Tramvaiele din Botoşani

Tramvaiele din Botoşani

Mesajde Dr2005 » Lun 14 Sep 2020, 11:07

Transportul cu tramvaiul în municipiul Botoşani a fost funcţional între 6 septembrie 1991 şi 31 iulie 2020.
Lungime: cca. 15 km
Ecartamentul căii: 1435 mm
Tensiunea de alimentare: 600 V c.c.
Societatea de transport în comun se numeşte S.C. Eltrans S.A. - https://www.eltransbt.ro/

Lucrările au demarat în 1989.
De la momentul inaugurării şi până la cel al închiderii - oficial pentru modernizare, neoficial definitiv - au fost funcţionale două trasee:
101. Fabrica de Mobilă - Cal. Naţională - Str. Ion Pilat - Luceafărul (punere în funcţiune 6 septembrie 1991) - 5,7 km cale dublă
102. Fabrica de Mobilă - Cal. Naţională - Str. Sucevei - Str. Primăverii - Mihai Eminescu (punere în funcţiune 5 octombrie 1993) - 4,63 km cale dublă, din care 2,92 km c.d. comuni cu linia 101 (tronsonul Fabrica de Mobilă - intersecţia Cal. Naţională cu Str. Sucevei)
În total, reţeaua din Botoşani măsoară cca. 7,5 km cale dublă sau 15 km cale simplă (exclusiv depoul), fiind deservită de o staţie de redresare şi secţionată în 5 secţiuni de alimentare.

Proiectul iniţial presupunea prelungirea liniei din Primăverii prin Str. Viilor şi Str. Nicolae Iorga, până la intersecţia cu Str. Ion Pilat, unde s-ar fi reîntâlnit cu linia 101. Pe un sens de mers au fost instalate dalele (fără şină) şi au fost montate şinele în curbe, fără ca proiectul să mai fie vreodată finalizat. Imaginile pot fi văzute pe Google Street View.
Totodată, a fost realizată o buclă de întoarcere în apropierea gării, precum şi macazuri pentru a permite circulaţia dinspre Primăverii spre centru şi retur. Mai mult, acestea din urmă au fost chiar înlocuite pe fonduri europene în 2008, fără a fi vreodată folosite. Au sfârşit sudate sau demontate ca piese de schimb, unicele macazuri funcţionale din traseu fiind cele pentru separarea 101-102 şi intrat/ieşit în/din depou, dar şi acelea doar dinspre centru spre depou şi retur. Toate au avut o întreţinere zero, fiind acţionate doar cu ranga la momentul închiderii circulaţiei.
Bucla de la gară nu a fost niciodată folosită, astfel că toate tramvaiele au circulat în pustietatea de la Fabrica de Mobilă. Realizarea proiectului iniţial ar fi permis un traseu circular care să lege eficient Primăverii de centru, dar ,,tranziţia" din anii '90 a distrus definitiv această idee.

Teoretic, liniile urmează a fi modernizate, dar tot în această configuraţie păguboasă, în care toate tramvaiele trebuie să meargă până la Fabrica de Mobilă. Iar călătorii deja se vor fi obişnuit cu noile midibuze Isuzu climatizate care au înlocuit tramvaiele şi care, între noi fie vorba, pe traseul 102 circulă la Fabrica de Mobilă doar la ore de vârf, în rest întorcând fix în bucla de tramvai nefolosită din zona Gării (nici măcar la Gară, deşi ar avea loc).
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2264
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaiele din Botoşani

Mesajde Dr2005 » Lun 14 Sep 2020, 11:34

În anul 1991 au fost aduse 10 tramvaie V3A (noi), care au primit numerele 01 - 10. În 1995 au fost achiziţionate alte 6 V3A-uri, de data aceasta la mâna a doua de la Cluj, fiind numerotate în continuarea celor existente, respectiv 11 - 16.
Calitatea acestor vagoane - ca şi a celor livrate Bucureştiului şi altor oraşe de către URAC după 1985 - a fost dezastruasă, două vagoane fiind dezmembrate după nici un an de circulaţie. Să ne amintim că şi în Bucureşti primele loturi de casări din 1991 şi 1993 au inclus, pe lângă diversele prototipuri (inclusiv LHB) şi cele mai multe vagoane din lotul celor cu 5 uşi.
Spre sfârşitul anilor '90, câteva V3A au fost scurtate, dar asta nu a redus problemele... în cele din urmă, ultimele V3A-uri au ieşit din circulaţie în 2001.

