Transportul cu tramvaiul în municipiul Botoşani a fost funcţional între 6 septembrie 1991 şi 31 iulie 2020.
Lungime: cca. 15 km
Ecartamentul căii: 1435 mm
Tensiunea de alimentare: 600 V c.c.
Societatea de transport în comun se numeşte S.C. Eltrans S.A. -
https://www.eltransbt.ro/Lucrările au demarat în 1989.
De la momentul inaugurării şi până la cel al închiderii - oficial pentru modernizare, neoficial definitiv - au fost funcţionale două trasee:
101. Fabrica de Mobilă - Cal. Naţională - Str. Ion Pilat - Luceafărul (punere în funcţiune 6 septembrie 1991) - 5,7 km cale dublă
102. Fabrica de Mobilă - Cal. Naţională - Str. Sucevei - Str. Primăverii - Mihai Eminescu (punere în funcţiune 5 octombrie 1993) - 4,63 km cale dublă, din care 2,92 km c.d. comuni cu linia 101 (tronsonul Fabrica de Mobilă - intersecţia Cal. Naţională cu Str. Sucevei)
În total, reţeaua din Botoşani măsoară cca. 7,5 km cale dublă sau 15 km cale simplă (exclusiv depoul), fiind deservită de o staţie de redresare şi secţionată în 5 secţiuni de alimentare.
Proiectul iniţial presupunea prelungirea liniei din Primăverii prin Str. Viilor şi Str. Nicolae Iorga, până la intersecţia cu Str. Ion Pilat, unde s-ar fi reîntâlnit cu linia 101. Pe un sens de mers au fost instalate dalele (fără şină) şi au fost montate şinele în curbe, fără ca proiectul să mai fie vreodată finalizat. Imaginile pot fi văzute pe Google Street View.
Totodată, a fost realizată o buclă de întoarcere în apropierea gării, precum şi macazuri pentru a permite circulaţia dinspre Primăverii spre centru şi retur. Mai mult, acestea din urmă au fost chiar înlocuite pe fonduri europene în 2008, fără a fi vreodată folosite. Au sfârşit sudate sau demontate ca piese de schimb, unicele macazuri funcţionale din traseu fiind cele pentru separarea 101-102 şi intrat/ieşit în/din depou, dar şi acelea doar dinspre centru spre depou şi retur. Toate au avut o întreţinere zero, fiind acţionate doar cu ranga la momentul închiderii circulaţiei.
Bucla de la gară nu a fost niciodată folosită, astfel că toate tramvaiele au circulat în pustietatea de la Fabrica de Mobilă. Realizarea proiectului iniţial ar fi permis un traseu circular care să lege eficient Primăverii de centru, dar ,,tranziţia" din anii '90 a distrus definitiv această idee.
Teoretic, liniile urmează a fi modernizate, dar tot în această configuraţie păguboasă, în care toate tramvaiele trebuie să meargă până la Fabrica de Mobilă. Iar călătorii deja se vor fi obişnuit cu noile midibuze Isuzu climatizate care au înlocuit tramvaiele şi care, între noi fie vorba, pe traseul 102 circulă la Fabrica de Mobilă doar la ore de vârf, în rest întorcând fix în bucla de tramvai nefolosită din zona Gării (nici măcar la Gară, deşi ar avea loc).