Turda - Transport public local

Turda - Transport public local

Mesajde Dr2005 » Lun 16 Dec 2019, 14:39

Începând de azi, 16 decembrie 2019, transportul public local în Turda a fost preluat de noua societate a Consiliului Local Turda, pe numele ei S.C. Transport Urban Public Turda S.R.L..

Atribuirea serviciului de transport public s-a făcut direct către noul operator, pe o perioadă de 5 ani, prin HCL Turda nr. 252/22.11.2019. Potrivit acestui act normativ, sunt necesare 24 de autobuze, din care maxim 17 pe traseu la orele de vârf.

TUP a primit de la primărie 20 autobuze electrice - 10 SOR EBN 9,5 şi 10 SOR EBN 11, livrate începând cu luna august a.c.. Rămâne de văzut cum se vor descurca, eu nu sunt prea optimist.
Societatea nu are încă site, dar presa locală a publicat traseele şi tarifele: https://inturda.ro/2019/12/13/tup-trans ... transport/
De asemenea, au fost publicate şi adresele punctelor de vânzare a titlurilor de călătorie: https://inturda.ro/2019/12/15/anunt-tra ... bonamente/

Anterior, transportul a fost efectuat de Societatea de Transport Public Alba Iulia, punct de lucru Turda, care a intrat pe trasee în 8 mai 2010, scoţând din scenă Regia Autonomă de Transport Local Turda, după o atribuire lăsată cu multe contestaţii şi procese. Situaţia a fost bine documentată de colegii de la Transira, nu are rost să o reiau aici.
De menţionat că RATL, deşi rămasă fără obiectul muncii (autobuzele au fost toate vândute - la fier vechi sau la alte firme, după noroc), a constinuat să existe şi să acumuleze datorii, abia în 11 decembrie 2019 (!!!!!) intrând oficial în insolvenţă. Practic, peste 9 ani, primăria a ţinut în viaţă o regie care nu desfăşoară nicio activitate şi care nici măcar nu va prelua ea transportul local după expirarea contractului cu STP Alba Iulia.
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2711
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Turda - Transport public local

Mesajde Dr2005 » Lun 16 Dec 2019, 14:40

https://www.digi24.ro/stiri/actualitate ... ic-1232350

Primul oraș din România cu transport în comun exclusiv electric

Turda a introdus, luni, în circulație 20 de autobuze electrice cumpărate din fonduri europene și a devenit astfel primul oraș din România cu transport în comun exclusiv electric.

Primarul orașului Turda, Cristian Matei, a declarat, luni, că a fost înființată și o nouă societate de transport local, subordonată direct Consiliului Local.

„Turda este primul oraș din România care dispune de transport în comun exclusiv electric după ce am introdus, luni, în circulație 20 de autobuze electrice cumpărate din fonduri europene, astfel că putem oferi cetățenilor servicii de transport civilizate și nepoluante. De asemenea, am înființat o nouă companie de transport public, Transport Urban Public (TUP) Turda care este subordonată direct Consiliului Local. Cele 20 de autobuze electrice care compun flota noii societăți au dotări moderne, cu camere de supraveghere video, sistem GPS, rampe speciale pentru persoanele cu dizabilități, aer condiționat, Wi-fi și sistem de e-ticketing”, a spus Matei, citat de Mediafax.

Cele 20 de autobuze electrice au costat 50,1 milioane de lei (10,6 milioane de euro).

Potrivit primarului, începând cu anul 2020 se vor introduce cardurile electronice care vor fi distribuite gratuit și vor înlocui vechile abonamente.

Cristian Matei a spus că a fost nevoie de înființarea unei noi companii, care să fie subordonată Consiliului Local Turda, deoarece transportul public era asigurat, până acum, de un operator privat.

„S-a realizat un studiu de oportunitate din care a reieșit că, pentru accesarea de fonduri europene, este indicat să fie un operator public de transport în comun în Turda, aparținând municipalității”, a precizat edilul.

Biletele și abonamentele pentru transportul în comun nu vor crește, iar traseele și orarul de circulație vor rămâne aceleași după înființarea noii companii de transport public Turda.

Editor web: A.P.
PTQ0MCZoYXNoPWE4NGY4MTcyODliNGRhZGEzNTAzNDM2MmFiZDc3N2Vk.thumb.jpg
PTQ0MCZoYXNoPWE4NGY4MTcyODliNGRhZGEzNTAzNDM2MmFiZDc3N2Vk.thumb.jpg (54.68 KiB) Vizualizat de 4384 ori

(foto din articol)
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2711
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Turda - Transport public local

Mesajde Dr2005 » Lun 16 Dec 2019, 14:50

Să vedem şi comunicatul de presă al STP Alba Iulia din data de 13 decembrie 2019:

https://inturda.ro/2019/12/13/comunicat ... stp-turda/

,,Am citit cu mult interes articolele din presa locală cǎ STP se opune cu orice preţ progresului, autobuzelor electrice şi transportului modern şi am văzut apelul fǎcut cǎtre angajaţi să accepte propunerea TUP altfel rămân fără loc de muncă. Cred că din partea mea TUP a primit până acum mai mult ajutor şi sprijin în a se organiza decât a primit de la angajaţii Primăriei şi ar fi corect ca cei care-l conduc să recunoască asta.