În anul 1997 au fost aduse 6 vagoane T4D din Magdeburg, care au circulat până în anul 2005, evident fiind şi ele numerotate în continuarea V3A-urilor, respectiv intervalul 17 - 22.

Între anii 2001 (16 buc.) şi 2002 (10 buc.) au sosit, de data aceasta de la Dresda, alte 25 de Tatre, respectiv 20 T4D-MI, 3 T4D şi 2 ZT4D (vagoane unidirecţionale, dar cu uşi pe ambele părţi). Celor 25 de vagoane motor li s-a adăugat şi o remorcă B4D, care nu a fost niciodată înmatriculată, circulând o singură dată, în cadrul unui eveniment privat - mai precis fiind închiriată de un grup de pasionaţi germani. Cele 25 de vagoane motor au primit numerele din intervalul 23 - 47.

În anul 2011 au mai fost aduse 11 vagoane T4D-MT, tot din Dresda. Acestea beneficiază de acţionare cu chopper şi aer condiţionat în cabina vatmanului. Nu au mai primit numere de parc, fiind identificate doar după numerele de înmatriculare.

Structura parcului va fi prezentată într-un mesaj ulterior.
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2264
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaiele din Botoşani

Mesajde Dr2005 » Mar 29 Sep 2020, 17:25

Situaţia parcului de vehicule este disponibilă la adresa http://www.transport-in-comun.ro/botosani/parc.htm .
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2264
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaiele din Botoşani

Mesajde Dr2005 » Dum 04 Oct 2020, 15:44

Fotografii din anul 2007 se pot vedea la adresa http://transport-in-comun.ro/botosani .

Să vedem ce am mai găsit pe 31 iulie 2020, ultima zi de funcţionare a sistemului. Începând cu 1 august au intrat în circulaţie cele 9 midibuze Isuzu, luate în leasing operaţional pe o perioadă de 5 ani. Speranţele de reintroducere a tramvaiului sunt minime, mai ales că 5 ani înseamnă mai mult decât mandatul actulaului primar. E drept, noul primar (primaul în funcţie la 31.07, Gheorghe Flutur - PNL, a pierdut alegerile în faţa lui Cosmin Andrei - PSD, la o diferenţă de doar 33 voturi) a promis refacerea liniei, dar tot el a fost viceprimar în ultimii 8 ani, având şi atribuţii în domeniul transportului public (conform CV-ului săut), iar într-un interviu dinaintea alegerilor o considera model pe duamna Firea.

Să începem din centru. Capătul liniei 101, ,,Luceafărul" se găseşte pe Str. Ion Pilat. Bucla a fost înlocuită prin 2008, dar lucrările s-au făcut la minimul necesar. A dispărut şi linia de stocare, rămânând însă macazurile, sudate şi cârpite:
Linie CL 101 Ion Pilat-099.jpg

Linie CL 101 Ion Pilat-099a.jpg

Linie CL 101 Ion Pilat-100.jpg

Linie CL 101 Ion Pilat-101.jpg


Ieşirea din buclă poartă şi urmele numeroaselor deraieri, unele soldate cu vagoane ajunse în clădirea de pe margine. Doar în anul 2020 au fost 3 deraieri în acelaşi loc.
Linie CL 101 Ion Pilat-102.jpg

Linie CL 101 Ion Pilat-103.jpg

Linie CL 101 Ion Pilat-104.jpg


O poză cu ultima deraiere (18 iunie 2018), de la http://stiri.botosani.ro/stiri/actualit ... farul.html
tramvai-deraiat-spectaculos-la-luceafarul-PEG.jpg
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2264
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaiele din Botoşani

Mesajde Dr2005 » Dum 04 Oct 2020, 16:01

O îmbinare între şina tip OR şi şina cu canal pentru curba din intersecţia Str. Ion Pilat cu Cal. Naţională:
Linie str. Ion Pilat-Centru-100.jpg


În anul 2008, odată cu înlocuirea celor 3 bucle de întoarcere (Luceafărul, Primăverii şi Fabrica de Mobilă), au fost înlocuite şi macazurile pentru intrarea/ieşirea în/din depou şi, din intersecţia Cal. Naţională cu Str. Sucevei, precum şi cele pentru acces în bucla din zonă. Desigur, bucla nu a fost niciodată utilizată, deşi ar fi permis crearea unui traseu Primăverii - Luceafărul, fără a mai duce în mod inutil toate tramvaiele în pustietatea de la Fabrica de Mobilă.

