Pagina principală - Craiova

Trasee tramvaie

Parc tramvaie

 

Depoul de tramvaie

 

7.03.2007, 23:20 (14 poze). 

 

            Depoul de tramvaie din Craiova este amplasat pe Bd. Dacia, în partea vestică a orasului. A fost deschis în 1987, o dată cu reţeaua de tramvaie. De-a lungul timpului, au existat următoarele tipuri de vagoane:

 

În 1993 a început procesul de modernizare a vagoanelor Timiş 2, la Electroputere Craiova. Între 1993 şi 1995 au fost modernizate 11 cupluri (vagon motor şi remorcă). Se pare însă că eficienţa vagoanelor Timiş 2 lăsa mult de dorit chiar şi după modernizare (modernizare în urma cărora, printre altele, s-a mărit înălţimea podelei la 1m, iar compresorul automat a fost înlocuit cu unul manual), ceea ce a făcut ca în 1998 să fie aduse primele vagoane la mâna a 2a, Tatra KT4D din Berlin, Germania. Procesul de înlocuire a vagoanelor Timiş 2 a continuat, în 2001 fiind aduse 16 cupluri T4D+B4D din Leipzig, iar în 2005 au sosit 11 tramvaie SGP E1 din Rotherdam si 6 Rathgeber M5.65 (din care 4 cu remorci m5.65) din Munchen. Astfel, numărul Timişurilor rămase în serviciu în prezent este de 11 vagoane motor modernizate şi unul nemodernizat, acesta din urmă fiind folosit pentru deszăpezire; trebuie precizat că au fost livrate aprox. 50 de cupluri de vagoane Timiş 2.

În anul 2003, ultimele remorci B4D şi Timiş 2 au fost retrase. Un motiv semnificativ care a contribuit la retragerea lor a fost şi reducerea activităţii în platformele industriale de la marginea oraşului (Daewoo, Electroputere, Termocentrala Işalniţa etc.), care sunt legate de Centru de linia de tramvai.

Dar să amintim cele 3 linii de tramvai:

100. Peco Severinului – Centru – Electroputere

101. C.L.F. – Peco Severinului – Centru – Electroputere – Daewoo

102. Termocentrala Işalniţa – C.L.F. – Peco Severinului – Centru – Electroputere – Daewoo

În ,,vremurile bune” (198x) liniile 101 şi 102 aveau intervale de succedare mult mai mici spre deosebire de cele 60 de minute din prezent.

Totuşi, în ceea ce priveste linia 100, cea mai scurtă şi, totodată, utilizată linie de tramvai, fluxul de călători este destul de mare astfel încât să se dorească micşorarea intervalelor de succedare dintre tramvaie (7 minute la orele de vârf, interval în care circulă si linia 101).

Nici situaţia vagoanelor Tatra nu este prea ,,roză”. Se pare că ele prezintă probleme la motoare, dar şi la frâna de staţionare. S-a vehiculat ideea că problemele ar putea fi din cauza alimentării vagoanelor la tensiunea de 825V c.c. (ele fiind vagoane de... 600V, adaptate pentru...750V). La sfârşitul lui 2006, tensiunea a fost scăzută la 600V, numărul defecţiunilor scăzând, însă câteva vagoane erau deja grav avariate la partea tehnică (motoare, acceleratoare etc.). Reducerea de tensiune a cauzat probleme şi Timişurilor, vagoane pentru 750V, care au pierdut o parte din putere.

Vagoanele SGP E1 sunt, se pare, vagoanele care pun cele mai puţine probleme în exploatare. De la aducerea lor nu s-au înregistrat incidente notabile.

Nu acelaşi lucru îl putem spune despre Rathgeber. Deşi, din punct de vedere al confortului călătorilor, sunt cu mult peste Tatre si Timiş, prezenţa boghiurilor cu 3 osii a pus seriose probleme. Mai adăugăm aici şi că roata intermediară a boghiului are un diamentru mai redus decât celelelte 2, fiind nevoie de bandaje de mărimi diferite. Dar principala problemă nu o reprezintă dimensiunea bandajelor (depoul este prevăzut cu strung pentru schimbarea bandajelor), ci deraierile frecvente, cauzate de neadaptarea boghiului la calea de rulare din Craiova. De altfel, problema incompatibilitătii dintre boghiul cu 3 osii şi sistemul de linie cu şină înglobată în dale de beton a fost întâlnită şi la Bucureşti, unde boghiurile originale au fost înlocuite cu boghiuri V3A (şi, implicit, motoare V3A). Pentru a se rezolva aceste probleme, se încearcă monatarea de boghiuri motoare Timiş 2 sub vagoanul-motor #667.

            Ca perspective de viitor, se au în vedere, printre altele:

 

În prezent, parcul inventar de tramvaie numără 42 de vagoane cu motor (inclusiv cele 2 utilitare) şi 4 remorci.

 

Depoul este dotat, printre altele, cu:

 

Separatoare ale reţelei de fir-contact: Faceti click pentru a mari poza
Bazin de apă, pentru alimentarea spălătoriei: Faceti click pentru a mari poza
Acceleratoare Tatra: Faceti click pentru a mari poza
Motoare Tatra KT4D şi T4D: Faceti click pentru a mari poza
Motoare Tatra T4D: Faceti click pentru a mari poza
Motor Tatra KT4D:   Faceti click pentru a mari poza
Boghiu Timiş 2, pregătit pentru a fi montat sub Rathgeber: Faceti click pentru a mari poza
Boghiu Tatra T4D:  Faceti click pentru a mari poza
Boghiu SGP E1 cu bandajele proaspăt strunjite: Faceti click pentru a mari poza
Inscripţie motor AEG (Rathgeber M5.65): Faceti click pentru a mari poza
Suspensii Rathgeber (arcuri-foi): Faceti click pentru a mari poza
Osie Rathgeber M5.65: Faceti click pentru a mari poza
Strung pentru bandaje: Faceti click pentru a mari poza
Strung pentru bandaje: Faceti click pentru a mari poza