Începând cu cel mai sensibil punct şi anume locul de muncă al salariaţilor fac precizarea cǎ STP nu va desface contractele de muncă, niciunuia dintre salariaţii săi şi le va asigura drepturile salariale atâta timp cât sunt angajaţii noştri. Nu s-au împărţit preavize salariațiilor şi nici nu se vor împărţi curând.

Legat de locul de muncă oferit la TUP vreau să spun că sub atentă organizare de peste 2 ani a Primăriei angajaţii TUP vor beneficia de următoarele avantaje:
lipsa mobilierului
lipsa sistemelor de încălzire
lipsa instrumentelor de lucru fie că e vorba de calculatoare , truse auto sau pixuri
lipsa punctelor de vânzare bilete şi abonamente
lipsa dispeceratului
lipsa majorităţii avizelor şi documentelor care pun activitatea de transport şi reparaţii în legalitate
au mijloace de transport care fac mai puţin de jumătate din kilometrii necesari, şi fără a avea posibilitatea de încărcare eficientǎ
lipsa asigurării CASCO, care transferǎ responsabilitatea reparaţiei şoferului în caz că e vinovat
lipsa pregătirii pentru exploatarea sau repararea autobuzelor electrice
lipsa banilor necesari pentru începerea activitǎtii

Toate aceste lipsuri şi multe altele sunt realitatea ofertei, pentru că lumea a fost ocupată doar să-şi facă imagine. E o abordare iresponsabilă pentru o activitate foarte dificilă. De luni de zile suntem invadaţi săptămânal de poze şi filmări cu drona, cu autobuze care vin pe platformă şi se încolonează spectaculos mărind flota de autobuze a TUP, operatorul de transport care de luni va schimba fundamental transportul local.

Având aproape 20 ani de activitate în transporul local realizez că fața transportului local se va schimba întradevǎr de luni. Doar cǎ lucrurile au ajuns într-o zonă în care se asumǎ riscuri şi se minimalizează probleme care pot duce la colapsul total al transportului, fără soluţie salvatoare.

Asta pentru că armata de specialişti care au făcut posibilă această măreaţă realizare a oraşului a creat şi ignorat conştient câteva probleme pe care din păcate sunt convins că turdenii le vor simţi din plin de luni :