Acest macaz, care permitea accesul dinspre Str. Sucevei spre Centru, nu a fost niciodată folosit:
Macaz Cal. Nationala cu Str. Sucevei-100.jpg

Macaz Cal. Nationala cu Str. Sucevei-100a.jpg


Nici acesta, instalat probabil în 1993, nu cred că a fost vreodată utilizat:
Bucla Gara-100.jpg
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2264
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaiele din Botoşani

Mesajde Dr2005 » Dum 04 Oct 2020, 16:09

Să mergem puţin pe linia 102. Vedem aici curba dinspre Str. Sucevei spre Str. Primăverii:
Linie int. Sucevei-Primaverii-100.jpg


Deşi curba a fost refăcută (probabil tot în 2008), conectarea ei cu linia de pe Str. Primăverii e făcută cu electrodul de sudură, că de compensatoare de dilatare nu prea s-a auzit la Botoşani (am văzut unul la Luceafărul, totuşi):
Linie int. Sucevei-Primaverii-101.jpg


Str. Primăverii, vedere spre capătul lui 102:
Linie Str. Primaverii-103.jpg


O staţie mai încolo, o nouă cârpeală marca Eltrans, dar ceva mai decentă:
Linie Str. Primaverii-100.jpg

Linie Str. Primaverii-101.jpg
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2264
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaiele din Botoşani

Mesajde Dr2005 » Dum 04 Oct 2020, 16:29

Revenim pe Cal. Naţională, tronsonul comun al celor două trasee - 101 şi 102. Aici se găseşte şi o trecere la nivel cu o cale ferată industrială. După cum arată calea ferată, e clar că nu a mai trecut nimic de mult timp pe ea. În schimb, tramvaiele se chinuiau zilnic cu traversarea.
Linie Cal. Nationala-trecere CF-101.jpg

Linie Cal. Nationala-trecere CF-102.jpg

Linie Cal. Nationala-trecere CF-103.jpg

Linie Cal. Nationala-trecere CF-103a.jpg

Linie Cal. Nationala-trecere CF-103c.jpg

Linie Cal. Nationala-trecere CF-104.jpg


Un cablu de injecţie, în apropierea trecerii la nivel:
Linie Cal. Nationala-trecere CF-fire-107.jpg


Deşi şinele erau cum erau, pe partea de reţea de fir-contact nu am observat probleme mari. Se trecea cu pantograful pe sub piese de separaţie, încrucişări şi îmbinări fără să fie nevoie de coborârea acestuia.
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2264
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaiele din Botoşani

Mesajde Dr2005 » Dum 04 Oct 2020, 16:33

Continuăm pe Cal. Naţională, spre depou:
Linie Cal. Nationala-100.jpg

Linie Cal. Nationala (o st inainte de dep)-100.jpg

Linie Cal. Nationala (o st inainte de dep)-101.jpg


Macazul pentru intrare în depou:
Linie Cal. Nationala - macaz depou-100.jpg


Poarta depoului:
Depou-101.jpg


Intrarea în bucla de la Fabrica de Mobilă:
Linie Cal. Nationala (intre Dep si Mobila)-100.jpg


Şi bucla - după configuraţia firelor, a avut şi ea o linie de stocare cândva. Linia din buclă a fost înlocuită în 2008, dar nu pare să fi beneficiat de vreo lucrare de întreţinere de atunci:
Linie CL Mobila-100.jpg
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2264
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaiele din Botoşani

Mesajde Dr2005 » Dum 04 Oct 2020, 17:11

Să vedem şi tramvaiele prinse la traseu în ultima zi. Spre deosebire de alte oraşe cu reţele mai mici de tramvai, la Botoşani vehiculele nu se rotesc între ele în timpul zilei, rămân toată ziua pe acelaşi traseu.

