Transportul în comun în Bruxelles - generalităţi

Bruxelles

Transportul în comun în Bruxelles - generalităţi

Mesajde Dr2005 » Joi 27 Noi 2014, 03:17

Transportul în comun în Bruxelles este operat de către STIB - Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles (franceză)/MIVB - Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel (olandeză) = Societatea Intercomunală de Transport Bruxelles. Societatea se află sub autoritatea Regiunii Bruxelles (Région de Bruxelles-Capitale), deservind cele 19 comune ce alcătuiesc Bruxelles-ul şi o parte din suburbii.
Pe teritoriul Regiunii Bruxelles, STIB/MIVB este şi autoritate de transport, organizând şi transportul altor operatori, totodată fiind implicată şi în alte acţiuni referitoare la transportul ecologic, precum programul de închiriere a bicicletelor Vilo şi cel de carsharing Cambio. Cele mai multe trasee extrioare sunt deservite de De Lijn (Vlaamse Vervoermaatschappij "De Lijn" = Societatea Flamandă de Transport ,,Linia"), societate aflată sub autoritatea guvernului Regiunii Flamande, respectiv de TEC (Société régionale wallonne du transport - TEC = Societatea Regională Valonă de Transport), aflată sub autoritatea guvernului Regiunii Valone. Deşi De Lijn şi TEC folosesc aceleaşi staţii ca STIB/MIVB (au, totuşi, indicatoare diferite), nu toate titlurile de călătorie STIB/MIVB sunt valabile şi la acestea!

În cele ce urmează, voi folosi denumirile franceze.

Raportul de activitate la STIB pentru anul 2013 este disponibil la http://www.stib-mivb.be/irj/go/km/docs/ ... /index.htm

STIB exploatează transportul în comun cu tramvaiul, metroul şi mare parte din cel cu autobuzul.
Sunt în exploatare 4 linii de metrou, 19 linii de tramvai şi 50 de linii de autobuz.
Majoritatea liniilor au forma literei C. Evident, nu sunt făcute ca să meargă cineva de la un capăt la altul, însă în acest mod s-a mai redus numărul de capete de linie şi, implicit, timpul petrecut de vehicule la cap de linie.
O parte dintre traseele de autobuz şi tramvai îşi modifică traseul după ora 20. Măsura a fost luată pentru a evita aglomeraţia de vehicule pe axele centrale de transport la orele de vârf. După ora 20, când intervalele de succedare cresc, unele linii îşi modifică traseul sau sunt înlocuite de alte linii ce reprezintă versiuni prelungite ale acestora.
Există şi 11 trasee de noapte, numerotate de la N04 la N18 (lipsesc N07, N14 şi N15), care au capăt comun la Bursă (Bourse) şi care circulă doar în nopţile de vineri spre sâmbătă şi sâmbătă spre duminică şi doar între orele 0 şi 3 (transportul de zi începe în jurul orei 5). Nu căutaţi logica, STIB are destul de multe în comun cu RATB dar, per ansamblu, e cu câteva clase peste RATB.

Reţeaua de metrou măsoară 87,2 km cale simplă, dintre care 12,7 km la suprafaţă şi 69 staţii. Reţeaua din depouri totalizează 15,6 km cale simplă.
Reţeaua de tramvai măsoară 274,4 km cale simplă, dintre care 249,1 km la nivelul străzii, 14,6 km ,,premetro" (tuneluri construite în gabarit de metrou) şi 10,7 km în alte tuneluri, La acestea se adaugă 24,5 km cale simplă în depouri.
Numărul total de staţii de tramvai şi autobuz este de 2154, dintre care 1472 sunt prevăzute cu adăposturi.

Interstaţia medie a reţelei este 424 m (418 m autobuze, 392 m tramvaie fără premetro, 591 m metrou + premetro).

La sfârşitul anului 2013, STIB avea 7251 angajaţi.
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2715
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Transportul în comun în Bruxelles - generalităţi

Mesajde Dr2005 » Joi 27 Noi 2014, 05:12

Pentru taxare se folosesc două tipuri de suporturi: biletul JUMP şi cardul MoBIB

Biletul JUMP reprezintă o cartelă magnetică, asemănătoare cu cea folosită la metroul de la noi (sistemul e implementat de aceeaşi firmă - Prodata), introdusă începând cu anul 1993. Validatoarele pentru acest sistem se regăsesc în toate vehiculele STIB, De Lijn, TEC şi în gări. Evident, cartelele sunt asemănătoare cu cele de la noi (poza este de pe Wikipedia):
640px-Billet_STIB.svg.png


Cardul MoBIB este un card contactless, disponibil atât în varianta de unică folosinţă, cât şi în cea de card reîncărcabil. Evident, cardul de unică folosinţă nu trebuie plătit separat, că doar nu suntem la RATB. Acest sistem de taxare a fost introdus în anul 2008, titlurile de călătorie încărcate pe card MoBIB putând fi utilizate exclusiv în reţeaua STIB.
Card pentru abonament de 48 ore:
10660155_734003493352833_1502119965688830392_n.jpg
10660155_734003493352833_1502119965688830392_n.jpg (23.65 KiB) Vizualizat de 4854 ori

10430855_734003490019500_7387670621372327767_n.jpg
10430855_734003490019500_7387670621372327767_n.jpg (36.72 KiB) Vizualizat de 4854 ori


Validarea tuturor titlurilor de călătorie, indiferent de suport, este OBLIGATORIE.