Flota de autobuze electrice roşii şi frumos colantate are o autonomie care asigură aproximativ jumătate din cea necesară pentru a face traseele pe care le facem în prezent. În timp ce STP efectuează peste 4500 km/zi, autonomia reală a tuturor autobuzelor electrice e de aproximativ 2400 km. Diferenţa se va regăsi în curse neefectuate şi pasageri netransportați.
Staţiile de încărcare rapidă care ar trebui conform ofertei să încarce în câteva minute autobuzul până la circa 70% din capacitate, încarcǎ cu aproximativ 1% în fiecare minut. În condiţiile de trafic din oraş probabil cele 10-15 minute de încărcare stabilitǎ în conformitate cu oferta asigurǎ doar o cursă în plus. Şi sunt doar 2 staţii de încărcare rapidă la 20 de autobuze.
Pentru staţiile de încărcare lentă care ar trebui să asigure încărcarea pe timpul garării autobuzelor nu doar că nu se asigurǎ capacitatea totală necesară ci încărcarea se face mult mai lent decât se aştepta beneficiarul T Şi asta fără toate autobuzele conectate la sistemul de încărcare.
O imagine a degringoladei achiziţiei, rezultat al unui proiect despre care se repetă obsesiv că a uimit Europa, poate fi dată de faptul că autobuzele au fost achiziţionate fără staţii de încărcare şi că acestea sunt pe moment împrumutate, pentru că staţiile de încărcare pentru cele douăzeci de autobuze ale viitorului au fost prevăzute într-un proiect de peste câţiva ani, care în cel mai bun caz va fi finalizat peste doi ani. Imaginaţi-vă un om care-şi cumpărǎ un telefon scump dar uitǎ să-şi cumpere încărcătorul sau că încărcătorul a fost scos din pachet, sau că-şi cumpărǎ telefonul azi şi încărcătorul peste doi ani.
În aceste condiţii am prezentat în mod repetat şi probabil deranjant de sincer, conducerii oraşului, domnului Primar, problemele tehnice insurmontabile …dar fără succes. Aceea prelungire de contract pe care presa o prezintă inaceptabilǎ oferă de fapt o alternativă viabilă la o situaţie tehnică care probabil va duce la blocarea transportului. Propuneam prelungirea contractului odată cu suspendarea acestuia astfel încât din punct de vedere legal în condiţiile unui inevitabil eşec al schemei de transport , Turda să aibă o centură de siguranţă în autobuzele STP, iar angajaţii noştri actuali să aibă certitudinea că mâine pot reveni la un operator de transport care să presteze fără probleme.
În baza experienţei mele ofer un posibil scenariu deloc roz : luni se va ieşi la paradă cu 20 de mașini noi, colantate frumos, dar cu șoferi neinstruiţi care nu le ştiu încă conduce şi spre amiază majoritatea vor fi descărcate şi doar câteva reuşesc să încheie programele din lipsă de curent. Marţi e posibil ca nici până la amiază să nu se poată asigura programele.
Se omite şi faptul că autobuzele cele noi au avut multe defecte unele care le imobilizau după ce au stat liniştite în parcare, nu după ce s-au balansat pe valurile drumurilor din oraş. Reparaţia lor a însemnat mai multe zile de intervenţie a unor echipe speciale venite din Cehia.
Pentru că lucrurile să fie sigure iar eşecul asigurat nici capacitatea de transport nu ajută. Cele mai încăpătoare autobuze TUP sunt aproximativ de aceleaşi dimensiuni ca cele mai mici autobuze STP. În aceste condiţii în care mai au curent până la amiază, din punct de vedere al aglomeraţiei, va fi mai rău decât în cele mai proaste zile ale STP.
Problema responsabilităţii faţă de un parc auto luat pe fonduri europene şi concesionat TUP nu e acoperită prin poliţa CASCO, adică orice incident în trafic poate fi imputat conducătorului auto, sau în cazul unui accident cu un mijloc de transport neasigurat TUP îşi plăteşte reparaţia şi se judecă cu vinovatul. Avem lunar accidente şi ştim ce înseamnă, doar că aici vorbim de autobuze de cca 500,000 de euro/bucată şi de conducători auto care încă nu au cum să cunoască maşinile pentru că nu au primit instructajul promis. Eu unul nu aş avea TUP-eul să încep o activitate în aceste condiţii.
Au trecut peste doi ani de când domnul Primar m-a anunţat că într-o lună porneşte noul operator de transport. Era convins de asta şi atunci ne-a prelungit contractul de concesiune cu fix 2 luni, deşi i-am prezis amuzat că în minim un an poate face transport un alt operator dacă “trage tare”. Repet, au trecut peste doi ani şi câteva prelungiri de contract sau chiar un contract nou. În opinia mea, noul operator de transport ar putea funcţiona în aceleaşi condiţii organizatorice ca STP cel mai devreme prin lună martie a anului viitor. În mod iresponsabil se forţează începerea activităţii luni într-o formă improvizată şi foarte riscantă în condiţiile amintite.
Nu a vrut nimeni să oprească TUP, domnilor ziarişti. Doar am făcut propuneri, care au fost respinse cu violenţă, propuneri pentru alternative, pentru că acum transportul public local a devenit un vehicul electric care se îndreaptă cu mare viteză spre un zid pe care “conducătorul” nu reuşeşte să-l vadă. Consider că STP a oferit TUP o mână de ajutor şi un suport în caz de eşec, dar din cauza unor orgolii pe care nu le pot înţelege nu doar că ne-a fost ignorată ofertă, ne-am trezit şi cu articole în presă prin care suntem deja nominalizaţi ca principalii vinovaţi ai viitorului rateu organizatoric.Oferta STP oferea doar o alternativă de a acoperi majoritatea lipsurilor patrimoniale şi posibilitatea ca Municipiul să aibă o rezervă pentru derularea activităţii de transport în cazul foarte plauzibil ca TUP, noul operator, se blochează. Azi avem în STP un operator valid, cu experienţă şi un TUP cu lipsuri elementare. De luni vor fi doi operatori invalizi.

Las deoparte astăzi orice aspecte legate de probleme de legalitate a demersurilor care au dus la naşterea TUP. Le vom discuta în viitor. Personal mă simt împăcat sufleteşte prin faptul că inclusiv astăzi am încercat să cresc şansele noului operator de a fi funcţional. Am dovezi scrise că am transmis situaţia reală fără înflorituri şi zero propagandǎ, dar se pare că persoanele cu responsabilitate în oraş preferǎ lumea paralelă.

Promit să felicit organizarea transportului în condiţiile în care se va apropia măcar de jumătatea aşteptărilor create turdenilor de propaganda permanentă din ultimul an, dar aştept la rândul meu ca cel responsabil să-şi asume public eşecul, în cazul în care în afirmaţiile mele de care nu s-a ţinut cont se confirmă, fără a căuta vinovaţi în cei numiţi conştient să gestioneze o situaţie la limita catastrofei.

DAN MOSTECKY
DIRECTOR STP Turda"
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2711
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei


Înapoi la Judeţul Cluj

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

cron
Acest site foloseşte cookie-uri - Termeni şi condiţii de utilizare
Powered by Dr2005