BT-320 (#23) - T4D-MI, fabricat în 1976, adus la Botoşani în 2001, ex-Dresden #224 572-0, ex-# 222 616-4.
Linia 102
Este tramvaiul care a circulat cel mai mult pe şinele Botoşaniului, 19 ani.

- Cal. Naţională, mergând spre Primăverii
BT-320-102-103.jpg

BT-320-102-100.jpg

BT-320-102-102.jpg

BT-320-102-117.jpg


- cap de linie Primăverii (sau Mihai Eminescu)
BT-320-102-108.jpg

BT-320-102-109.jpg

BT-320-102-113.jpg


- detalii bot - se observă cupla Scharfenberg (Schaku), dotare standard a tuturor vagoanelor Tatra pentru Germania, care permite cuplarea mecanică şi electrică (pe joasă tensiune)
BT-320-102-110.jpg

BT-320-102-111.jpg


- boghiul 2
BT-320-102-112-b2.jpg


- stop stânga şi cupla Schaku din spate
BT-320-102-114.jpg

BT-320-102-115.jpg
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2264
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaiele din Botoşani

Mesajde Dr2005 » Dum 04 Oct 2020, 23:51

BT-322 II (#44) - T4D-MI, fabricat în 1976, adus la Botoşani în 2002, ex-Dresden #224 502-1, ex-#222 602-7, 2011 ex-BT-341.

Linia 101
- Cal. Naţională, mergând spre Luceafărul
BT-322-101-113.jpg


- Cal. Naţională, înainte de intersecţia cu Str. Sucevei, mergând spre Luceafărul. Se observă şi modul ,,modern" de acţionare a macazului, deşi macazul a fost înlocuit în 2008.
BT-322-101-100.jpg

BT-322-101-103.jpg

BT-322-101-106.jpg

BT-322-101-107.jpg


- Cal. Naţională, prin centru (da, e luuuungă rău Cal. Naţională, iar staţiile de tramvai nu au niciun nume afişat pe undeva, ca să poată fi luat ca referinţă)
BT-322-101-115.jpg


- cap de linie Luceafărul
BT-322-101-123.jpg

BT-322-101-121.jpg

BT-322-101-124.jpg


- plecare din staţia de urcare de la capătul Luceafărul, pe Str. Ion Pilat
BT-322-101-127.jpg

BT-322-101-128.jpg


- Cal. Naţională, înainte de depou, mergând spre Fabrica de Mobilă
BT-322-101-108.jpg

BT-322-101-109.jpg


- interiorul
BT-322-101-116.jpg

BT-322-101-118.jpg
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2264
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaiele din Botoşani

Mesajde Dr2005 » Mar 06 Oct 2020, 18:09

BT-324 (#27) - T4D, fabricat în 1972, adus la Botoşani în 2001, ex-Dresden #222 224-0.
Este cel mai bătrân tramvai aflat în circulaţie, cu nu mai puţin de 48 de ani de serviciu, din care 19 la Botoşani, unde a ajuns odată cu BT-320.

Linia 101
- Cal. Naţională, mergând spre Luceafărul
BT-324-101-100.jpg

BT-324-101-101.jpg


- o staţie de pe Cal. Naţională, sensul spre Luceafărul
BT-324-101-105.jpg


- Cal. Naţională, imediat după intersecţia cu Str. Sucevei, mergând spre Luceafărul
BT-324-101-102d.jpg


- Cal. Naţională, în centru, mergând spre Fabrica de Mobilă
BT-324-101-106.jpg

BT-324-101-107.jpg

BT-324-101-108.jpg
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2264
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaiele din Botoşani

Mesajde Dr2005 » Sâm 17 Oct 2020, 21:00

BT-325 II (#45) - T4D-MI, fabricat în 1975, adus la Botoşani în 2002, ex-Dresden #224 584-1, ex-#222 534-8, 2011 ex-BT-342.

