Depoul de tramvaie
Depoul de tramvaie din Craiova este
amplasat pe Bd. Dacia, în partea vestică a orasului. A fost deschis în
1987, o dată cu reţeaua de tramvaie. De-a lungul timpului, au existat
următoarele tipuri de vagoane:
În 1993 a început procesul de modernizare a vagoanelor Timiş 2, la
Electroputere Craiova. Între 1993 şi 1995 au fost modernizate 11 cupluri (vagon
motor şi remorcă). Se pare însă că eficienţa vagoanelor Timiş 2
lăsa mult de dorit chiar şi după modernizare (modernizare în urma
cărora, printre altele, s-a mărit înălţimea podelei la 1m, iar
compresorul automat a fost înlocuit cu unul manual), ceea ce a făcut ca în
1998 să fie aduse primele vagoane la mâna a 2a, Tatra KT4D din Berlin,
Germania. Procesul de înlocuire a vagoanelor Timiş 2 a continuat, în 2001 fiind
aduse 16 cupluri T4D+B4D din Leipzig, iar în 2005 au sosit 11 tramvaie SGP E1
din Rotherdam si 6 Rathgeber M5.65 (din care 4 cu remorci m5.65) din Munchen.
Astfel, numărul Timişurilor rămase în serviciu în prezent este de 11
vagoane motor modernizate şi unul nemodernizat, acesta din urmă fiind
folosit pentru deszăpezire; trebuie precizat că au fost livrate
aprox. 50 de cupluri de vagoane Timiş 2.
În anul 2003, ultimele remorci B4D şi Timiş 2 au fost retrase. Un motiv
semnificativ care a contribuit la retragerea lor a fost şi reducerea activităţii
în platformele industriale de la marginea oraşului (Daewoo, Electroputere,
Termocentrala Işalniţa etc.), care sunt legate de Centru de linia de tramvai.
Dar să amintim cele 3 linii de tramvai:
100. Peco
Severinului – Centru – Electroputere
101. C.L.F. –
Peco Severinului – Centru – Electroputere – Daewoo
102.
Termocentrala Işalniţa – C.L.F. – Peco Severinului – Centru – Electroputere –
Daewoo
În ,,vremurile bune” (198x) liniile 101 şi 102 aveau intervale de succedare
mult mai mici spre deosebire de cele 60 de minute din prezent.
Totuşi, în ceea ce priveste linia 100, cea mai scurtă
şi,
totodată, utilizată linie de tramvai, fluxul de călători
este destul de mare astfel încât să se dorească micşorarea
intervalelor de succedare dintre tramvaie (7 minute la orele de vârf, interval
în care circulă si linia 101).
Nici situaţia vagoanelor Tatra nu este prea ,,roză”. Se pare că ele
prezintă probleme la motoare, dar şi la frâna de staţionare. S-a vehiculat
ideea că problemele ar putea fi din cauza alimentării vagoanelor la
tensiunea de 825V c.c. (ele fiind vagoane de... 600V, adaptate pentru...750V).
La sfârşitul lui 2006, tensiunea a fost scăzută la 600V, numărul
defecţiunilor scăzând, însă câteva vagoane erau deja grav avariate la
partea tehnică (motoare, acceleratoare etc.). Reducerea de tensiune a
cauzat probleme şi Timişurilor, vagoane pentru 750V, care au pierdut o parte
din putere.
Vagoanele SGP E1 sunt, se pare, vagoanele care pun cele mai puţine probleme
în exploatare. De la aducerea lor nu s-au înregistrat incidente notabile.
Nu acelaşi lucru îl putem spune despre Rathgeber.
Deşi, din punct de vedere al confortului călătorilor, sunt cu mult peste Tatre
si Timiş, prezenţa boghiurilor cu 3 osii a pus seriose probleme. Mai adăugăm
aici şi că roata intermediară a boghiului are un diamentru mai redus decât
celelelte 2, fiind nevoie de bandaje de mărimi diferite. Dar principala problemă
nu o reprezintă dimensiunea bandajelor (depoul este prevăzut cu strung pentru
schimbarea bandajelor), ci deraierile frecvente, cauzate de neadaptarea
boghiului la calea de rulare din Craiova. De altfel, problema incompatibilitătii
dintre boghiul cu 3 osii şi sistemul de linie cu şină înglobată în dale de beton
a fost întâlnită şi la Bucureşti, unde boghiurile originale au fost înlocuite cu
boghiuri V3A (şi, implicit, motoare V3A). Pentru a se rezolva aceste probleme, se
încearcă monatarea de boghiuri motoare Timiş 2 sub vagoanul-motor #667.
Ca perspective de viitor, se au în
vedere, printre altele:
În prezent,
parcul inventar de tramvaie numără 42 de vagoane cu
motor (inclusiv cele 2 utilitare) şi 4 remorci.
Depoul este dotat, printre altele, cu: