Tramvaiele din Botoşani

Tramvaiele din Botoşani

Mesajde Dr2005 » Lun 14 Sep 2020, 11:07

Transportul cu tramvaiul în municipiul Botoşani a fost funcţional între 6 septembrie 1991 şi 31 iulie 2020.
Lungime: cca. 15 km
Ecartamentul căii: 1435 mm
Tensiunea de alimentare: 600 V c.c.
Societatea de transport în comun se numeşte S.C. Eltrans S.A. - https://www.eltransbt.ro/

Lucrările au demarat în 1989.
De la momentul inaugurării şi până la cel al închiderii - oficial pentru modernizare, neoficial definitiv - au fost funcţionale două trasee:
101. Fabrica de Mobilă - Cal. Naţională - Str. Ion Pilat - Luceafărul (punere în funcţiune 6 septembrie 1991) - 5,7 km cale dublă
102. Fabrica de Mobilă - Cal. Naţională - Str. Sucevei - Str. Primăverii - Mihai Eminescu (punere în funcţiune 5 octombrie 1993) - 4,63 km cale dublă, din care 2,92 km c.d. comuni cu linia 101 (tronsonul Fabrica de Mobilă - intersecţia Cal. Naţională cu Str. Sucevei)
În total, reţeaua din Botoşani măsoară cca. 7,5 km cale dublă sau 15 km cale simplă (exclusiv depoul), fiind deservită de o staţie de redresare şi secţionată în 5 secţiuni de alimentare.

Proiectul iniţial presupunea prelungirea liniei din Primăverii prin Str. Viilor şi Str. Nicolae Iorga, până la intersecţia cu Str. Ion Pilat, unde s-ar fi reîntâlnit cu linia 101. Pe un sens de mers au fost instalate dalele (fără şină) şi au fost montate şinele în curbe, fără ca proiectul să mai fie vreodată finalizat. Imaginile pot fi văzute pe Google Street View.
Totodată, a fost realizată o buclă de întoarcere în apropierea gării, precum şi macazuri pentru a permite circulaţia dinspre Primăverii spre centru şi retur. Mai mult, acestea din urmă au fost chiar înlocuite pe fonduri europene în 2008, fără a fi vreodată folosite. Au sfârşit sudate sau demontate ca piese de schimb, unicele macazuri funcţionale din traseu fiind cele pentru separarea 101-102 şi intrat/ieşit în/din depou, dar şi acelea doar dinspre centru spre depou şi retur. Toate au avut o întreţinere zero, fiind acţionate doar cu ranga la momentul închiderii circulaţiei.
Bucla de la gară nu a fost niciodată folosită, astfel că toate tramvaiele au circulat în pustietatea de la Fabrica de Mobilă. Realizarea proiectului iniţial ar fi permis un traseu circular care să lege eficient Primăverii de centru, dar ,,tranziţia" din anii '90 a distrus definitiv această idee.

Teoretic, liniile urmează a fi modernizate, dar tot în această configuraţie păguboasă, în care toate tramvaiele trebuie să meargă până la Fabrica de Mobilă. Iar călătorii deja se vor fi obişnuit cu noile midibuze Isuzu climatizate care au înlocuit tramvaiele şi care, între noi fie vorba, pe traseul 102 circulă la Fabrica de Mobilă doar la ore de vârf, în rest întorcând fix în bucla de tramvai nefolosită din zona Gării (nici măcar la Gară, deşi ar avea loc).
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2232
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Tramvaiele din Botoşani

Mesajde Dr2005 » Lun 14 Sep 2020, 11:34

În anul 1991 au fost aduse 10 tramvaie V3A (noi), care au primit numerele 01 - 10. În 1995 au fost achiziţionate alte 6 V3A-uri, de data aceasta la mâna a doua de la Cluj, fiind numerotate în continuarea celor existente, respectiv 11 - 16.
Calitatea acestor vagoane - ca şi a celor livrate Bucureştiului şi altor oraşe de către URAC după 1985 - a fost dezastruasă, două vagoane fiind dezmembrate după nici un an de circulaţie. Să ne amintim că şi în Bucureşti primele loturi de casări din 1991 şi 1993 au inclus, pe lângă diversele prototipuri (inclusiv LHB) şi cele mai multe vagoane din lotul celor cu 5 uşi.
Spre sfârşitul anilor '90, câteva V3A au fost scurtate, dar asta nu a redus problemele... în cele din urmă, ultimele V3A-uri au ieşit din circulaţie în 2001.

În anul 1997 au fost aduse 6 vagoane T4D din Magdeburg, care au circulat până în anul 2005, evident fiind şi ele numerotate în continuarea V3A-urilor, respectiv intervalul 17 - 22.

Între anii 2001 (16 buc.) şi 2002 (10 buc.) au sosit, de data aceasta de la Dresda, alte 25 de Tatre, respectiv 20 T4D-MI, 3 T4D şi 2 ZT4D (vagoane unidirecţionale, dar cu uşi pe ambele părţi). Celor 25 de vagoane motor li s-a adăugat şi o remorcă B4D, care nu a fost niciodată înmatriculată, circulând o singură dată, în cadrul unui eveniment privat - mai precis fiind închiriată de un grup de pasionaţi germani. Cele 25 de vagoane motor au primit numerele din intervalul 23 - 47.

În anul 2011 au mai fost aduse 11 vagoane T4D-MT, tot din Dresda. Acestea beneficiază de acţionare cu chopper şi aer condiţionat în cabina vatmanului. Nu au mai primit numere de parc, fiind identificate doar după numerele de înmatriculare.

Structura parcului va fi prezentată într-un mesaj ulterior.
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2232
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei


Înapoi la Judeţul Botoşani

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

Acest site foloseşte cookie-uri - Termeni şi condiţii de utilizare
Powered by Dr2005