Între timp la TBZ au mai apărut destule autobuze, printre care Mercedes Citaro (destul de similar cu E4-urile în București), Van Hool, Volvo 7700 hybrid și Volvo 8700.
Sunt multe de spus despre TBZ, din 2014 de când cunosc personal societatea până la momentul actual, în 2021. Pot spune că s-a făcut o adevărată evoluție, în 2014 erau doar 30 de autobuze, undeva la vreo 15 linii (cu tot cu cele de convenții!) iar astăzi sunt peste 100 de autobuze și peste 30 de linii! Deși sunt și chestii de criticat, nu vreau să fac asta acum.
Să fiu sincer, deși stau aici, nu știu exact câte autobuze (mai) sunt din fiecare, mai ales că nu există numere de inventar iar interesul îl am oricum pierdut din start pentru o asemenea societate, pe care n-o consider mai deloc serioasă.
BMC-urile 220, adică cele portocalii, sunt retrase de anul trecut, unele stând chiar și la stradă din lipsa de spațiu din garaj. Au fost 10, dar nu mai sunt sigur toate. Au fost retrase dinainte de alegeri, când au sosit Volvo-urile 7700 hybrid. În ultima perioadă de circulație erau folosite doar ca rezerve și intrau doar pe liniile periferice, lucru ce fac asta acum și BMC-urile 250, adică cele galbene, care mai mult ca sigur vor fi (măcar o parte) și ele trase pe dreapta o dată cu sosirea autobuzelor electrice. Astea au fost 20, și din câte știu încă sunt toate și circulă. Sunt autobuzele care au ”înlocuit” vechia flotă de autobuze DAC și Ikarus, între 2006 și 2008, ultimele DAC-uri find casate în 2010.
În 2016 au sosit 2 autobuze Volvo cu caroserie Hess, mai vechi ca BMC-urile, și care au fost titulare o perioadă bună pe linia 3. Au fost YYZ și YZC, YYZ nu mai circulă din 2019, YZC îmi e neclară situația.
În 2017 au sosit 30(?) de autobuze VDL, pe care sincer nu le suport nici azi. Personal nu mă interesează și nici nu vreau să aud de ”cerințele” europene, ci pur și simplu autobuzul în sine. Este foarte prost așezat, chiar dacă este destul de bun tehnic și chiar electronic, find defapt niște DAF-uri. Unul a fost tăiat în urma unui accident, și paremise că anume HMI, că nu-mi aduc aminte să-l fi văzut deloc.
în 2018 au sosit 9 autobuze Van Hool articulate, care sunt folosite în general pe liniile 2, 11, 22 și 111. Mi se par foarte urâte ca aspect, mai ales spatele îmi este foarte caraghios.
Tot în 2018 au mai sosit vreo 25 de MB Citaro. Astea mai zic autobuze, deși ușile 2 și 3 se deschid ca la BLF-urile bucureștene, au mai multe scaune ca cele bucureștene și sunt tapițate.
Prin 2019 au sosit vreo 20 de autobuze Volvo 8700, care măcar sunt mai spațioase ca VDL-urile. Sunt autobuze luate strict pentru liniile preorășenești, deși la mine pe linia 14 nu mai sunt de ceva timp, find băgate VDL și BMC.
Iar în 2020 au sosit vreo 10(?) autobuze Volvo 7700 hybrid, astea îmi plac foarte mult. Deși sunt de vreo 3-4 feluri, circulă doar pe liniile centrale ca 1, 5, 7, 10 și 110 (deși mai scapă și pe 9, care-i linie industrială).
Iar cum am zis, interesul să mai fotografiez a scăzut destul de drastic. Am însă pe un cont vechi de flickr, încă neînchis, câteva fotografii pot zice astăzi istorice.
Un BMC 220 pe linia 5 și un BMC 250 pe linia 8, BMC-urile 220 nu cred că vor mai circula vreodată (cel puțin nu sub pălăria TBZ) iar BMC-urile 250 sunt doar pe linii perifice acum titulare, linia 8 find linie urbană.
YBH și VJO la același capăt de linie, și anume Micro 14.
Și 2 VDL-uri, primul tot la Micro 14, pe linia 8, iar al doilea pe linia 7 la Piața Mare/McD (prima sau primele linii pe care au intrat).
Și YZC, care mai are un design față de VDL-uri, chiar dacă în rest este la fel de prost așezat (cu doar 2 uși, pe față o singură foaie iar la mijloc deschiderea ca la BLF sau V3A, nici nu mai știu deoarece find singurul care mai circulă, nici măcar l-am mai văzut de ceva timp).