Linia 101
- Str. Ion Pilat, mergând spre Fabrica de Mobilă
BT-325-101-122.jpg


- Cal. Naţională, înainte de intersecţia cu Str. Sucevei, mergând spre Fabrica de Mobilă
BT-325-101-113.jpg


- Cal. Naţională, aproape de zona industrială, mergând spre Fabrica de Mobilă
BT-325-101-100.jpg


- ieşind din bucla de la Fabrica de Mobilă
BT-325-101-141.jpg

BT-325-101-143.jpg


- Cal. Naţională, aproape de Brico Dépôt, mergând spre Luceafărul
BT-325-101-107.jpg

BT-325-101-109.jpg


- Str. Ion Pilat, mergând spre Luceafărul
BT-325-101-116.jpg

BT-325-101-117.jpg


- boghiul I
BT-325-101-140.jpg


- interiorul
BT-325-101-126b.jpg


- mecanismele uşii 3
BT-325-101-130.jpg


- Guten Morgen Dresden, auf Wiedersehen Botoşani
BT-325-101-133.jpg
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2264
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaiele din Botoşani

Mesajde Dr2005 » Sâm 17 Oct 2020, 21:04

BT-330 II (#46) - T4D-MI, fabricat în 1975, adus la Botoşani în 2002, ex-Dresden #224 587-4, ex-#222 533-1, 2011 ex-BT-343.

Linia 102
- Str. Sucevei, intrând şi ieşind din staţia aferentă Carrefour, mergând spre Fabrica de Mobilă
BT-330-102-119.jpg

BT-330-102-122.jpg


- Cal. Naţională, zona industrială, mergând spre Fabrica de Mobilă
BT-330-102-098.jpg


- Str. Primăverii, mergând spre Primăvrii (Mihai Eminescu)
BT-330-102-107.jpg

BT-330-102-108.jpg
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2264
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaiele din Botoşani

Mesajde Dr2005 » Sâm 17 Oct 2020, 21:16

BT-338 (#41) - T4D-MI, fabricat în 1973, adus la Botoşani în 2002, ex-Dresden #224 570-4, ex-#222 338-7.

Linia 102
- cap de linie Primăverii (Mihai Eminescu):
BT-338-102-114c.jpg

BT-338-102-114e.jpg

BT-338-102-114f.jpg

BT-338-102-115.jpg

BT-338-102-118.jpg

BT-338-102-126.jpg

BT-338-102-130.jpg

BT-338-102-136.jpg

BT-338-102-138.jpg

BT-338-102-140.jpg


- Cal. Naţională, mergând spre Fabrica de Mobilă
BT-338-102-112.jpg

BT-338-102-114.jpg


- cap de linie Fabrica de Mobilă
BT-338-102-107.jpg

BT-338-102-109.jpg

BT-338-102-110.jpg


- Str. Sucevei, staţia de la Carrefour, mergând spre Primăverii
BT-338-102-144.jpg

BT-338-102-146.jpg
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2264
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaiele din Botoşani

Mesajde Dr2005 » Sâm 17 Oct 2020, 21:26

Câteva detalii cu BT-338:

- boghiul I
BT-338-102-132.jpg


- boghiul II
BT-338-102-133.jpg


- pantograful
BT-338-102-131.jpg


- afişajul frontal - nu, nu suntem pe strada denumită pentru a-l onora pe compozitorul Ludwig Hartmann, ci în Botoşani, în Primăverii
BT-338-102-120.jpg


- interiorul
BT-338-102-105.jpg


- această lampă probabil lumina plăcuţa de traseu pusă în spate (şi KT4D o au, nu ştiu dacă T4R au avut-o, având în vedere că la Bucureşti a fost un singur T4R cu suport pentru plăcuţă de traseu în spate)
BT-338-102-103.jpg


- mecanismele unei uşi
BT-338-102-101.jpg


- afişul de adio a fost realizat de un pasionat german, cu care, din păcate, nu m-am întâlnit în vizita la Botoşani. Îl puteţi urmări pe YouTube
BT-338-102-124.jpg
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2264
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei


Înapoi la Judeţul Botoşani

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

cron
Acest site foloseşte cookie-uri - Termeni şi condiţii de utilizare
Powered by Dr2005