Achiziţie 400 autobuze noi - Otokar Kent (10, 12 şi 18m)
Scris: Vin 23 Feb 2018, 17:52
Nu mai este o noutate faptul că primarul Capitalei, Gabriela Firea, a anunţat deja public faptul că furnizorul celor 400 de autobuze noi este producătorul turc Otokar. De altfel, acesta a anunţat şi el acest lucru pe site-ul propriu: https://www.otokar.com.tr/en-us/corpora ... arest.aspx Preţul total este de 98,3 milioane de euro (exclusiv TVA), ceea ce înseamnă o medie de 245.750 euro + TVA pentru autobuz, însă media nu e foarte relevantă, voi explica mai târziu de ce.
Înainte de a discuta oportunitatea sau inopurtunitatea acestei achiziţii, să încep cu începutul. Procedura a fost lansată în data de 18.08.2017, prin anunţul de participare nr. 178152. În prezent, în SEAP se precizează că termenul final de evaluare este 10.03.2018. Până atunci mai e timp de contestaţii (care probabil vor exista, pentru că unul din participanţi se pricepe să conteste aiurea tot).
Toate documentele sunt disponibile în SEAP. Totuşi, pentru a nu fi nevoiţi să descărcaţi un program de deschidere a fişierelor p7s, anexez aici o versiune pdf a caietului de sarcini: http://transport-in-comun.ro/forumuri/ca.pdf
Pe scurt, este vorba de 320 autobuze de 12m, 50 de autobuze de 10m şi 30 de autobuze articulate de 18m. Necesitatea acestor autobuze nu cred că o poate contesta nimeni, ţinând cont că parcul auto al R.A.T.B. este în starea pe care o cunoaştem, după neinspirata decizie a administraţiei Videanu de a achiziţiona autobuze Mercedes, într-o perioadă în care s-a speculat că Dainler ar fi umplut de bani mai multe oficialităţi din mai multe ţări. Disputa a fost tranşată în America, unde Daimler a preferat să plătească câteva sute de milioane de dolari pentru a închide procesul. Dacă erau imaculaţi şi-ar fi căutat dreptate, nu? Autobuzele Mercedes au costuri exorbitante pentru piese, iar administraţia Bucureştiului de la acea vreme nu a achiziţionat şi servicii de mentenanţă, astfel că aceasta a fost făcută de R.A.T.B. cu oamenii proprii, adică cei care, până la acel moment, reparaseră doar Dac-uri şi Ikarus-uri. A urmat retragerea prematură a autobuzelor Rocar şi Daf, iar continuarea o ştiţi.
Prin caietul de sarcini, s-a prevăzut garanţie de tip ,,full warranty" pentru 4 ani, ceea ce înseamnă, tot potrivit contractului, că în primii 4 ani, R.A.T.B. va asigura doar motorină, ad-blue, curăţenie şi salariul şoferului! Practic, 4 ani de zile, nimeni din R.A.T.B. nu va umbla la nimic pe autobuze, iar orice piesă de schimb (cu excepţia celor defectate de accidente din vina R.A.T.B. sau din acte de vandalism) va fi înlocuită de service-ul autorizat al Otokar. Totul inclus în preţul de achiziţie!
Apoi, vor urma alţi 4 ani de garanţie, în care R.A.T.B. va asigura doar consumabilele, însă operaţiunile de reparaţie şi întreţinere se vor face tot în service-ul autorizat. Practic, Otokar asigură întreţinerea ca la carte, iar Dorel de la R.A.T.B. nu-şi mai bagă deloc nasu' în autobuze!
În privinţa dotărilor, autobuzele vor fi prevăzute cu aer condiţionat, sistem de informare interior şi exterior, supraveghere video în interior şi exterior, sistem de sonorizare cu radio şi CD, sistem de taxare compatibil cu cel actual, computer de bord, sistem de localizare prin GPS, echipamente pentru comanda semafoarelor din sistemul de management al traficului, rampă mecanică pentru accesul persoanelor cu handicap la uşa 2, lămpi de gabarit cu LED. Desigur, vehiculele trebuie să respecte toate normele UE şi toate standardele în vigoare: vehiculele trebuie să fie omologate în UE şi să fie dotate cu motoare care respectă norma de poluare Euro-6.