Oferta de titluri de călătorie este destul de diversificată. Sunt disponibile călătorii simple, pachete de 2, 5, 10 călătorii şi abonamente de 1, 2, 3 zile, o lună şi un an. Copii până la 12 ani beneficiază de gratuitate pe întreaga reţea STIB sau pe întreaga reţea STIB + De Lijn şi TEC (în zona Bruxelles), în funcţie de suportul pe care li se încarcă abonamentul.

O călătorie costă 2 euro pe card MoBIB (valabil numai în reţeaua STIB), respectiv 2,10 euro pe cartelă JUMP. În interiorul vehiculului, preţul este de 2,50 euro, pe cartelă JUMP (dar veţi auzi des ,,Ca ne marche pas", aşa că aveţi şansa să călătoriţi gratuit).
Un abonament de o zi costă 7 euro. Este emis pe cartelă JUMP, deci valabil atât la STIB, cât şi la De Lijn, TEC şi SNCB. Este valabil doar în ziua primei validări, până la sfârşitul programului acelei zile.
Sunt disponibile şi abonamente valabile 24, 48 sau 72 ore de la prima validare, la preţurile de 7, 13 sau 17 euro. Acestea nu sunt nominale şi se emit numai pe card MoBIB, deci sunt valabile numai în reţeaua STIB.
Preţul unui abonament lunar pe card MoBIB este de 49 euro, iar un abonament anual costă 490 euro.
Există şi abonamente valabile la toţi operatorii, la preţul de 55,5 euro pe lună, respectiv 583 euro pe an. Acestea sunt emise pe card MoBIB, călătorii primind şi un abonament de carton (!) pe care să îl prezinte la călătoria cu ceilalţi operatori.

Cardul MoBIB de unică folosinţă nu are date de identificare, cu excepţia codului de bare. Nu se emite bon fiscal pentru el şi, cel mai important, nu are datele de valabilitate imprimate. Din acest motiv, nu se poate deconta (eu după delegaţie am rămas cu paguba).

Să vedem validatorul pentru cartelele JUMP:
2045-093-003.jpg


Şi cel pentru cardurile MoBIB:
7950-82b-004.jpg
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2715
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Transportul în comun în Bruxelles - generalităţi

Mesajde Dr2005 » Joi 30 Apr 2015, 08:17

De la data de 21.04.2015, cardurile MoBIB pot fi folosite la toţi operatorii. Validarea e obligatorie, se validează din nou şi la transferul de la o linie de (pre)metrou la alta, ba chiar şi la ieşirea din staţiile subterane, la ieşirea din Gara de Nord spre autobuze (!) şi peste tot pe unde nu v-aţi aştepta să trebuiască să validaţi.

Exemplu de călătorie între 2 staţii de metrou (Schuman - Rogier):
- Schuman (1,5): intrare, se validează
- Artes-Loi: transfer (la liniile 2,6), se validează
- Rogier: ieşire, se validează

Dumnezeu ştie cum se stabileşte călătoria şi cât e valabilă călătoria aia (câte transferuri)... eu am folosit abonamente, să nu am probleme.

Noile tarife sunt:
- una călătorie: 2,10 euro
- una călătorie cumpărată de la şofer/vatman: 2,50 euro
- două călătorii: 4,20 euro (a doua călătorie se va efectua la maxim 24 ore de la prima; nu e permisă validarea multiplă)
- abonament 1 zi (JUMP)/24 ore (MoBIB): 7,50 euro
- abonament 48 ore (MoBIB): 14 euro
- abonament 72 ore (MoBIB): 18 euro
- una călătorie aeroport: 4,50 euro
- una călătorie aeroport cumpărată de la şofer: 6 euro
- 10 călătorii aeroport: 32 euro
- abonament lunar STIB: 49 euro (60 euro valabil şi spre aeroport)
- abonament lunar toţi operatorii: 55,5 euro (nu este valabil spre aeroport)

Abonamentele de 1 zi, 24, 48 şi 72 ore sunt valabile şi pentru călătoria spre şi de la aeroport! Deci dacă staţi o singură zi, mai bine vă luaţi direct abonament de o zi, costă mai puţin decât călătoria dus-întors!

La aeroport nu există punct de vânzare titluri de călătorie STIB, iar cei de la SNCB nu vând bilete de autobuz. Există 4 automate (2 în interior şi 2 în staţia de autobuz), care vând doar călătorii simple de aeroport (4,50 euro), cartele de 10 călătorii aeroport (32 euro) şi abonamente de 1 zi (7,50 euro), toate pe cartelă JUMP. Plata se face numai în monede sau cu cardul.
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2715
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei

Re: Transportul în comun în Bruxelles - generalităţi

Mesajde Dr2005 » Mar 03 Mai 2016, 18:30

Începând cu data de 1.02.2016 nu se mai comercializează cartele magnetice. Cele deja vândute mai pot fi folosite până la data de 30.06.2016, ulterior STIB asigurând transferul titlurilor de călătorie rămase nefolosite de pe cartele pe carduri de unică sau multiplă folosinţă. Atenţie însă, titlurile de călătorie astfel transferate vor fi valabile doar la mijloacele de transport ale STIB.

De altfel, se menţine tâmpenia cu cardurile de hârtie (1 călătorie, 10 călătorii, 24 ore) valabile numai în reţeaua STIB, iar cardurile în continuare nu pot fi decontate, pentru că nu au elemente de valabilitate inscripţionate.

http://www.stib-mivb.be/last-news.html? ... 408631.xml
Avatar utilizator
Dr2005
Site Admin
 
Mesaje: 2715
Membru din: Dum 21 Oct 2012, 22:25
Localitate: Bucureşti, Sector 6, Drumul Taberei


Înapoi la Regatul Belgiei

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

cron
Acest site foloseşte cookie-uri - Termeni şi condiţii de utilizare
Powered by Dr2005