Galerie foto seria 60; Galerie foto seria 62; Galerie foto seria 67