Prin oraşul
Belene nu a mai trecut trenul de ceva ani (10?), făcându-se doar transporturi ocazionale de marfă (
foarte ocazionale, după cum arată linia). Oraşul era legat de reţeaua feroviară prin linia Oreş - Belene. Staţia:
La Belene s-a dorit construcţia celei de-a doua atomocentrală a Bulgariei (prima fiind la Kozlodui). Planurile actualei centrale au început să fie trasate în 1981, lucrările începând în 1987. În 1990, erau finalizate în proporţie de 80% lucrările la primele două reactoare dar, la fel ca în România (aveam şi noi fabrici şi combinate în construcţie pe atunci, de exemplu Călăraşi), lucrările au fost sistate. Proiectul a fost reluat în 2002, dar abia în 2009 s-a semnat un contract... abandonat, în cele din urmă, în 2013 din lipsă de finanţare.
Şi oraşul s-a dorit a fi sistematizat pentru a acomoda angajaţii centralei... azi cea mai mare parte din acele blocuri este pustie (un fel de Zimnicea în versiunea bulgărească), ele nefiind niciodată date în folosinţă.
Până la urmă, piesele celor două reactoare vor fi utilizate pentru un nou reactor la Kozlodui, deşi UE se cam opune, fiind vorba de tehnologie rusească. De altfel, una dintre condiţiile de bază pentru aderarea Bulgariei la UE a fost închiderea primelor 4 reactoare (din cele 6) de la Kozlodui.
Pentru alimentarea centralei, s-a prevăzut o nouă cale ferată, pornind tot din Oreş. Linia a fost construită, însă clădirile, peroanele şi o parte din abătute nu au fost finalizate niciodată. La cca. 1 km de intrarea în centrală s-a dorit construirea unei staţii de călători, care să deservească personalul centralei. Au fost începute lucrările la clădiri şi instalate 3 linii. Provizoriu (cred că provizoriu, nu avea rost să facă aşa investiţie şi să meargă la cale liberă) s-a circulat la cale liberă, pe o tentativă de SBW (macazuri cu chei, dar fără semnale - sau le-o fi refolosit BDZ la alte linii?). Nici remiza, nici triajul, de fapt nici staţia nu au fost finalizate, însă linia a servit la transportul materialelor pentru centrală.
Să vedem cum se prezintă astăzi această staţie.
- vedere spre Oreş, cu clădirea neterminată:
- vedere spre centrală; se remarcă peronul dintre liniile 1 şi 2, neterminat, precum şi linia 1 balastată incomplet (probabil nefolosită). Clădirea din stânga ar fi putut servi ca remiză.
- macaz manual, cu contragreutate:
- cheia macazului:
[
- linia de evitare pentru vagoanele scăpate din centrală se termină brusc, într-o baltă:
Deşi au trecut ani buni de la abandonarea acestui obiectiv, toate piesele sunt la locul lor, nici măcar un şurub lipsă nu am observat. Oare dacă era în România, în câte ore se
evapora tot?