La licitaţie au participat Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret A.S, Man Truck&Bus AG, Mercedes Benz Romania SRL si Asocierea Otokar Europe Sas - Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi SA, cea din urmă fiind desemnată câştigătoare.
Înainte de a discuta oportunitatea sau inopurtunitatea acestei achiziţii, să încep cu începutul. Procedura a fost lansată în data de 18.08.2017, prin anunţul de participare nr. 178152. În prezent, în SEAP se precizează că termenul final de evaluare este 10.03.2018. Până atunci mai e timp de contestaţii (care probabil vor exista, pentru că unul din participanţi se pricepe să conteste aiurea tot).
Toate documentele sunt disponibile în SEAP. Totuşi, pentru a nu fi nevoiţi să descărcaţi un program de deschidere a fişierelor p7s, anexez aici o versiune pdf a caietului de sarcini: http://transport-in-comun.ro/forumuri/ca.pdf
Pe scurt, este vorba de 320 autobuze de 12m, 50 de autobuze de 10m şi 30 de autobuze articulate de 18m. Necesitatea acestor autobuze nu cred că o poate contesta nimeni, ţinând cont că parcul auto al R.A.T.B. este în starea pe care o cunoaştem, după neinspirata decizie a administraţiei Videanu de a achiziţiona autobuze Mercedes, într-o perioadă în care s-a speculat că Dainler ar fi umplut de bani mai multe oficialităţi din mai multe ţări. Disputa a fost tranşată în America, unde Daimler a preferat să plătească câteva sute de milioane de dolari pentru a închide procesul. Dacă erau imaculaţi şi-ar fi căutat dreptate, nu? Autobuzele Mercedes au costuri exorbitante pentru piese, iar administraţia Bucureştiului de la acea vreme nu a achiziţionat şi servicii de mentenanţă, astfel că aceasta a fost făcută de R.A.T.B. cu oamenii proprii, adică cei care, până la acel moment, reparaseră doar Dac-uri şi Ikarus-uri. A urmat retragerea prematură a autobuzelor Rocar şi Daf, iar continuarea o ştiţi.
Prin caietul de sarcini, s-a prevăzut garanţie de tip ,,full warranty" pentru 4 ani, ceea ce înseamnă, tot potrivit contractului, că în primii 4 ani, R.A.T.B. va asigura doar motorină, ad-blue, curăţenie şi salariul şoferului! Practic, 4 ani de zile, nimeni din R.A.T.B. nu va umbla la nimic pe autobuze, iar orice piesă de schimb (cu excepţia celor defectate de accidente din vina R.A.T.B. sau din acte de vandalism) va fi înlocuită de service-ul autorizat al Otokar. Totul inclus în preţul de achiziţie!
Apoi, vor urma alţi 4 ani de garanţie, în care R.A.T.B. va asigura doar consumabilele, însă operaţiunile de reparaţie şi întreţinere se vor face tot în service-ul autorizat. Practic, Otokar asigură întreţinerea ca la carte, iar Dorel de la R.A.T.B. nu-şi mai bagă deloc nasu' în autobuze!
În privinţa dotărilor, autobuzele vor fi prevăzute cu aer condiţionat, sistem de informare interior şi exterior, supraveghere video în interior şi exterior, sistem de sonorizare cu radio şi CD, sistem de taxare compatibil cu cel actual, computer de bord, sistem de localizare prin GPS, echipamente pentru comanda semafoarelor din sistemul de management al traficului, rampă mecanică pentru accesul persoanelor cu handicap la uşa 2, lămpi de gabarit cu LED. Desigur, vehiculele trebuie să respecte toate normele UE şi toate standardele în vigoare: vehiculele trebuie să fie omologate în UE şi să fie dotate cu motoare care respectă norma de poluare Euro-6.
La licitaţie au participat Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret A.S, Man Truck&Bus AG, Mercedes Benz Romania SRL si Asocierea Otokar Europe Sas - Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi SA, cea din urmă fiind desemnată câştigătoare.